قطرة ندى بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 ان شاء الله هنا هنساعد بعض فى أى مشكلة فى المذاكرة لأبناءنا ابتدائى طبعاً اى حد عنده معضلة فى درس يتفضل هنا...نتمنى من جميع السادة والسيدات اللى بيعانوا فى تدريس أولادهم فى البيت المشاركة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
aymaneng بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 الفكرة دى حلوة موووت مع ان معنديش ولاد فى ابتدائى هما لسه فى كى جى بس اكيد حشترك معاكم السنة الجاية ان شاء الله رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
الباشمهندس ياسر بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 انا ممكن اساعدكم ف الرياضيات لكل الفترات .... تفاءلوا بالخير تجدوه بعضا مني هنا .. فاحفظوه رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
engmido بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 وانا معاكم...............اسألوا واحنا نجاوب (وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الاثم والعدوان) .....................صدق الله العظيم ﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن ﴾ رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
قطرة ندى بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 الفكرة دى حلوة موووتمع ان معنديش ولاد فى ابتدائى هما لسه فى كى جى بس اكيد حشترك معاكم السنة الجاية ان شاء الله أشكرك وأتمنى انك تساعدينا لحد ماتيجى السنة الجاية نبقى احنا نساعدك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
قطرة ندى بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 انا ممكن اساعدكم ف الرياضيات لكل الفترات .... شكرا لحضرتك الصراجة أنا تخيلت ان هيكون فيه عجز فى المدرسين وأسعدنى جدا جدا تلقى أول عرض بالمساعدة فى مادة الرياضيات نشكرك بشدة وفى انتظار الناس المزنوقة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
قطرة ندى بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 21 ديسمبر 2009 وانا معاكم...............اسألوا واحنا نجاوب(وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الاثم والعدوان) .....................صدق الله العظيم ألف شكر ..سلمت الأيادى... و فى انتظار الأسئلة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
نور عيني بتاريخ: 13 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 13 يناير 2010 (معدل) السلام عليكم انا هكون ان شاء الله اول المبتدئين بالاسئلة السؤال هيكون في الحساب دلوقت انا ابني في جراد 2 واخد جداول الضرب لغاية 7 المهم انه مش حفظها هو بس يمسكهم واحده واحده ويكتبهم وخلاص يعني مثلا يمسك جدول 5 5 1X 2x5=10 3x5=15 . . . .وهكذا وانا مش عارفه كده صح ولا لآ المهم انه في امتحانات نصف السنه هيجيله ضرب رقم احادي في مئوى 5x185 مثلا ومش عارفه ازاي اشرحله واخليه ازاي يستوعب ده مع العلم ان المدرسة ابيض يعني مش بيفهم منها حاجه تم تعديل 13 يناير 2010 بواسطة نور عيني رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
قطرة ندى بتاريخ: 14 يناير 2010 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 14 يناير 2010 كلنا عندنا نفس المشكلة ولو انى كنت اعتزلت المنتدى خلاص وهغيره بمنتدى تانى لكن .. أرجو من المدرسين المتطوعين فى مادة الرياضيات الاجابة على السؤال المهم اللى تفضلت بيه نور عينى رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
الباشمهندس ياسر بتاريخ: 14 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 14 يناير 2010 السلام عليكمانا هكون ان شاء الله اول المبتدئين بالاسئلة السؤال هيكون في الحساب دلوقت انا ابني في جراد 2 واخد جداول الضرب لغاية 7 المهم انه مش حفظها هو بس يمسكهم واحده واحده ويكتبهم وخلاص يعني مثلا يمسك جدول 5 5 1X 2x5=10 3x5=15 . . . .وهكذا وانا مش عارفه كده صح ولا لآ المهم انه في امتحانات نصف السنه هيجيله ضرب رقم احادي في مئوى 5x185 مثلا ومش عارفه ازاي اشرحله واخليه ازاي يستوعب ده مع العلم ان المدرسة ابيض يعني مش بيفهم منها حاجه المدرسة الابيض خالص دي ... ليه لو هو ده سيستم المدرسة كلها يبقي بالسلامة منها خالص و لو العيب ف المدرسين يبقي غيري الفصل المهم دوري علي حل للنقطة دي لانها مهمة جدا نيجي بقي للسؤال بتاع حضرتك الولد لو فضل يكتب جدول الضرب فالطبيعي انه هيحفظه انما المطلوب مش انه يحفظ قد ما المطلوب انه يفهم و يستوعب ازاي يعرف يجيب حاصل ضرب اي رقمين لما يبقيسن الولد صغير كده ... فمفيش افض من الطريقة التقليدية انه هيمسك ورقة و قلم و هيكتب 185 5 ـــــــــــــــــــ و تبدأي تشرحيها معاه ببساطة ووضوح و بعد كذا مثال هتلاقيه فهم الطريقة و بدأ يطبقها لوحده قدامك ************************************************************ قطر الندي عسي ما شر تفاءلوا بالخير تجدوه بعضا مني هنا .. فاحفظوه رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
نور عيني بتاريخ: 20 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 20 يناير 2010 شكرا على الرد وربنا يساعدني على ادخال المعلومة سؤال تاني لاني من الواضح اننا الوحيدة الى همشي الموضوع دلوقت ابني حبيبي اللى في تانيه ابتدائي جاهل يعني مش بيعرف يقرا عربي او انجليزي ومش عارفه هو كده ليه مع انه بيعرف الحروف كويس فمثلا كلمة جديدة يقرأها جميلة عامل يقولها عمل مزرعة يقولها مزارع وهكذا يلغي حروف من الكلمة او يزود عليها ماعندوش مشكلة مع اني بخليه يقرأ كتير ده حتى في الامتحانات مش بيحب يقرا وبياخد الاسئلة بالشبه انا عارفه انه موضوع صعب ومافيش حد يعرف يساعدني بس اديني بفضفض بدل ما اتجنن رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
الباشمهندس ياسر بتاريخ: 20 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 20 يناير 2010 وهكذا يلغي حروف من الكلمة او يزود عليها ماعندوش مشكلةمع اني بخليه يقرأ كتير ده حتى في الامتحانات مش بيحب يقرا وبياخد الاسئلة بالشبه انا عارفه انه موضوع صعب ومافيش حد يعرف يساعدني بس اديني بفضفض بدل ما اتجنن رغم اني انا اخر واحد ممكن يساعدك ف العلم ده الا ان المسألة ببساطة كالتالي الولد محتاج انه يفهم ازاي يعرف تركيب الكلمات ازاي يقدر يجمع الحروف مع بعض عشان تبقي كلمة و بعد كده يتعلم ازاي يجمع الكلمات عشان تبقي جملة مفيدة ببساطة الموضوع بمرحلة ما قبل تعليم النطق يعني يعرف يركب الحروف فتبقي كلمة و بعدين يتعلم ينطق الحروف صح .. سواء ضم او فتح او كسر و الحوار ده اعتقد ان ابن حضرتك عنده مشكلة رئيسية و هي انه حافظ مش فاهم حاولي تحلي المشكلة دي تفاءلوا بالخير تجدوه بعضا مني هنا .. فاحفظوه رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
قطرة ندى بتاريخ: 22 يناير 2010 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 22 يناير 2010 شكرا على الرد وربنا يساعدني على ادخال المعلومةسؤال تاني لاني من الواضح اننا الوحيدة الى همشي الموضوع دلوقت ابني حبيبي اللى في تانيه ابتدائي جاهل يعني مش بيعرف يقرا عربي او انجليزي ومش عارفه هو كده ليه مع انه بيعرف الحروف كويس فمثلا كلمة جديدة يقرأها جميلة عامل يقولها عمل مزرعة يقولها مزارع وهكذا يلغي حروف من الكلمة او يزود عليها ماعندوش مشكلة مع اني بخليه يقرأ كتير ده حتى في الامتحانات مش بيحب يقرا وبياخد الاسئلة بالشبه انا عارفه انه موضوع صعب ومافيش حد يعرف يساعدني بس اديني بفضفض بدل ما اتجنن الكلام اللى انتى بتقوليه عادى خالص الأغلاط دى بتتكرر مع كل الاطفال اللى فى سنه انتى لما يقرا مثلا مزرعة يقراها مزارع قوليله شاطر بس فين الالف ..هيقولك يعنى ايه؟ قوليله انت بتقول مزارع ومدى صوتك بالاف خالص وقوليله حاسس بالالف هنا ..هيقولك اه قوليله هيا فين على الورق شاور عليها... طبعا مش هيلاقى الف...حطى على الراء فتحة وقوليله ر فتحة ر مش راااااء نيجى للهاء فى اخر الكلمة ...قولى مزرعه وخليه يحط ايده قدام بقك وانتى بتقولى ههه ..قوليله حاسس بايه؟ هيقولك ..هوا...قوليله هى دى الهاء ....ولو الهوا دامش موجود يبقى لازم تتنطق مزرع لكن انا قلت مزرعة وكل مرة يغلط بنفس الشكل تفهميه وبصبر....امال انا اعمل ايه ..ألطم؟ دا ابنى رابعة ابتدائى وبيكره يقرا فى ميكى وبطوط وبيكسل يقرا الكلمات على اليفط... واخوه تانية ابتدائى لما اقوله زرع يقراها كتب مش عايز يتعب نفسه ويفكر فى الحرف الاول ايه اصلا الله يكون فى عون الجميع رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
نور عيني بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 [quote name'شكرا على الرد وربنا وكل مرة يغلط بنفس الشكل تفهميه وبصبر....امال انا اعمل ايه ..ألطم؟ دا ابنى رابعة ابتدائى وبيكره يقرا فى ميكى وبطوط وبيكسل يقرا الكلمات على اليفط... واخوه تانية ابتدائى لما اقوله زرع يقراها كتب مش عايز يتعب نفسه ويفكر فى الحرف الاول ايه اصلا الله يكون فى عون الجميع والله ضحكتيني بالرغم من اني متضايقة وماليش نفس لحاجة طيب كويس ان مش انا لوحدي في الهم ده الهم طايلني وطايلك اصل اللى هيجنني اني بشوف الى في سنه ما شاء الله بيعرفوا يقرو كويس وللاسف انا مش باعرف اقوله كلام حلو وانا بذاكرله لانه صيبني بالاحباط الشديد ده الناس بتستغرب من المجهود اللى ببذله معاه انا من الاخر مسخره كل وقتي ليه مش بيذاكر كلمة طالما انا مش جانبه حتى لو صليت يجري يلعب او يسرح بالرغم من التحذيرات الرهيبه اللى بديهاله قبل ما اتنقل من جانبه والضرب اللى بضربهوله في كل مره بقوم من جانبه وارجه الاقيه ماعملش حاجه رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
نور عيني بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 [quote name' وكل مرة يغلط بنفس الشكل تفهميه وبصبر....امال انا اعمل ايه ..ألطم؟ دا ابنى رابعة ابتدائى وبيكره يقرا فى ميكى وبطوط وبيكسل يقرا الكلمات على اليفط... واخوه تانية ابتدائى لما اقوله زرع يقراها كتب مش عايز يتعب نفسه ويفكر فى الحرف الاول ايه اصلا الله يكون فى عون الجميع والله ضحكتيني بالرغم من اني متضايقة وماليش نفس لحاجة طيب كويس ان مش انا لوحدي في الهم ده الهم طايلني وطايلك اصل اللى هيجنني اني بشوف الى في سنه ما شاء الله بيعرفوا يقرو كويس وللاسف انا مش باعرف اقوله كلام حلو وانا بذاكرله لانه صيبني بالاحباط الشديد ده الناس بتستغرب من المجهود اللى ببذله معاه انا من الاخر مسخره كل وقتي ليه مش بيذاكر كلمة طالما انا مش جانبه حتى لو صليت يجري يلعب او يسرح بالرغم من التحذيرات الرهيبه اللى بديهاله قبل ما اتنقل من جانبه والضرب اللى بضربهوله في كل مره بقوم من جانبه وارجه الاقيه ماعملش حاجه رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ابو حودة بتاريخ: 24 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 24 يناير 2010 انا كنت فاكر اني ابني بس هو اللي عنده المشكلة دي لكن كده انا اطمنت والحمد لله بس انا عاوز اقول على حاجة في الاول انا كنت مفكر ان ابني عنده مرض اسمه صعوبات القراءة لكن الحقيقة لما قعدت معاه كام مرة وبدأت اقسم الكلمات الى حروف وكل حرف له طريقة نطق معينة فؤجئت بانه عرف يقرأ الكلمة يعني المشكلة مش من الولاد لا من الطريقة تعليمهم يعني ممكن نجيب كلمة ماما بابا ونقوله شيل الباء وحط بدالها ميم او العكس في الانجليزي مثلا CAR BAR NAR SAR يعني التغيير هنا في الحرف الاول فقط ومش مهم معنى الكلمة خالص في المرحلة والحمد لله الطريقة دي نجحت مع ابني في جريد وان بس المشكلة انا مفيش عندي مرارة للكلام ده الله يكون في عون والدته رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
قطرة ندى بتاريخ: 24 يناير 2010 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 24 يناير 2010 [quote name'شكرا على الرد وربنا وكل مرة يغلط بنفس الشكل تفهميه وبصبر....امال انا اعمل ايه ..ألطم؟ دا ابنى رابعة ابتدائى وبيكره يقرا فى ميكى وبطوط وبيكسل يقرا الكلمات على اليفط... واخوه تانية ابتدائى لما اقوله زرع يقراها كتب مش عايز يتعب نفسه ويفكر فى الحرف الاول ايه اصلا الله يكون فى عون الجميع والله ضحكتيني بالرغم من اني متضايقة وماليش نفس لحاجة طيب كويس ان مش انا لوحدي في الهم ده الهم طايلني وطايلك اصل اللى هيجنني اني بشوف الى في سنه ما شاء الله بيعرفوا يقرو كويس وللاسف انا مش باعرف اقوله كلام حلو وانا بذاكرله لانه صيبني بالاحباط الشديد ده الناس بتستغرب من المجهود اللى ببذله معاه انا من الاخر مسخره كل وقتي ليه مش بيذاكر كلمة طالما انا مش جانبه حتى لو صليت يجري يلعب او يسرح بالرغم من التحذيرات الرهيبه اللى بديهاله قبل ما اتنقل من جانبه والضرب اللى بضربهوله في كل مره بقوم من جانبه وارجه الاقيه ماعملش حاجه بصى ..خلى اللى يقرا الأول يقرا....العبرة بالنهاية ....وفى النهاية الكل بيقرا...المشكلة فى السنين اللى بعد كده وهو على العموم البنات بتسبق فى القراية عشان تركيب الدماغ بالنسبة للبنت بيكون متطور عن الولد من ناحية اللغة وأكيد انتى بتلاحظى ده فى الستات...المهم ما علينا ... بتقولى ابنك بيجرى ومش عايز يدرس ... اللى بيجرى بيكون أذكى عموما لان بيبقى عنده مقدرة انه يستوعب فى خمس دقايق اللى غيره مايقدرش يستوعبه فى ايام والعبرة بالذكاء يعنى دلوقتى المناهج غبية عشان صغيرين بكرة هتلاقى العقد فى المناهج والعبرة بالأذكى واللى خرج من مرحلة ابتدائى بدون تعقيد وتكريه فى الدراسة باختصار اللى شاطر لغويا عن علميا غالبا بيكون مآله للأدبى وانتى عارفة ان محدش بيقيم بتوع الأدبى صح عندنا يعنى دايما الدكتور والصيدلى والمهندس فى أول الطابور وكلهم علمى رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
قطرة ندى بتاريخ: 24 يناير 2010 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 24 يناير 2010 انا كنت فاكر اني ابني بس هو اللي عنده المشكلة دي لكن كده انا اطمنت والحمد لله بس انا عاوز اقول على حاجة في الاول انا كنت مفكر ان ابني عنده مرض اسمه صعوبات القراءة لكن الحقيقة لما قعدت معاه كام مرة وبدأت اقسم الكلمات الى حروف وكل حرف له طريقة نطق معينة فؤجئت بانه عرف يقرأ الكلمة يعني المشكلة مش من الولاد لا من الطريقة تعليمهم يعني ممكن نجيب كلمة ماما بابا ونقوله شيل الباء وحط بدالها ميم او العكس في الانجليزي مثلا CAR BAR NAR SAR يعني التغيير هنا في الحرف الاول فقط ومش مهم معنى الكلمة خالص في المرحلة والحمد لله الطريقة دي نجحت مع ابني في جريد وان بس المشكلة انا مفيش عندي مرارة للكلام ده الله يكون في عون والدته فكرة حلوة فعلا....جزاك الله خيرا...أنا هجرب مع ابنى الطريقة دى...والله يخليك لو فيه حاجة تانية قول..ومنكم نستفيد رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
نجماية بتاريخ: 24 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 24 يناير 2010 انا ممكن اساعدكم ف الرياضيات لكل الفترات .... الحقيقة انت مشكووووووووور ورطت نفسك ورطة كبيرة تستحق عليها جزيل الشكر ليا سؤال بخصوص بنتي هي في جرايد وان مسألة صغيرة عاوزة فكرة بسيطة افهمها بيها لأني كل ما باحاول اشرحها لها بأحس اني باشرح لها معادلة من طرفين وبيزيد الأمر صعوبة 8 - ............ > 3 5 + ............ > 8 - 1 ........... - 3 < 2 يعني المسائل اللي من النوع ده بتكون الفكرة فيها تجربة الأرقام إلى أن نصل إلى الرقم الصحيح يا ترى مفيش طريقة غير انها تحل كل جزء على حدا لأنها بتوووووووووووووه وشكرا جزيلا لك يا باشمهندس ياسر إِلَهِـي أَنْــتَ ذُو فَـضْـلٍ وَمَـنٍّ وإِنِّـي ذُو خَطَـايَـا فَاعْـفُ عَنِّـي اغفر ذنوبك في دقيقتين http://www.YalaChaT.com/2minutes.htm رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
الباشمهندس ياسر بتاريخ: 24 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 24 يناير 2010 انا ممكن اساعدكم ف الرياضيات لكل الفترات .... الحقيقة انت مشكووووووووور ورطت نفسك ورطة كبيرة تستحق عليها جزيل الشكر ليا سؤال بخصوص بنتي هي في جرايد وان مسألة صغيرة عاوزة فكرة بسيطة افهمها بيها لأني كل ما باحاول اشرحها لها بأحس اني باشرح لها معادلة من طرفين وبيزيد الأمر صعوبة 8 - ............ > 3 5 + ............ > 8 - 1 ........... - 3 < 2 يعني المسائل اللي من النوع ده بتكون الفكرة فيها تجربة الأرقام إلى أن نصل إلى الرقم الصحيح يا ترى مفيش طريقة غير انها تحل كل جزء على حدا لأنها بتوووووووووووووه وشكرا جزيلا لك يا باشمهندس ياسر بصي يا اختي اولا لازم البنت تعرف تحس بمدلول الرقم يعني ايه 1 و يعني ايه 5 و مين اكبر و ليه اكبر و افتكر ان طريقة ضرب الامثلة هتبقي احسن طريقة عشان تتعلم ده منك الاول عرفيها الاعداد علي صوابعها و بعد كده هاتيلها اجسام ملموسة ... ز ي اقلام او اي حاجة حسية يعني... لما تتاكدي تماما انها بقت تعرف مدلول الرقم و بقت تقدر ترسم حاجة ف خيالها ساعتها بس ابدأي معاها ف تعليمها العلاقة بين الاجسام المحسوسة دي ازاي يعني مثلا ... ادي 10 ورقات .. و لما ناخد منهم 5 و نحطهم ف الدولاب ... هيفضل معانا كام و اخترعي اكتر من مثال طبعا عشان تتضمني وصول الفكرة تماما لدماغها بعد ما ده يحصل ابدأي بقي ف انك تشرحيلها المعادلة الجبارة بتاعت جريد وان دي و تشرحيها بطريقة خفيفة... ازاي لو كلنا قسمنا اي حاجة ف الدنيا الي مراحل .. طبيعي اننا ننهي اللي مطلوب المعادلة دي زي كده برده لازم البنت تعرف الاول مدلول رقم 3 و تحسه و تبدأ تعمل افتراضات ( هي هتوصل اسرع من كده ع فكرة) ايه الرقم اللي ناخده من 8 يدينا رقم اكبر من 3 يارب مكونش توهتك معايا انا م النوع اللي بيعشق اننا نفهم مش نحفظ تفاءلوا بالخير تجدوه بعضا مني هنا .. فاحفظوه رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان