اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مميزات و عيوب المدارس الانترناشونال


HanaaOsama

Recommended Posts

اولا انا مش عارف الاستاذة صاحبة الموضوع فين من الموال ده؟ هى فتحت الموضوع و جريت؟

ثانيا... انا اهو خريج مدارس حكومة.. بس حكومة بصحيح, و الحمدلله نطقى فى الانجليزى قريب جدا من نطقى للامريكان. يعنى اللهجة... و والله عمرى ما أخدت كورسات فى الانجليزى خالص.. يعنى عمرى ما اخدت recognized english education .. لكن طبعا علمت نفسى بنفسى.. و اعتمدت عالانترنت - انا بدخل عالنت من ايام الجنيه الجبس على فكرة.

و عموما.. ارجع و اقولك هى بتعتمد على نفسية الطفل.. لان اصلا الانسان عبارة عن ظاهرة لا تتكرر حدوثها (خمسة ثقافة).. و هو ده سبب ان دراسة علم الاجتماع و العلوم الانسانية يعتبر من اصعب الدراسات... و اللى بيمشى مع الطفل ده.. مبيمشيش مع ده.

بس ارجع و اقولك.. مجموعة القيم و المبادىء اللتى زرعها فى والدى.. ما زالت فى حتى الان.. و على الرغم من انى كنت صغير و مش فاهم هو بيعلمنى ايه, بس لما بتحط فى موقف.. بلاقى نفسى بتصرف اوتوماتيك عاللى هو ربانى عليه.. و افتكر كلامه و اضحك. الله يرحمه.

طبعا انا قلت الكلمتين اللى فوق دول.. فقط للامانة العلمية, و لانى مش مجرد معترض و خلاص..

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

اولا انا مش عارف الاستاذة صاحبة الموضوع فين من الموال ده؟ هى فتحت الموضوع و جريت؟

انا موجوده و لكن فضلت اعرف الاراء اولا قبل الرد و رغم كدا الرد بتاعي قبل حضرتك علطول ! :lol:

ثانيا... انا اهو خريج مدارس حكومة.. بس حكومة بصحيح, و الحمدلله نطقى فى الانجليزى قريب جدا من نطقى للامريكان. يعنى اللهجة... و والله عمرى ما أخدت كورسات فى الانجليزى خالص.. يعنى عمرى ما اخدت recognized english education .. لكن طبعا علمت نفسى بنفسى.. و اعتمدت عالانترنت - انا بدخل عالنت من ايام الجنيه الجبس على فكرة.

اكيد اللغة بيتكون كويسه بالممارسة يمكن حضرتك عشان عشت بره فتره او في الشغل النطق بقي كويس

و عموما.. ارجع و اقولك هى بتعتمد على نفسية الطفل.. لان اصلا الانسان عبارة عن ظاهرة لا تتكرر حدوثها (خمسة ثقافة).. و هو ده سبب ان دراسة علم الاجتماع و العلوم الانسانية يعتبر من اصعب الدراسات... و اللى بيمشى مع الطفل ده.. مبيمشيش مع ده.

عشان كده الموضوع محير لان ممكن تقول فعلا انا اعلمهم احسن تعليم في المدارس ديه واربيهم احسن تربية في البيت لكن متضمنش برضة هو هيتأثر بإيه اكتر

بس ارجع و اقولك.. مجموعة القيم و المبادىء اللتى زرعها فى والدى.. ما زالت فى حتى الان.. و على الرغم من انى كنت صغير و مش فاهم هو بيعلمنى ايه, بس لما بتحط فى موقف.. بلاقى نفسى بتصرف اوتوماتيك عاللى هو ربانى عليه.. و افتكر كلامه و اضحك. الله يرحمه.

طبعا انا قلت الكلمتين اللى فوق دول.. فقط للامانة العلمية, و لانى مش مجرد معترض و خلاص..

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم,

أولا اشكر حضرتك على الرد.. ثانيا لو لاحظتى.. هتلاقى ان احنا الاتنين حاطين رد فى نفس الدقيقة.. فأكيد يعنى ان احنا الاتنين كنا بنكتب الرد فى نفس الوقت!

انا رأيى ان حضرتك تستخيرى ربنا.. و تاخدى بصة كده على التلاميذ اللى فى المرحلة الثانوية من المدارس الانترناشونال, و تشوفى حالهم عامل ازاى.

و كمان.. انا عايز اقولك على حاجة.. لا هما حاجتين.. ربنا قال كل انسان الزمناه طائره فى عنقه.. و انا شفت شباب و بنات ولاد ناس محترمين و مربيينهم فعلا احسن تربية, و طالعين فشلة فشلة.. طبعا فاشلين فى الاخلاق و المبادىء. يعنى اولادك فى النهاية هيكبروا.. و هيتصرفوا بالطريقة اللى هما شايفينها صح.. و هيبقوا مسئولين عن تصرفاتهم قدام ربنا. انتى تعملى اللى عليكى و خلاص.

هو انتى مغسلة و ضامنة جنة؟ يعنى هو انتى ضامنة اولادك هيطلعوا عاملين ازاى؟

و تانى حاجة.. فيه ناس بتقول ان الانسان بيتولد عبارة عن حتة خام.. او العجينة و انتى بتشكليها. انا فى رأيى المتواضع ان الانسان بيتولد و جواه الخير و الشر.. و ربنا قال: و هديناه النجدين. و النجدين هما طريقى الخير و الشر. و الانسان بطبيعته خطاء و خير الخطائين التوابين.

اللى انا عايز اقوله.. ان أولادك مولودين و جواهم اتجاهات.. عشان كده تشوفى ناس رحيمة بطبيعتها.. و ناس غليظة بطبيعتها.. صح ولا غلط؟ مثلا ممكن تلاقى بنت مراهقة مبتقدرش تتحكم فى نفسها.. و تنطلق مع ده شوية و ده شوية.. و تلاقى بنت تانية متحكمة فى نفسها و ملتزمة و مؤدبة.

و طبعا مفيش شك ان الانسان بيتأثر فى البيئة اللى حواليه.. ده شىء طبيعى.

بغض النظر عن اختيارك.. انتى حطى فى اولادك القيم و المبادىء.. و وريهم الصراط المستقيم.. عرفيهم ايه الصح و ايه الغلط.. و مفيش انسان مبيغلطش, بس اهم حاجة انه يكون مدرك انه على خطأ.

و السلام.. ختام.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم,

أولا اشكر حضرتك على الرد.. ثانيا لو لاحظتى.. هتلاقى ان احنا الاتنين حاطين رد فى نفس الدقيقة.. فأكيد يعنى ان احنا الاتنين كنا بنكتب الرد فى نفس الوقت!

انا رأيى ان حضرتك تستخيرى ربنا.. و تاخدى بصة كده على التلاميذ اللى فى المرحلة الثانوية من المدارس الانترناشونال, و تشوفى حالهم عامل ازاى.

و كمان.. انا عايز اقولك على حاجة.. لا هما حاجتين.. ربنا قال كل انسان الزمناه طائره فى عنقه.. و انا شفت شباب و بنات ولاد ناس محترمين و مربيينهم فعلا احسن تربية, و طالعين فشلة فشلة.. طبعا فاشلين فى الاخلاق و المبادىء. يعنى اولادك فى النهاية هيكبروا.. و هيتصرفوا بالطريقة اللى هما شايفينها صح.. و هيبقوا مسئولين عن تصرفاتهم قدام ربنا. انتى تعملى اللى عليكى و خلاص.

هو انتى مغسلة و ضامنة جنة؟ يعنى هو انتى ضامنة اولادك هيطلعوا عاملين ازاى؟

و تانى حاجة.. فيه ناس بتقول ان الانسان بيتولد عبارة عن حتة خام.. او العجينة و انتى بتشكليها. انا فى رأيى المتواضع ان الانسان بيتولد و جواه الخير و الشر.. و ربنا قال: و هديناه النجدين. و النجدين هما طريقى الخير و الشر. و الانسان بطبيعته خطاء و خير الخطائين التوابين.

اللى انا عايز اقوله.. ان أولادك مولودين و جواهم اتجاهات.. عشان كده تشوفى ناس رحيمة بطبيعتها.. و ناس غليظة بطبيعتها.. صح ولا غلط؟ مثلا ممكن تلاقى بنت مراهقة مبتقدرش تتحكم فى نفسها.. و تنطلق مع ده شوية و ده شوية.. و تلاقى بنت تانية متحكمة فى نفسها و ملتزمة و مؤدبة.

و طبعا مفيش شك ان الانسان بيتأثر فى البيئة اللى حواليه.. ده شىء طبيعى.

بغض النظر عن اختيارك.. انتى حطى فى اولادك القيم و المبادىء.. و وريهم الصراط المستقيم.. عرفيهم ايه الصح و ايه الغلط.. و مفيش انسان مبيغلطش, بس اهم حاجة انه يكون مدرك انه على خطأ.

و السلام.. ختام.

فعلا الاستحاره اهم شئ لان احنا منعرفش ايه الصح و ايه الغلط ان تدخل ولادنا المدرسة ديه ولا ديه ولا نشتغل هنا ولا هناك لكن لازم برضة الواحد يسأل لتتضح ليه بعض الامور

وده كمان ربنا الي عايزك تعرفه عشان في الاخر انت برضة الي هتاخد القرار الي ربنا رايد ليك تاخده

و شكرا لكل من قام بالرد في هذا الموضوع الي انتهي ليس الي رأئ موحد

و كل واحد ليه وجهة نظر الي هو شايفها صح

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

والله يا استاذ president انا بنت المديرفي الشغل عندي عندها 15 سنة و هي في احدي المدارس ال international ، صدقني مرة لاقيتها دخلة عليا المكتب ب bady و نص بطنها باين، دا غير الميك اب و المانيكير الازرق في الاظافر...و في الاجازة بتروح دروس للرقص، دا غير ان المدرسة بتعمل رحالات سافري في شرم الشيخ و الواحات و بيكون فيها الولاد و البنات مع بعض.

وطبعا في شرم الشيخ الوضع الطبيعي ان الجميع هينزل البحر ب بيكيني ، رحلة بقي ، طيب ازاي هقدر امنع بنتي انها تلبس زيهم؟ و هل كل رحلة همنعها انها تروح؟

حضرتك هترد و تقول اهم حاجة التربية في البيت، ومع حضرتك حق طبعا، بس انا كأم ازاي اقدر امنع ابنتي انها تتأثر بزميلتها، لو فضلت كل شوية اقولها ان المدرسة بتاعتك غلطانة و زميلاتك كمان غلطنين ، البنت مش هتصدقني ، ولازم لازم هتتأثر بالبيئة الي حواليها

انا برغم انى كنت وضحت وجهة نظرى فى الموضوع . بس بصراحه مديرك فى الشغل ده استفزنى . المشكله مش فى البنت ولا فى المدرسه المشكله فى اللى بيربيها .

انتى ليه نسبت للمدرسه ان هى اللى أثرت فى البنت مايمكن دا الطبيعى فى بيتهم . مايمكن البنت لو اتربت فى بيئه صحيه هى اللى ترفض الوضع ده والرحلات دى .

عايز اقول لحضرتك حاجه . دايما بنفترض ان احنا بنتأثر بغيرنا ليه مانفترضش العكس ليه غيرنا مايتأثرشى بينا ؟ ليه مانربيش ولادنا انهم يكونوا قاده وقدوه لغيرهم ؟

ليه دايما بنخاف ان الكويس يتأثر من الوحش مش العكس ؟ ولو قلتيلى عشان الوحشين كتير ؟ على كده بقى نعلق على المدارس دى للوحشين فقط.

وبتنازل عن حقنا وحق اولادنا فى تعليم متميز .

لو احنا مشينا بنظرية حضرتك هنحصر كده التعليم الراقى للطبقه المنحله واولادنا يبقوا تعليم درجه تانيه طب دا عدل ؟ ليه نمنعهم طالما نقدر ندخلهم ؟

عارفه حضرتك زمان لما كنت بتسمعى عن بنت راقيه ومثقفه وبتتكلم لغات . او واحده مثلا بتمثل مصر فى حاجه دايما كان شكلها عباره عن ملابس قصيره او ضيقه مع مكياج صارخ .

دلوقت الموضوع مختلف بقينا نشوف بنات محترمات وزى الفل وعلى درجه عاليه من التعليم والرقى ويشرفوا .

لو احنا ساهمنا فى ترويج نظرية اضرار المدارس الدوليه على اولادنا . احنا كده بنساعد نرجع خطوه لورا تانى .

وعلى فكره بقى مش الوضع الطبيعى فى شرم الشيخ الناس بتنزل ببكينى :rolleyes: . المايوه الشرعى بقى منتشر برده غير زمان .

تحياتى

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق
شارك

انا برغم انى كنت وضحت وجهة نظرى فى الموضوع . بس بصراحه مديرك فى الشغل ده استفزنى . المشكله مش فى البنت ولا فى المدرسه المشكله فى اللى بيربيها .

انتى ليه نسبت للمدرسه ان هى اللى أثرت فى البنت مايمكن دا الطبيعى فى بيتهم . مايمكن البنت لو اتربت فى بيئه صحيه هى اللى ترفض الوضع ده والرحلات دى .

عايز اقول لحضرتك حاجه . دايما بنفترض ان احنا بنتأثر بغيرنا ليه مانفترضش العكس ليه غيرنا مايتأثرشى بينا ؟ ليه مانربيش ولادنا انهم يكونوا قاده وقدوه لغيرهم ؟

ليه دايما بنخاف ان الكويس يتأثر من الوحش مش العكس ؟ ولو قلتيلى عشان الوحشين كتير ؟ على كده بقى نعلق على المدارس دى للوحشين فقط.

وبتنازل عن حقنا وحق اولادنا فى تعليم متميز .

لو احنا مشينا بنظرية حضرتك هنحصر كده التعليم الراقى للطبقه المنحله واولادنا يبقوا تعليم درجه تانيه طب دا عدل ؟ ليه نمنعهم طالما نقدر ندخلهم ؟

عارفه حضرتك زمان لما كنت بتسمعى عن بنت راقيه ومثقفه وبتتكلم لغات . او واحده مثلا بتمثل مصر فى حاجه دايما كان شكلها عباره عن ملابس قصيره او ضيقه مع مكياج صارخ .

دلوقت الموضوع مختلف بقينا نشوف بنات محترمات وزى الفل وعلى درجه عاليه من التعليم والرقى ويشرفوا .

لو احنا ساهمنا فى ترويج نظرية اضرار المدارس الدوليه على اولادنا . احنا كده بنساعد نرجع خطوه لورا تانى .

وعلى فكره بقى مش الوضع الطبيعى فى شرم الشيخ الناس بتنزل ببكينى :rolleyes: . المايوه الشرعى بقى منتشر برده غير زمان .

تحياتى

السلام عليكم,

حضرتك.. احنا بنتأثر بالبيئة اللى حوالينا غصب عننا.. هى دى طبيعة البشر. طبيعة و درجة التأثر بتختلف من بينى ادم لبينى ادم.. لكن فى النهاية كلنا بنتأثر بالجو العام اللى حوالينا.. شئنا ام أبينا.

اما عن الطبقة اللى حضرتك بتقول عليها الراقية.. فإنها حقا طبقة منحلة.. لم أجد اى قيم فيها, حتى عندما اعترضت على موضوع شرب الخمر, فوجئت ان احد ابناء الطبقة الراقية بيقولى ان عليه اختلاف شرعى!!!

الطبقة الراقية اللتى اتحدث عنها ليسوا مجرد اغنياء جدد, و لكن بعضهم من بقايا العائلة الملكية فى مصر.. و أحفاد بشوات و أكابر مصر القدامى من الزمالك.

يمكننا ايجاد تعليم متميز, و لكنها قضية قومية لا يستطيع حلها أفراد لا يملكون من الامر شىء.

أما عن شرم الشيخ و الكلام ده.. انا رحت الغردقة - غصب عنى والله - كنت بفسح صديقة امريكية.. و بصراحة مشفتش اللى حضرتك بتقول عليه ده.

اما عن المايوه الشرعى.. فلا تعليق.. انا معرفش شكله عامل ازاى.. بس الكلمة مش راكبة.

و فى النهاية.. اللى عايز يدخل اولاده مدارس انترناشونال, ممكن يتعامل معاهم و كإنه فى الغرب.. يعنى يبقى حريص قوى.. و يراقبهم و ياخد باله منهم قوى. يعنى يزود الجرعة من الاخر.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

أما عن شرم الشيخ و الكلام ده.. انا رحت الغردقة - غصب عنى والله - كنت بفسح صديقة امريكية.. و بصراحة مشفتش اللى حضرتك بتقول عليه ده.

اما عن المايوه الشرعى.. فلا تعليق.. انا معرفش شكله عامل ازاى.. بس الكلمة مش راكبة.

وغصب عنك ليه بس ياريس . هى الغردقه طلعت منكر ولا ايه ؟ انا ياسيدى رحت شرم الشيخ اكتر من مره وبطمنك المايوه الشرعى منتشر .

دور انت بس على النت بحكم خبرتك فى النت وهتلاقيه وهتشوف شكله .

عادة مبحبش اطلع من الموضوع فى نقاشات فرعيه بحته مبتخدمش الموضوع . بس غصب عن الواحد لازم يوضح بعض الأمور .

آسف مره أخرى لصاحبة الموضوع .

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق
شارك

أما عن شرم الشيخ و الكلام ده.. انا رحت الغردقة - غصب عنى والله - كنت بفسح صديقة امريكية.. و بصراحة مشفتش اللى حضرتك بتقول عليه ده.

اما عن المايوه الشرعى.. فلا تعليق.. انا معرفش شكله عامل ازاى.. بس الكلمة مش راكبة.

وغصب عنك ليه بس ياريس . هى الغردقه طلعت منكر ولا ايه ؟ انا ياسيدى رحت شرم الشيخ اكتر من مره وبطمنك المايوه الشرعى منتشر .

دور انت بس على النت بحكم خبرتك فى النت وهتلاقيه وهتشوف شكله .

عادة مبحبش اطلع من الموضوع فى نقاشات فرعيه بحته مبتخدمش الموضوع . بس غصب عن الواحد لازم يوضح بعض الأمور .

آسف مره أخرى لصاحبة الموضوع .

شكرا على التوضيح. شفته عامل ازاى.. ده موجود من زمان..

كنت مضطر عشان كنت بفسح صديقة عزيزة... ماكنتش رايح بمزاجى. نسبة الانحراف هناك عالية قوى.. و انا بطبيعتى مبرتحش فى الاماكن دى.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

بالنسبة للاخت برنيسيس رغم ذكر مميزات مدارس الراهبات في الاخلاق وخلافة لكن في النهاية ديه مبادئ مسيحية !

استاذة هناء اسمحي اسألك سوأل :

هل حضرتك شايفة ان تعليم الاخلاق دي حاجة وحشة ؟

مالها المبادئ المسيحية؟ هم المسيحيين دول مش اهل كتاب؟؟ و ربنا احل للرجل المسلم الزواج من اهل الكتاب؟

معني ذلك ان ربنا استأمن الام الكتابية على تربية و تنشئة اطفالها المسلمين، اما الام الغير المؤمنة فالاسلام حرم الزواج منها.

لو اتبعنا وجهة نظرك يا بقي بلاش مدارس الراهبات علشان بتعلم الاخلاق وخلافه و دي مبادئ مسيحية و لكن نترك اولادنا في مدارس علمانية ، يدرس بها مدرسين غير مؤمنين بالله اصلا !!!!!

سيدي الافضل ان الاطفال يطلعوا عندهم مبادئ بدل ما يطلعوا معندهمش مبادئ اصلا

الافضل انهم يتربوا في مدارس اهل الكتاب بدل ما يتربوا في مدارس علمانية ويطلعوا ميعرفوش ربهم

الافضل ان الاطفال يطلعوا عندهم انتماء للبلدي دي ، ويعرفوا تاريخها و حضارتها، بدل ما يكون انتماءهم لبلد اوروبي و يدرسوا تاريخ بلد مش بلدهم

استاذ president ارجوا ان كلامي ميكنش بيضايق حضرتك، بس صدقني مديري مرة قالي انه مش راضي عن طريقة تربية المدرسة لابنته، بالرغم من ان المدرسة دي بتعلم عربي و دين و دراسات اجتماعية كمان

و بعدين يا سيدي الفاضل المدرسين هم قدوة ابناءنا ، لما نقولهم ان المدرسين دول بيغلطوا مين هيكون قدوة ابناءنا؟

المدارس دي بيكون يها مدرسين اجانب، وحضرتك عارف ان الاجانب بيعيشوا مع بعض بدون زواج، طيب تفتكر لو البنت مثلا سألت المدرسة بتعتها الصحبية صح ولا غلط يا ميس ايه هيكون رد الميس؟

سيدي اعلم جيداا انك تريد ان توفر احسن مستوى تعليم لابنتك و معك كل الحق خصوصا ان مناهج التعليم المصرية بتجيب تخلف للعيال،

ولكن تبقي المدارس ال international لها عيوب اكثر و اخطر

استاذ president حضرتك و المدام هيكون عليكم مجهود مضاعف علشان تقدروا تمنعوا ابنتكم من انها تتاثر بالافكار الغربية

وربنا يخليها ليك و تشوفها احسن الناس امين

تم تعديل بواسطة Princesse

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق
شارك

بالنسبة للاخت برنيسيس رغم ذكر مميزات مدارس الراهبات في الاخلاق وخلافة لكن في النهاية ديه مبادئ مسيحية !

استاذة هناء اسمحي اسألك سوأل :

مالها المبادئ المسيحية؟ هم المسيحيين دول مش اهل كتاب؟؟ و ربنا احل للرجل المسلم الزواج من اهل الكتاب؟

معني ذلك ان ربنا استأمن الام الكتابية على تربية و تنشئة اطفالها المسلمين، اما الام الغير المؤمنة فالاسلام حرم الزواج منها.

لو اتبعنا وجهة نظرك يا بقي بلاش مدارس الراهبات علشان دي مبادئ مسيحية و لكن نترك اولادنا في مدارس علمانية ، يدرس بها مدرسين غير مؤمنين بالله او مؤمنين اسما فقط.

سيدي الافضل ان الاطفال يطلعوا عندهم مبادئ بدل ما يطلعوا معندهمش مبادئ اصلا

الافضل انهم يتربوا في مدارس اهل الكتاب بدل ما يتربوا في مدارس علمانية ويطلعوا ميعرفوش ربهم

الافضل ان الاطفال يطلعوا عندهم انتماء للبلدي دي ، ويعرفوا تاريخها و حضارتها، بدل ما يكون انتماءهم لبلد اوروبي و يدرسوا تاريخ بلد مش بلدهم

استاذ president ارجوا ان كلامي ميكنش بيضايق حضرتك، بس صدقني مديري مرة قالي انه مش راضي عن طريقة تربية المدرسة لابنته، بالرغم من ان المدرسة دي بتعلم عربي و دين و دراسات اجتماعية كمان

و بعدين يا سيدي الفاضل المدرسين هم قدوة ابناءنا ، لما نقولهم ان المدرسين دول بيغلطوا مين هيكون قدوة ابناءنا؟

المدارس دي بيكون يها مدرسين اجانب، وحضرتك عارف ان الاجانب بيعيشوا مع بعض بدون زواج، طيب تفتكر لو البنت مثلا سألت المدرسة بتعتها الصحبية صح ولا غلط يا ميس ايه هيكون رد الميس؟

سيدي اعلم جيداا انك تريد ان توفر احسن مستوى تعليم لابنتك و معك كل الحق خصوصا ان مناهج التعليم المصرية بتجيب تخلف للعيال،

ولكن تبقي المدارس ال international لها عيوب اكثر و اخطر

استاذ president حضرتك و المدام هيكون عليكم مجهود مضاعف علشان تقدروا تمنعوا ابنتكم من انها تتاثر بالافكار الغربية

وربنا يخليها ليك و تشوفها احسن الناس امين

السلام عليكم,

أختى الفاضلة Princesse

سؤالك هو هل الافضل ان ندخل الاولاد مدارس راهبات تعلمهم مبادىء, و لا مدارس علمانية تعلمهم الانحلال: الاجابة هى ان الاتنين غلط, و الاتنين سواء.. لا يخلتفوا كثيرا.

لن اتحدث عن مسائل عقائدية تخص المسيحيين, و لكن اذا كان هناك تعارض واضح بين الاسلام و المسيحية.. حضرتك هتقفى فى صف مين؟ دينك و لا دين الجيران؟!!

كون المسيحيون اهل الكتاب... فهذه ليست ميزة, فى الحقيقة هى عيب!!

عندما يتعلق الامر بالعقيدة.. فيجب ان نبعد قليلا عن العاطفة, و ننظر بحيادية للامور. هل انتى تؤمنى بالصليب مثلا؟! طبعا اكرر انى لا اقصد ان ادخل فى مسائل عقيدية.. و لكن اليس الصليب من مبادىء المسيحية؟

و أتمنى الا تكونى ملكية أكثر من الملك.. يعنى اتمنى انك متدافعيش قوى عن اهل الكتاب.

شكرا.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

بالنسبة للاخت برنيسيس رغم ذكر مميزات مدارس الراهبات في الاخلاق وخلافة لكن في النهاية ديه مبادئ مسيحية !

استاذة هناء اسمحي اسألك سوأل :

هل حضرتك شايفة ان تعليم الاخلاق دي حاجة وحشة ؟

مالها المبادئ المسيحية؟ هم المسيحيين دول مش اهل كتاب؟؟ و ربنا احل للرجل المسلم الزواج من اهل الكتاب؟

معني ذلك ان ربنا استأمن الام الكتابية على تربية و تنشئة اطفالها المسلمين، اما الام الغير المؤمنة فالاسلام حرم الزواج منها.

لو اتبعنا وجهة نظرك يا بقي بلاش مدارس الراهبات علشان بتعلم الاخلاق وخلافه و دي مبادئ مسيحية و لكن نترك اولادنا في مدارس علمانية ، يدرس بها مدرسين غير مؤمنين بالله اصلا !!!!!

سيدي الافضل ان الاطفال يطلعوا عندهم مبادئ بدل ما يطلعوا معندهمش مبادئ اصلا

الافضل انهم يتربوا في مدارس اهل الكتاب بدل ما يتربوا في مدارس علمانية ويطلعوا ميعرفوش ربهم

الافضل ان الاطفال يطلعوا عندهم انتماء للبلدي دي ، ويعرفوا تاريخها و حضارتها، بدل ما يكون انتماءهم لبلد اوروبي و يدرسوا تاريخ بلد مش بلدهم

انا مبدأيا لا اعرف الكثير عن مدارس الراهبات و حضرتك اكيد ادري بيها لكن من مجرد الاسم مش هقدر ادخل اولادي فيها لان اكيد هتعلمهم المبادئ المسيحية و النقطة مش بس انهم هيعلموهم الاخلاق اكيد مع الاخلاق مبادئ اخري ( مبادئ مسيحية ) و التي من وجهة نظر اخرين مبادئ كويسه و احسن من الانحلال( و انا لا اريد التوسع في الرد لهذه النقطة)

و زي ما اكيد المسيحي برضة لا يحب ان يدخل اولاده مدرسة تعلم مبادئ الاسلام ( لانها بتعلمهم الاخلاق )

و عشان محدش يقول مهو مدارسنا الحكومية المسلمة فيها مسيحيين ,,احب اقول ان المدارس الحكومية لا بتعلم مبادئ مسلمة ولا مسيحية كل الحكاية حصة دين

و بالنسبة للمدارس الانترناشونال هي هدفها التعليم في حد ذاته مش هدفها تعليم مبادئ معينه لدين او لثقافة معينه لكن مشكلتها في التقليد و اخذ تصرفات المدرسين كقدوه

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

مالها المبادئ المسيحية؟ هم المسيحيين دول مش اهل كتاب؟؟ و ربنا احل للرجل المسلم الزواج من اهل الكتاب؟

معني ذلك ان ربنا استأمن الام الكتابية على تربية و تنشئة اطفالها المسلمين، اما الام الغير المؤمنة فالاسلام حرم الزواج منها.

انا اسفة هقول حاجة خارج الموضوع

بعض الشيوخ افتوا ان المسيحيين واليهود الحاليين لايعتبروا من أهل الكتاب لان قد تم تعريف الانجيل والتوراة

لان اهل الكتاب مؤمنبين بسيدنا محمد بس على ديانة أخرى

اما الان هم اصلا غير معترفين بسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم

رابط هذا التعليق
شارك

ما ازعجنى حقيقة وانا اقرأ فى هذا الموضوع هو تطرق الجميع اجمالا الى النواحى الشكلية فى الموضوع .. دون التعمق الى محتوى مناهج المدارس الانترناشيونال وهل هى تصلح لنا أم لا .. والحقيقة اننى قد درست اطفال اصدقائى لفترة طويلة وتفحصت كتبهم وتحدثت معهم مباشرة .. وخلصت الى نتيجة مفادها ان المدراس الانترناشيونال هى ذراع العولمة التعليمى وهى تقوم بعملية غسيل مخ منظم للاولاد والبنات بحيث يجد الاباء والامهات فجوة بينهم وبين اولادهم وهى تتسع دوما حسب مشاهداتى الشخصية ليس بسبب عدم قدرة الوالدين على مساعدة اطفالهم ولكن بسبب اختلاف الافكار والمفاهيم تدريجياً .. حتى يصل الامر فى معظم الحالات الى فقدان السيطرة واللجوء الى الدروس الخصوصية فى الشق التعليمى والى الحيرة والقلق والعذاب اليومى بالشق التربوى .

هذا الكلام لا يعترف به الناس ويقنعون انفسهم دوما بانهم قد اختاروا الاختيار الصحيح بينما على العكس فانهم بدلا من تقوية اللغة العربية وترسيخ المبادئ والقيم الاخلاقية فى السن من الولادة وحتى السابعة حسب التوجيهات النبوية وحسب كل النظريات التربوية الحديثة والقديمة ..يسارعون بادخال اطفالهم منذ الثالثة والرابعة للمدارس العالمية تباهياً وتفاخراً بكلماته الانجليزية الاولى .. ولا ادرى ما الميزة فى ذلك .. بل انها مصيبة ان نتفاخر بلسان غيرنا ..

نحن نساهم فى عملية اصلاح التعليم من حيث لا ندرى ( اصلاح التعليم كما دعى اليه بوش الابن ) بادخال اطفالنا الى المدارس العالمية

نحن نجفف منابع الارهاب كما دعى لذلك بوش وذلك باستنساخ عقولهم وطريقة تفكيرهم فى اطفالنا.

ماذا سأستفيد انا أو ابنى او مجتمعى الذى اعيش فيه او بلدى الاصلى من دراسة ابنى لتاريخ امريكا وتقسميها الجغرافى واعيادها وتقاليدها الاجتماعية ..؟

ماذا سأستفيد انا أو ابنى او مجتمعى الذى اعيش فيه او بلدى الاصلى من دراسة ابنى لنظرية داروين عن النشوء والارتقاء وهو بعد لم يتقن اداء الصلاة ويفهم ما يقرأه من القرآن ؟

ما رأيته فى كتب المدراس العالمية اثار اندهاشى بالفعل .. وتساءلت الى اى شئ يتم تجهيز هذا الطفل ؟

الشئ الاخر الذى لم يمر مرور الكرام على اى احد هو التكثيف الهائل للدراسة وضخامة كتبهم بشكل يجعل كتبنا الجامعية التى درساها اشبه بقصص الاطفال بجوار مراجع هاركورت .. والغرض هو شغل كل ( كل ) وقت الطفل وهذه الحقيقة التى يعيشها ويعلمها كل الاباء والامهات واذا كان تكثيفا التمارين والتدرييبات يهدف لشئ معلن وهو اتقان الدرس والتدريب عليه باكثر من طريقة .. الا ان ذلك يظل مرهقا بدنيا وعقليا للطالب خصوصا اذا كنت كأب او كأم تحاول ايجاد وقت للتربية وللجلوس مع اولادك ضمن برنامجهم المزدحم جدا .. جدا.

لذا أرى ان المدارس الاهلية المحترمة هى الاختيار الافضل وقد اخترتها لاولادى .

كذلك ارى انه من الخطأ تربويا وتعليمياً خلط تعليم اللغات للاطفال الا بعد اتقانهم للقراءة والكتابة والاملاء باللغة العربية وبعدها سيكون من السهل عليه اكتساب مزيد من اللغات لان الاسس واحدة فى تعليم اللغة.

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق
شارك

رأيي الشخصي ..

أن ما قرأته بعاليه .. في أغلبه .. هو خلط للحابل بالنابل ..

المدارس الإنترناشيونال تدرس المناهج الأمريكية والبريطانية .. وهي المناهج التي في تقديري أراها معتبرة .. وأفضل بكثير من المناهج العربية أو التي تدرس في مدارس اللغات العربية ..

أما الحديث عن السلبيات فهي طبعاً موجودة .. عدم الإهتمام باللغة العربية أو الدين .. هذه أمور هامة وجادة لا يمكن إهمالها ..

ولكن ببساطة وسهوولة يمكن التغلب عليها ببعض الجهد في المنزل ..

فلا أعتقد أن معرفة قواعد اللغة العربية أهم من معرفة قواعد العلوم والرياضيات ... تعلم اللغة العربية تحصيل حاصل .. فالكل يتحدث بالعربية .. ولا نريد لأبناؤنا أن يصبحوا علماء لغويات في العربي ..

الدين .. يمكنك أن تعلم إبنك الدين وتجعله يحفظ القرآن .. وتعلمه الصح من الخطأ ..

وأما من يقول أنه سيرى المدرسة تلبس ملابس قصيرة .. فكما سيسأل المدرسة هل اللبس القصير صح أم خطأ ..

إذا كانت أمه محجبة .. فسيسألها .. لماذا لا تلبسين مثل معلمتي ..

وستجيبه أمه .. وسيقع الطفل في بعض التناقض .. ولكن سيستطيع الأهل في المنزل إرشاده إلى الصحيح ..

على كل الأحوال ..

الإتفاق على رأي مستحيل .. والإختلاف .. هو سنة الحياة ..

ولكني أؤكد إنطلاقاً من قناعاتي برأيي ..

بأن أفضل شئ قد تستطيع أن تقدمه لأبناؤك . هو أن تعلمهم جيداً .. والتعليم في المدارس العالمية التي تدرس المناهج العالمية .. هو أفضل ما يمكن أن تقدمه لأبناؤك في الوقت الحالي ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

 

1191_194557_1263789736.jpg


‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)
 

رابط هذا التعليق
شارك

رأيي الشخصي ..

أن ما قرأته بعاليه .. في أغلبه .. هو خلط للحابل بالنابل ..

سيدى الفاضل... اى حابل و نابل تقصد؟!

سأعطيك أبسط مثال... فقط لترى الصورى بعينيك! بعض جيرانى كانوا يدرسون فى مدرسة تجريبية... و انا اتحدث عن مدرسة حكومية تجريبية فى مصر, و هى نفس المناهج العادية و لكن باللغة الانجليزية.. بالاضافة اللى انها مدارس مشتركة حتى الثانوية العامة!

يا سيدى الفاضل.. ما كنت أراه فى مدرستهم من مهازل بين الشباب و البنات, و هم فى مدارس حكومية.. يدوعوا الى الحيرة و القلق الشديد من قضية لا تقل خطورة الا و هى قضية "الانفتاح و الاختلاط"... فما بالك بمدارس يدعوا القائمين عليها الى الانفتاح؟!!!

و لماذا نتحدث و كأن هذه المدارس هى الملاذ الوحيد؟ لماذا لا نتريث قليلا... و ننتظر حتى مرحلة الجامعة.. ثم نسمح لهم بالدراسة فى جامعات امريكية مثلا؟!

شكرا جزيلا.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

في البداية أنا خريجة لأحد مدارس الراهبات في الأقاليم

بس الكلام ده من زماااان أنا سبت المدرسة سنة 84 :blink:

الحقيقة طوال السنوات الستة اللي قضيتها في مدرسة الراهبات لم أجد أي أحد يحاول فرض شيء علي

لا في ديني و لا في معتقداتي

بالعكس كانت المدرسة تهتم جدا جدا بتعليمنا الأخلاق الحميدة

و زي ما نعلم جميعنا أن الأخلاق واحدة في كل الأديان بل واحدة عند كل البشر

فكانت المميزات هذه المدرسة في وجهة نظري - الآن بعد ما كبرت - هي:

1) مدرسة بنات فقط و أعتقد إنها ميزة مهمة جدا.

2) كان هناك نظام صارم في كل شيء

لا يمكن قبول أي بنت ترتدي أي شيء مخالف للزي المدرسي مثلا

الطابور زي الجيش لازم الصفين يكونوا متوازيين تماما ( كان الكوريدور فيه خطين على الأرض من بلاط أسود و باقي البلاط أبيض

و كانت الsoeur الأخت الراهبة مديرة المدرسة تقف في النص وما فيش بنت تطلع رجلها برة البلاطة السوداء) :roseop:

3) كان في اهتمام بتعليم البنات ازاي يتكلموا و يتعاملوا مع الآخرين ( الاتيكيت ) فكانت مديرة المدرسة بنفسها

تدخل الفصول مرة كل شهر لتتكلم مع التلميذات عن النظافة الشخصية , كيف نحترم الكبير , كيف نحترم معلمينا ,

كيف نتعامل سويا داخل الفصل

و لم أجد تعارض فيما تعلمته من المدرسة مع ما تعلمته في بيتي المسلم.

4) كان هناك اهتمام شديد بالتعليم و باختيار المدرسين مسلمين و مسيحيين كانوا شخصيات محترمة

و ممتازين في المواد التي يدرسونها.

5) كان هناك تركيز شديد على النظافة بكل صورها:

النظافة الشخصية الشعر و الأظافر , نظافة الملابس و لازم تكون مكوية , نظافة الكراريس و الكتب

نظافة المدرسة و الفصل لا يمكن حد يرمي حاجة في الفصل أو الحوش و كان كل فصل بيكون عليه الدور كل فترة

عشان يجمع اي حاجة وقعت في الحوش بعد الفسحة.

العيب الحقيقي هو زي ما قالت برنسيس ان احنا اتعلمنا نكون مؤدبين أوي في البيت و المدرسة

و لم نختلط بباقي المجتمع فكانت صدمة عند ما خرجت للمدرسة الاعدادية الحكومية

و قابلنا كل الفئات الحلو و الوحش و الصدمة دي فضلت سنة كاملة لحد ما قدرت أتوائم مع الجميع .

تحياتي :blink:

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق
شارك

انا دايما الاحظ حاجة من مناقشاتى مع ناس زمايلى او قرايبى .... ان اللى بيكون مش قادر يدخل ولاده مدارس انترناشيونال دايما بينتقدها بعنف فى حين اللى قادر يدخلهم ماديا بيكون موضعى فى نقده فى السلبيات و الايجابيات ... عشان كده يا ريت يا جماعة اى حد قبل ميقول رايه يفكر جواه الاول هل هو قادر ماديا يدخل ولاده المدارس دى ولا لالا.. عشان يكون الموضوع بيدى لا بيد عمرو وساعتها يبقى النقد موضعى مش حقد طبقى

رابط هذا التعليق
شارك

انا دايما الاحظ حاجة من مناقشاتى مع ناس زمايلى او قرايبى .... ان اللى بيكون مش قادر يدخل ولاده مدارس انترناشيونال دايما بينتقدها بعنف فى حين اللى قادر يدخلهم ماديا بيكون موضعى فى نقده فى السلبيات و الايجابيات ... عشان كده يا ريت يا جماعة اى حد قبل ميقول رايه يفكر جواه الاول هل هو قادر ماديا يدخل ولاده المدارس دى ولا لالا.. عشان يكون الموضوع بيدى لا بيد عمرو وساعتها يبقى النقد موضعى مش حقد طبقى

حقد طبقى؟ :blink: ازاى يعنى حضرتك؟ حضرتك بتفكرنى باللى بيقول اننا بنكره امريكا عشان مش عارفين نبقى زيها wst:: و لو ان الموضوع مختلف تماما.

ان كنت حضرتك تعتقد اننى مثلا.. انتقد من منطلق الحقد الطبقى.. :roseop: نعم.. انا حاقد, و لكن انا معنديش اولاد؟ :lol: طيب هحقد على ايه؟ :P الا اذا كان بقى انا كان نفسى اتعلم فى المدارس دى مثلا :blink:

اتمنى ان حضرتك تعتذر عن هذه الكلمة.. او لا تعتذر, ما علينا.

قال حقد طبقى قال...

ملحوظة: ازاى هاين عليك توصف زمايلك و قرايبك بالحقد الطبقى؟!!!

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

عشان يكون الموضوع بيدى لا بيد عمرو وساعتها يبقى النقد موضعى مش حقد طبقى

نقطة مهمة فعلاً .. وكأن التحاق الاولاد بالمدراس العالمية مدخل سريع للتصنيف فى الطبقة العليا .... أى ضحك على النفس هو !!!!

هذا المستوى الذى نتباه ونتفاخر به هو أقل مستوى تعليمى داخل امريكا وبريطانيا لاطفال الامريكان والبريطانيين وقد نتج عنه فى امريكا 25 مليون من أصل 300 مليون أمريكي لا يحسنون القراءة والكتابة و 40 مليون يقرؤون بصعوبة ولا يعرفون الكتابة.

هى ببساطة منتجات امريكية ضمن مشروع العولمة .. لانصدق ذلك .. ونستهلكها كالماك والبيبسى .. النتيجة أؤكد .. سلبية

اذا كنا نهتم بالمنهج العلمى فاليابان هى الافضل فى العالم .. لماذا لا نترجم مناهجها ؟ لماذا نصر على اتباع الغرب ودراسة تاريخهم وعاداتهم الاجتماعية فى الوقت الذى لابد ان يكون مخصصا لغرس الهوية الوطنية والقومية والدينية للطفل

صاحب اى مدرسة عالمية يعلم تماماً انه كصاحب توكيل كنتاكى ينتظر الخلطة السرية ويضعها كما هى فى صورة اجراءات وخطة مناهج ليستمر توكيله بالعمل .. أما وقد ثبت قطعيا ان الفاست فوود نظام غذائى مدمر للصحة يسخر منه الامريكان الان فى افلامهم .. فان الزمن .. وحده .. كفيل بكشف حقيقة التعليم الامريكى لنا .

اذا ... لم تفلح هذه الدراسة فى كشف الحقيقة :

المدارس الأمريكية في مصر

تعليم الاغتراب

ادفع 50 ألف جنيه سنويا لتغرس في طفلك.. الرغبة في الهجرة !

أسئلة كثيرة فجرها الإقبال الشديد علي ما يعرف بالتعليم الأمريكي في مصر..

علي الرغم من أن مصروفات هذا التعليم تصل إلي 50 ألف جنيه في العام

الدراسي الواحد بالاضافة إلي المخاوف حول أفكار مستوردة ودخيلة علي

المجتمع المصري، فهل سيؤثر ذلك علي الفكر والقيم المصرية التي لا تتوافر

بشكل كبير في هذه المدارس.. هذا هو الموضوع الذي تتناوله إحدي الدراسات

التي أوضحت مختلف الجوانب التعليمية لهذا النوع المستحدث بالتعليم في مصر

والذي وجد انتشارا كبيرا خلال السنوات العشر الأخيرة.

لقد ظهرت المدارس الأمريكية في مصر بعد قيام حرب الخليج في ظروف استثنائية

ووافقت وسمحت وزارة التربية والتعليم بافتتاح هذه المدارس لكي تتيح تقديم

الخدمة التعليمية للطلاب الكويتيين وعلي الرغم من انتهاء الحرب وعودة أهل

الكويت إلي وطنهم إلا أن هذه المدارس ظلت تفتح أبوابها لأبناء المصريين

تحت مسمي المدارس الدولية.. ورغم ارتفاع أسعار مصروفاتها إلا أنها لقيت

اقبالا إلي حد ما من بعض طبقات المجتمع الثرية وفي عام 1996 انتشرت ظاهرة

الدبلوم الأمريكي في عدد كبير من مدارس اللغات حيث تم تخصيص فصل في بعض

المدارس لمنهج الدبلوم الأمريكي مما أدي إلي قيام المستثمرين بفتح فصول

بالمدارس الخاصة بمنح شهادة الدبلومة الأمريكية التي أقبل عليها أولياء

الأمور وذلك لسهولة المناهج والحصول علي درجات مرتفعة بالثانوية العامة،

وحتي عام 2000 لم يكن هناك قانون منظم لهذه المدارس ولكن خلال هذا العام

صدر قرار وزاري رقم 255 بتاريخ 19/10/2000 حيث وضع مجموعة من الالتزامات

علي هذه المدارس المانحة للدبلومة الأمريكية وليس للمدارس التي تدرس

المناهج الأمريكية للمرحلة الابتدائية والاعدادية..

مع تحليل لبعض القصص التي تم تدريسها في المناهج الأمريكية وجدنا القيم

التي يتعلمها أولادنا ومن بين هذه القيم قيم الولاء والانتماء وتتضمن هذه

القصص بشكل مباشر أو غير مباشر خلوها من أي قيم دينية وأخلاقية فمثلا في

إحدي القصص هناك تدعيم لبعض القيم السلبية ففي قصة تسمي (الصين العميل)

يبرر الاستيلاء علي ممتلكات الغير تحت دعوي تغييرها إلي الأحسن وهذه من

القيم المرفوضة دينيا كما أن قصة الاضطهاد التي تعرض لها اليهود فهي دعوة

صريحة إلي التعاطف مع القومية اليهودية وحقهم في إقامة وطن لهم!

ق والذي لابد أن يهدف إلي تنمية قدرات التلاميذ واشباع موهبتهم وتزويدهم

بالقدر الضروري من القيم والسلوكيات والمعارف والمهارات المهنية التي تتفق

وظروف البيئة المحلية التي يعيش بها التلاميذ والمجتمع الذي ينتمون إليه،

جاءت جميع الموضوعات التي يتم تناولها انعكاسا واضحا لفلسفة وأهداف

التعليم الأمريكي كما أن القيم المتضمنة جاءت أيضا معبرة عن أهم القيم

التقليدية التي تميز بها الشعب الأمريكي والتي لخصها جون دبليو أستاذ علم

الأخلاق في الولايات المتحدة وتتمثل في الشعور بالمسئولية تجاه الذات

والمجتمع المحلي واحترام الذات الذي يستمد جذوره من رغبة المرء في تحقيق

امكانية واحترام جميع الناس واحترام أملاكهم بغض النظر عن عرفهم

وفلسفتهم.. الشجاعة في التعبير عما نؤمن به والاعتراف بحق الآخرين والقدرة

علي إصدار الرأي المتميز من بين مجموعة من الآراء المتضاربة والاعتزاز

بالعمل واحترام انجازات الآخرين والتحضر بما في ذلك العلاقات المتجانسة

بين الرجال والنساء!..

تنمية المهارات العقلية

من العرض السابق يمكن القول إن هناك بعض القيم الايجابية والتي تسهم في

تكوين شخصية تمتلك قدرات ومهارات عقلية مما يسمح للتلاميذ بالإبداع والقدرة

علي التفكير الناقد والاعتماد علي النفس وسرعة التطور واحترام الآخرين..

ولكن هذه الموضوعات تدعم الكثير من القيم السلبية التي تتعارض وأهداف

التعليم المصري التي تركز علي توفير أساسيات الثقافة والهوية القومية

بمكوناتها في المستويات الشخصية والوطنية والعربية والتي تمكن التلاميذ من

معلومات المواطنة والقيم الدينية والاخلاقية..

ثم القيم السلبية التي تتواجد في التعليم الأمريكي، إذ يؤثر المنهج

الأمريكي القيم علي المصرية والعربية والإسلامية والمتمثلة بالايمان بالله

ورسله وكتبه والتمسك بالأخلاق الإسلامية والقيم العائلية (الأبوة،

الأمومة، الأخوة ، احترام الأهل) وأيضا القيم الاجتماعية (نصرة القريب،

التعاون، الكرم، الجيرة) والقيم الفردية مثل (الصبر، الثبات، التضحية،

الشهامة)..

ونظرة علي بعض المواد المثيرة الخاصة بما هو مقرر بالصف الأول الثانوي والثاني الثانوي (المرحلة الثانوية):

فيلاحظ أن معظم القصص في هذه المرحلة تدور حول الانتماء والولاء للولايات

المتحدة خاصة من قبل المجموعة التي مازالت تصر علي أن تعيش في أحياء

مستقلة تعتبر نموذجا للحياة الصينية بعاداتها وتقاليدها فمن أهداف التعليم

الأمريكي جمع الروافد المتعددة للشعب الأمريكي في بوتقة واحدة ولكن هناك

بعض القصص التي قد تترك أثرا سلبيا وقيما سلبية مثل القصص التي تدور حول

فتيات يعيشن منفصلات عن الأهل وكيف استطعن شق طريقهن في الحياة وتحقيق

النجاح وقصص أخري وعلي سبيل المثال هذه القصة..

علاقة محرمة

ق وتحمل هذه القصة عنوان Metony myor the husband revenge

تتناول القصة الشاب في مقتبل العمر ولكنه مريض بمرض ما يؤثر عليه ويبدو

كبيرا في السن وقليل الحركة ولذلك يصعب علي الشاب أن يجد فتاة تتزوجه بسبب

هذا المرض ولكنه تعرف علي فتاة فقيرة غير جميلة ولكنها بعد الزواج تغيرت..

ويثير الكاتب كيف أصبحت جميلة وكيف تغير جسمها وبدأت تظهر أماكن جميلة في

مناطق معينة مما أدي إلي ظهور جمالها الحقيقي الذي كان يختفي خلف الفقر

وكانت في البداية تساعد زوجها في أعماله وتعامله معاملة حسنة فوثق فيها

الزوج وكان يترك لها المحل خاصة في فترات الطعام وفي ذلك الوقت جاء إليها

أحد الجنود لشراء بعض الأشياء لكنه أعجب بها وبالفعل نشأت بينهم علاقة حب

محرمة، واستغلت الزوجة قلة حركة زوجها وبدأت في التقابل مع هذا الشاب

وصارت العلاقة هكذا حتي سافر الشاب وأرسل لها الخطابات وبشكل مستمر حتي

اكتشف زوجها من كثرة الخطابات التي ترسل لزوجته ويفاجئ الجميع بقيامه بقتل

ساعي البريد الذي يحمل الخطابات..

لم تستطع الدراسة تحديد قيم أو أفكار محددة تبرر دراسة هذه القصة لطلاب المرحلة الثانوية غير أنها تحمل مجموعة من القيم السلبية!!

ق أما كتاب علم الاجتماع في المنهج الأمريكي: فيتناول في بدايته مفهوم علم

الاجتماع وتعريفاته المختلفة، ثم يتناول فيما بعد نماذج للعلاقات

الاجتماعية في مجتمعات مختلفة، وفي هذا الجزء يظهر المجتمع الإسلامي من

خلال العلاقات غير المتكافئة بين المرأة والرجل وكيف أن المرأة المسلمة لا

تحصل علي أي حق من حقوق الانسان ويعرض الكتاب صورة لسيدة أفغانية مع زوجها

تتشح بالسواد..

ق وأما كتاب التاريخ الأمريكي وهي مادة اختيارية ولكنها اجبارية لمن يريد

الالتحاق بالجامعة الأمريكية أو أي جامعة أمريكية أخري، فيتناول الكتاب

تاريخ الولايات المتحدة منذ البدايات الأولي وأساطير الهنود الحمر،

والمستوطنين الجدد ودورهم في إقامة حضارة انسانية عظيمة والاجزاء الأخري

تتناول الحرب العالمية الأولي وأهم الأحداث والدور الذي لعبته الولايات

المتحدة في كل فترة وفي نفس الإطار يشير إلي حرب 1948 علي أنها نزاع بين

السكان اليهود والعرب حول الأرض بعد قيام دولة اسرائيل..

ق وفي الاشارة إلي فترة حكم بوش الأولي يشير الكتاب إلي العمليات

الأرهابية التي قام بها المسلمون العرب في الولايات المتحدة ويشير إلي أن

الأمريكان قد تعودوا علي هذه النوعية من العمليات في المنطقة العربية

والإسلامية حتي أنهم لم يصدقوا أن العمل الارهابي الذي قام به الأمريكان

في أوكلاهوما ليس عربيا أو إسلاميا!..

وتعالوا ندقق في صور الاختلاف بين الأهداف التعليمية المصرية والأهداف

الأمريكية حيث تمثل المرجعية الفلسفية في تمثيل الفلسفة الإسلامية الأساس

الذي بنيت عليه الأهداف التربوية في مصر بينما تمثل الفلسفة البرجماتية

أساس الأهداف التربوية الأمريكية، وأيضا يهتم التعليم المصري بالنواحي

الروحية والأخلاقية وعلاقة الفرد بمجتمعه ولكنها في التعليم الأمريكي

يتميز بالاهتمام بالنواحي المادية وإعلاء القيم الفردية وأيضا مظاهر عن

الاختلاف من حيث إعداد أفراد فتسعي مصر إلي إعداد شخصية مصرية عربية مؤمنة

بالكتب السماوية والتأكيدعلي الالتزام بالقيم الاجتماعية والعادات

والتقاليد المصرية والعربية الأصيلة بينما تسعي الولايات المتعددة إلي

إعداد مواطن منتم لوطنه وقيمه وبالواجبات تجاه مجتمعه المحلي والبيئة التي

يعيش فيها.

http://www.arab2all.com/vb/t40289.html

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق
شارك

الاخ العزيز عصام ابو الفتوح

ارجو ان تلقي بمرئياتك في العنوان الموجود في المسائل الاقتصادية في موضوع اتحاد الملاك في الشروق

للعلم كانت لكم اراء سابقة في مواضيع مشابهة وجمعيةاتحاد اسكان والله اعلم

ولكم تحياتي

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...