اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الضرائب العقارية حرام شرعا جبهة علماء الازهر


tanash

Recommended Posts

[ السلام عليكم

ما اني ليس عندي ما ادفع عنه ضرائب عقارية الا ان هذا القانون اشعر انه مثل قوانين الفتونة زمان اوالبلطجة

قرات هذا المقال ف جريدة اليوم السابع

[ أشعل قانوأضافت الجبهة فى بيان لها أمس، أن الضريبة العقارية تعد "تخوُّضا فى مال الله بغير حق موجب لعذاب الله كما قال صلى الله عليه وسلم فيما أخرجه البخارى فى صحيحة عن خولة الأنصارية رضى الله عنها قالت: سمعت النبى صلى الله عليه وسلم يقول "إنَّ رجالا يَتخوَّضون فى مال الله بغير حق، فلهم النار يوم القيامة"، ومعنى يتخوَّضون أى يتصرفون فى مال الأمة بالباطل. ولمسلمٍ وغيره عن أبى هريرة رضى الله عنه، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "كل المسلم على المسلم حرام، دمه، وماله، وعِرضه".

ون الضريبة العقارية الجديد، الذى بدأت وزارة المالية تطبيقه، خلافا فقهيا جديدا بين علماء الأزهر الشريف حول مدى مشروعية جمع هذه الضريبة والتى وصفتها جبهة علماء الأزهر بأنها "من شر أنواع أكل أموال الناس بالباطل، لأنه من باب الجزية التى تهدر قداسة المال وكرامة المسلمين وإخوانهم من أهل الذمة والمواطنين"، مشيرة إلى أن تطبيق الضريبة العقارية يهدف لجمع مال حرام من المصريين يغرض إذلالهم.

وبررت الجبهة توصيفها هذا بأن العلماء قد أجمعوا على أن أرض العرب كلها عشرية، لا يؤخذ منها خراج، لأنها بمنزلة الفىء، فلا يثبت فى أرضهم خراج، كما لا تثبت الجزية فى رقابهم، ومعنى العشرية أنها لا يؤخذ منها غير الزكاة المرتبطة بالأعشار، وأضاف البيان أن تلك الضرائب جائرة لأنها تسمى فى شرع الله بالمكس أو المكوس، وهى التى تعنى المال المأخوذ من صاحبه ظلما، وهو الذى قال فيه رسول الله صلى الله عليه وسلم فيما أخرجه أبو داود وأحمد والحاكم عن عقبة بن عامر "لا يدخل الجنة صاحب مكس" قال الحافظ المنذرى إن هذا المكس هو الذى يأخذه الأمراء حراما وسحتا، ويأكلونه فى بطونهم نارا، حجتهم فيه داحضة عند ربهم، وعليهم غضب ولهم عذاب أليم، بل إن رسول الله صلى الله عليه وسلم جعل جريمة المكاسين- فارضى الضرائب ظلما وعدوانا- أحط منزلة وأقبح قدرا عند الله من الزناة المستحلين الفروج الحرام، والأعراض الحرام.

واتفق مع البيان الشيخ فرحات المنجى مستشار شيخ الأزهر قائلا: "إن ما حدث من فرض للضرائب العقارية أمر لم يحدث فى تاريخ الأمم جميعا ولا فى تاريخ الإسلام، ولا أدرى من أين أتوا بهذه القوانين المجحفة التى تمس صميم الأسرة، مؤكداً أنه اقتراح باطل ولا يوجد عليه أى سند شرعى أو دستورى، متسائلا أيضا هل سكن الإنسان يدر عليه دخلا فإذا كان كذلك فلا بأس، مشيراً كيف تفرض ضرائب على سكن خاص أُعد لتكوين أُسرة أو أُعد ليأوى الرجل أهله فهذا أمر لا يعقله أحد، مضيفاً أن الزكاة وحدها هى التى يخرج المسلم من أجلها المال لأنها حق معلوم للسائل والمحروم، وهذا ما يجب فى مال الإنسان فسكن الإنسان ليس داخلا فى هذا الأمر، كما أشار الشيخ إلى أنه قد تبقى أن يفرضوا ضرائب على المأكل والملبس بل وعلى الاستعمالات الشخصية، وأضاف فى نهاية حديثه "كفاكم ما أخذتموه وكفاكم تهليبا وترهيبا على عباد الله".

بينما وصف الدكتور عبد الله النجار عضو مجمع البحوث الإسلامية أن إطلاق جبهة علماء الأزهر فتوى بتحريم الضرائب العقارية يعد "تهريجا"، مؤكداً أن الحديث الشريف ((إن رجالا يتخوضون فى مال الله بغير الحق فلهم النار يوم القيامة)) الذى استخدموه للدلالة على الحرمانية ليس فى موضعه وإنما المقصود بالمال هنا هو المال العام وليس المال الخاص، موضحاً أنه مشروع للحكومة أخذ الضرائب ولكن المهم هو كيف يتم تطبيقها، مشيراً إلى أن فرض هذه الضريبة بهذا الشكل الأعمى أمر خاطئ، مضيفاً أن الضريبة العقارية يجب أن تفرض على مالكى القصور والشاليهات لا على من يملك شقة واحدة للسكن فهذا يعد إرهاقاً للأسرة، مضيفا أنه ليس هناك ما يجب إخراجه من مال المسلم سوى الزكاة

رابط هذا التعليق
شارك

أتفق مع من قال أن إطلاق هذه الفتوى هو بمثابة "تهريج" ... واضح أن السادة أعضاء الجبهة لا يملكون أدنى فكرة عن أسس الاقتصاد العام ولا يفهمون الغرض من فرض الضرائب ... استدعاء مفاهيم الدولة السلطانية البائدة مثل المكس والخراج والجزية وربطها بالضريبة التي تفرضها الدولة المدنية لتمويل الخدمات العامة لشعبها هو حلقة جديدة من حلقات إقحام الدين في السياسة وتحريض للناس على التهرب من سداد التزاماتهم وتحمل مسؤولياتهم في المجال العام. كوننا نختلف حول مقدار الضرائب ومن ينبغي أن يدفعها وكيفية إنفاقها شئ والتشكيك في مشروعيتها الدينية وحق الدولة في تحصيلها شئ آخر. المبدأ يجب أن يكون واضحا وهو أن فرض الضرائب هو أحد حقوق الدولة السيادية التي لا خلاف عليها ... وبعد ذلك يمكن ذلك أن نناقش الآليات التي تفرض بها هذه الضرائب وكيفية تحقيق العدالة والكفاءة في تحصيلها والسبيل الأمثل لإنفاقها.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

هو أنا عندى أستفسار هو الضريبة العقارية دية حسب مأن فهمه مفروض بدل العوايد اللى كان أصحاب الشقق (التمليك بتدفعها) يعنى مش موضوع جديد ولا هى مستحدثة ولا حاجة.

أعتقد أن المشكلة فى الضريبة الجديدة هى أعاده التقدير كل خمس سنين لأن أنا أشتريت الشقة مثلا من 20سنة تمنها أضاعف 10 15 مرة على الأقل طيب دخلى مش ممكن حيزيد كده يعنى كل خمس سنين حخش فى شريحة أعلى و هى دية المصيبة لكن لو التقدير يبقى على سعر شراء الشقة و خلاص ثابت ده يبقى مافيش مشكلة

رابط هذا التعليق
شارك

هو أنا عندى أستفسار هو الضريبة العقارية دية حسب مأن فهمه مفروض بدل العوايد اللى كان أصحاب الشقق (التمليك بتدفعها) يعنى مش موضوع جديد ولا هى مستحدثة ولا حاجة.

أعتقد أن المشكلة فى الضريبة الجديدة هى أعاده التقدير كل خمس سنين لأن أنا أشتريت الشقة مثلا من 20سنة تمنها أضاعف 10 15 مرة على الأقل طيب دخلى مش ممكن حيزيد كده يعنى كل خمس سنين حخش فى شريحة أعلى و هى دية المصيبة لكن لو التقدير يبقى على سعر شراء الشقة و خلاص ثابت ده يبقى مافيش مشكلة

انا اول مرة اعرف ان اصحاب الشقق التمليك كانوا بيدفعوا العوايد للحى؟ افتكرتها على البيوت بس.

عموما انا بصراحة مش فاهم الناس ليه شايطة قوى فى الموضوع ده... و يمكن لان انا مش فاهم الموضوع من اساسه :roseop: بس هى المشكلة زى ما حضرتك قلتى كده, ان فيه ناس كتير ساكنة فى اماكن من زمان.. و مش شرط انهم ما زالوا على نفس مستوى الدخل, و يمكن عشان كده لازم يربطوا الموضوع بمستوى دخل صاحب الشقة او البيت كمان.. لان انا اعرف ناس ساكنين فى الزمالك من سنين طويلة, و احوالهم المادية متوسطة نسبيا.

و طبعا غير ناس كتير فى مدينة نصر مثلا... خصوصا اللى كانوا فى الخليج, و رجعوا اشتروا شقق بتراب الفلوس..(25 الف و 30 الف) و بعد كده الشقق دى غليت بعد الحرب.. و مع الوقت وصلت لاكتر من ربع مليون.... ناس كتير منهم احوالهم تعتبر متدحدرة "نسبيا" عن الاول..

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

أنا اول مرة اعرف ان اصحاب الشقق التمليك كانوا بيدفعوا العوايد للحى؟ افتكرتها على البيوت بس.

أه كل أصحاب الشقق التمليك بيدفعوا عوايد ده حتى شقق التعاونيات بندفع عوايد مع أن ملناش حصة فى الأرض وكانت بتبقى كل سنة مش حاجة كبيرة يمكن 30 جم أقل أزيد حاجة كده الحقيقة البواب اللى كان بيروح يدفعها

رابط هذا التعليق
شارك

أنا اول مرة اعرف ان اصحاب الشقق التمليك كانوا بيدفعوا العوايد للحى؟ افتكرتها على البيوت بس.

أه كل أصحاب الشقق التمليك بيدفعوا عوايد ده حتى شقق التعاونيات بندفع عوايد مع أن ملناش حصة فى الأرض وكانت بتبقى كل سنة مش حاجة كبيرة يمكن 30 جم أقل أزيد حاجة كده الحقيقة البواب اللى كان بيروح يدفعها

الضريبه دى اشبه بحق يراد به باطل .. واعتقد انها حلال فى حالة الناس اللى عندها اكتر من شقه وركناها للتجاره والتربح.. وفى نفس الوقت حرام شرعا لو اتطبقت على الجميع بلا ضوابط او معايير او مراعاة للظروف الاقتصاديه والمعيشيه .. وكذلك دخل الفرد

المشكله فى مصر ان ما بنى على باطل حيظل باطل ..

حتى لو كان الشئ اللى بيتبنى ده مبنى على معايير عادله وصحيحه

مهمقال تعالى ::

بسم الله الرحمن الرحيم

(((أفمن أسس بنيانه على تقوى من الله ورضوان خير ...أم من أسس بنيانه على شفا جرف هار ...فانهار به في نار جهنم ، والله لا يهدي القوم الظالمين ،،

لا يزال بنيانهم في قلوبهم إلا أن تقطع قلوبهم ، والله عليم حكيم ))).

الآيتان 109 و 110 من سورة التوبة .

وفى مصر استحاله نظام ظالم وغير شرعى حيشرع شئء صح .. وحتى لو عمل كده.. فى يوم كل ده حينهار .. لان اساسه رخو هش

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

استدعاء مفاهيم الدولة السلطانية البائدة مثل المكس والخراج والجزية وربطها بالضريبة التي تفرضها الدولة المدنية لتمويل الخدمات العامة لشعبها هو حلقة جديدة من حلقات إقحام الدين في السياسة

الاسلام (الدين) صالح لكل زمان ومكان وليس للمسجد فقط اخي الكريم

ان بحثت ستجد فيه كل شئون الحياة اليوميه والدولة المدنية كما تسميها انت وانا لست من العلماءحتي اتحدث في هذا ولكنه رايي

خبراء يتحدثون عن الضريبة العقارية

من أهم هذه القوانين كان قانون الضرائب العقارية الذي ثارت حوله العديد من التعليقات سواء من خبراء الاقتصاد أو من رجل الشارع البسيط الذي اعتبر هذا القانون بمثابة جباية وعبء جديد تضيفه الحكومة المصرية على كاهل المواطن البسيط.

قانون غير دستوري

وما أن أعلن وزير المالية يوسف بطرس غالي عن هذا القانون الجديد حتى وجه بالنقد من قبل مجموعة كبيرة من خبراء الضرائب والقانونيين، الذين أكدوا عدم دستوريته بشكله الحالي وبسبب عدم العرض على لجنة الفتوى والتشريع بمجلس الدولة قبل عرضه على مجلس الشعب وبسبب تأثيره على السوق والمواطن بشكل عام.

بالإضافة إلى أن مصلحة الضرائب العقارية هي التي ستقوم بحصر وتقدير العقارات، وهى نفسها المسئولة عن الطعون في التقديرات، وبالتالي أصبحت الخصم والحكم في وقت واحد، وهذا لا يجوز دستوريا كما قال الخبراء.

ودائما ما كان يثار تساؤلا حول طبيعة الضريبة العقارية، هل هي ضريبة على الدخل أم على رأس المال، خاصة وأن مصر هي الدولة الوحيدة في العالم التي أخذت بنظام تحديد الضريبة من خلال القيمة الإيجارية للعقار، لأن الضريبة الجديدة تجمع بين الضريبة على الدخل ورأس المال في وقت واحد، والدليل على ذلك أن القانون الجديد ينص على أن الأرض الفضاء غير المستغلة يفرض عليها ضريبة عقارية.

وكانت المحكمة الدستورية العليا قد حكمت من قبل بعدم دستورية الضريبة على الأرض الفضاء، فكيف يخضعها القانون الجديد للضريبة

هذه الطريقة في حساب الضريبة العقارية أدى إلى أن يكون هنا ازدواج ضريبي نتيجة فرض ضريبة الدخل على إيراد العقار المفروش أو المؤجر بمدة، في حين يخضع العقار نفسه للضريبة العقارية، وهو ما جعل الناس تتساءل مثلا عن كيفية فرض الضريبة على غرفة بواب العقار حسبما نصت اللائحة التنفيذية للقانون، أو العشش التي تبنى على أسطح البيوت حيث نص القانون أن تدرج ضمن الإقرار الذي يقدم أيا كانت مادة البناء.

وأبدى خبراء الاقتصاد تخوفهم من أن يؤثر قانون الضرائب العقارية الجديد على المستويين الفردي والجماعي، لأنه بعد خفض أسعار الفائدة اتجه الأفراد لحفظ أموالهم في العقارات، وهذا سيتأثر بعد القانون، وقالت إن الاستثمار سيتأثر سلبيا بعد الضريبة العقارية، خاصة وأن الدراسات أثبتت أن 80% من القطاعات تعمل عندما ينتعش سوق العقارات.

رابط هذا التعليق
شارك

استاذي الفاضل التونسي ... يبدو أن جميع المواضيع التي نناقشها وإن بدت بعيدة وغير ذات صلة فإنها تقودنا غالبا لنفس النقطة. منذ دقائق قليلة كنت أكتب في موضوع آخر حول تعدد الزوجات وحق الحاكم في فرض قيود عليه ... وتسائلت فيه:

أنا معك أن الحاكم يجب أن يحصل على شرعية لكي يستطيع سن قوانين تقيد حريات الناس ومباحات الشريعة ... ويجب أن يكون ذلك ضمن آلية صحيحة للتشريع (طبعا مع اختلافنا في تفاصيل هذه الآلية). لكن لنفترض أن هذه الشرعية غير مكتملة والآلية ليست مثالية هل يعني ذلك أن جميع القوانين التي يسنها الحاكم لا تلزمنا ويجب أن نتجاهلها (بما في ذلك الأمثلة التي سقتها عاليه).

ثم وجدت حضرتك تقول

المشكله فى مصر ان ما بنى على باطل حيظل باطل ..

ا كان الشئ اللى بيتبنى ده مبنى على معايير عادله وصحيحه

مهمقال تعالى ::

بسم الله الرحمن الرحيم

(((أفمن أسس بنيانه على تقوى من الله ورضوان خير أم من أسس بنيانه على شفا جرف هار فانهار به في نار جهنم ، والله لا يهدي القوم الظالمين ،،

لا يزال بنيانهم في قلوبهم إلا أن تقطع قلوبهم ، والله عليم حكيم ))).

الآيتان 109 و 110 من سورة التوبة .

وفى مصر استحاله نظام ظالم وغير شرعى حيشرع شئء صح .. وحتى لو عمل كده فى يوم كل ده حينهار .. لان اساسه رخو هش

أجدني أطرح نفس التساؤل في هذا الموضوع ... مع اقتناعي بأن قانون الضرائب العقارية ليس مثاليا وربما لا يكون عادلا ... ولكن ما هو الشئ المثالي أو العادل في حياتنا ... وأتسائل أيضا لماذا هذه الثورة ضد قانون الضرائب العقارية بالذات مع أن كل شئ تقريبا في حياتنا غلط.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

استدعاء مفاهيم الدولة السلطانية البائدة مثل المكس والخراج والجزية وربطها بالضريبة التي تفرضها الدولة المدنية لتمويل الخدمات العامة لشعبها هو حلقة جديدة من حلقات إقحام الدين في السياسة

الاسلام (الدين) صالح لكل زمان ومكان وليس للمسجد فقط اخي الكريم

ان بحثت ستجد فيه كل شئون الحياة اليوميه والدولة المدنية كما تسميها انت وانا لست من العلماءحتي اتحدث في هذا ولكنه رايي

رأيك أحترمه ... ولكني أسأل هل يعني ذلك أنك موافق على الفتوى التي أصدرتها جبهة علماء الأزهر بأن فرض الضرائب حرام شرعا؟ أم على رأي الشيخ الذي رد عليهم ووصف فتواهم بالتهريج؟

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

استاذي الفاضل التونسي ... يبدو أن جميع المواضيع التي نناقشها وإن بدت بعيدة وغير ذات صلة فإنها تقودنا غالبا لنفس النقطة. منذ دقائق قليلة كنت أكتب في موضوع آخر حول تعدد الزوجات وحق الحاكم في فرض قيود عليه ... وتسائلت فيه:
أنا معك أن الحاكم يجب أن يحصل على شرعية لكي يستطيع سن قوانين تقيد حريات الناس ومباحات الشريعة ... ويجب أن يكون ذلك ضمن آلية صحيحة للتشريع (طبعا مع اختلافنا في تفاصيل هذه الآلية). لكن لنفترض أن هذه الشرعية غير مكتملة والآلية ليست مثالية هل يعني ذلك أن جميع القوانين التي يسنها الحاكم لا تلزمنا ويجب أن نتجاهلها (بما في ذلك الأمثلة التي سقتها عاليه).

ثم وجدت حضرتك تقول

المشكله فى مصر ان ما بنى على باطل حيظل باطل ..

ا كان الشئ اللى بيتبنى ده مبنى على معايير عادله وصحيحه

مهمقال تعالى ::

بسم الله الرحمن الرحيم

(((أفمن أسس بنيانه على تقوى من الله ورضوان خير أم من أسس بنيانه على شفا جرف هار فانهار به في نار جهنم ، والله لا يهدي القوم الظالمين ،،

لا يزال بنيانهم في قلوبهم إلا أن تقطع قلوبهم ، والله عليم حكيم ))).

الآيتان 109 و 110 من سورة التوبة .

وفى مصر استحاله نظام ظالم وغير شرعى حيشرع شئء صح .. وحتى لو عمل كده فى يوم كل ده حينهار .. لان اساسه رخو هش

أجدني أطرح نفس التساؤل في هذا الموضوع ... مع اقتناعي بأن قانون الضرائب العقارية ليس مثاليا وربما لا يكون عادلا ... ولكن ما هو الشئ المثالي أو العادل في حياتنا ... وأتسائل أيضا لماذا هذه الثورة ضد قانون الضرائب العقارية بالذات مع أن كل شئ تقريبا في حياتنا غلط.

اخى الفاضل الاستاذ احمد سيف .. بداية أعترف بأننى شططت أو شطحت فى الجزء الثانى من مداخلتى ..بعيدا عن الموضوع الاصلى .. وحاولت الارتفاع اكثر واكثر فوق المشهد السياسى والمنظومه التشريعيه بمصر .. فكتبت ما كتبت .. وهو ما أثار شجونك .. حيث أنك جابهت نفس الفكره بموضوع اخر

حسناً .. قد تتعجب منى .. او قد تريحك مداخلتى تلك عندما اقول لك .. بأنه .. رغم أننى لا اقتنع ولا اعترف بالنظام الحالى بمصر من حيث ديموقراطيته او عدالته .. ورغم مداخلتى السابقه ..الا أننى سأنصاع لقوانينه وتشريعاته أنفا ومرغما ومضطرا .. فأنا ضد الفوضى وضد سياسة هدم المعبد على الجميع .. ولكن رغم ذلك ..عبرت وأعبر وسأظل أعبر ..عن سخطى ونقمتى ورفضى لذاك النظام الظالم .. فالعدل اساس الحكم

وتوجى ومبدئى هذا ينسحب على اى قوانين اخرى وتشريعات أراها ويراها الاخرين ضد مبادئ دينى كمسلم .. ومنها مسأله تعدد الزوجات .. فلو شرع ولى الامر للدوله التى اعيش فيها قانون مثل هذا ((كما فى تونس مثلا كاقرب مثال بصفتها دوله عربيه ذات اغلبيه مسلمه او كما فى اوربا حيث اعيش الان )) سأنصاع له مع رفضى الشديد له .. فأنا ضد الفوضى كما قلت .. حتى ولو على حساب الظلم والاستبداد

اما عن رفضى لقانون الضرائب العقارية الجديد فقد اوضحت سبب رفضى بمداخلتى السابقه ولا داعى لتكراره

مع خالص احترامى لرأيك :lol:

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق
شارك

أجدني أطرح نفس التساؤل في هذا الموضوع ... مع اقتناعي بأن قانون الضرائب العقارية ليس مثاليا وربما لا يكون عادلا ... ولكن ما هو الشئ المثالي أو العادل في حياتنا ... وأتسائل أيضا لماذا هذه الثورة ضد قانون الضرائب العقارية بالذات مع أن كل شئ تقريبا في حياتنا غلط.

مهو عشان بينطبق علينا يااستاذ احمد مقولة ( عض قلبي ولا تعض رغيفي ) ..

انهم يفرضوا ضريبة على الدخل نقول عادي مهو اصلا مفيش دخل

ان يعملوا ضريبة على العربيات نقول احسن هنمشيها موتورجل

ان يبقى في ضريبة على الكلام وينفرض رسم دمغة وضريبة مبيعات على التليفون نيجي على نفسنا ونقول ان خفت متقولش وان معاك تدفع قول ولا تخافش ..

لكن لما يفرضوا ضريبة على المساكن .. وهي ضريبة غير عادلة بكل اسف لان بتراعي حجم المسكن ومستواه مش حجم الدخل ومقداره .. وبما اننا كمصريين عندنا ثقافة متوغله فينا من ان كل واحد يعمل له قرشين فهدفه الاساسي قبل اي هدف انه يعمل ( بيت ) سواء له او لاولاده من بعده .. تلاقي الواحد ابنه لسه مدخلش مدرسة ومن دلوقت بيفكر يحوش له ثمن شقة ازاي .. والتاني اتمرمط في غربة عشرة او عشرين سنة ومعندوش ابدا مانع يحطهم كلهم في شقة بس تكون في حته كويسه ..

لما تيجي للناس دي كلها وبكل بساطه كده تقولهم هنفرض ضريبة على مسكنك يعمل ايه ويدفعها منين ؟ ولو مقدرش يدفعها .. يبطل يسكن ؟؟؟

القانون الجديد ده بشكله الحالي كأنه بالظبط بيقولنا يامصريين خلينا نعمل خط ( هميوني ) مابين تجمعات الناس الي معاها تدفع والآخرين ـ حزب الاغلبية ـ الي مش لاقيين .. الاولانيين يسكنوا في ( النظافة ) ونعرف انهم يستاهلوا بجد الخدمات الي هنوفرها لهم والتانيين يسكنوا بقى في اي عشوائية يكون سعر المبنى فيها لا يزيد عن نص مليون عشان نقدر نعفيهم من الدفع ..

بصراحه .. الي بيحصل ده كتير .. كتير اوي . .

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

سؤال بسرعة وياريت حد يجاوبني

هو مش المفروض منع ازدواج الضريبة

يعني الشقة دي

مش اندفع ضرايب والارض بتتسجل

واندفع ضريبة على مواد البنا (مش المصانع اللي بتعملها بتدفع ضرايب)

واندفع ضريبة على تجهيزاتها (ضريبة مبيعات

واندفع ضريبة على شرائها

وبندفع ضريبة كمان علشان ساكنينها دلوقت

ايه ده

وبعدين فين العدل

لما الارض الغير مستغلة ومش مبنية متدفعش ضريبة معنى كده ان كل الكبار اللي عندهم اراضي بالملايين مش هيدفعوا ولا مليم

واصحاب الابراج اللي بيبيعوها مش متشطبة مش هيدفعوا ولا مليم

يعني الهدف الساكنين مش كده

وبعدين النهاردة في 100 بيت عند واحد تمنهم اقل من 500 الف مش هيدفع ضريبة

واللي عنده شقة بمليون هيدفع طب مش ده حرام

واخر حاجة

انا مسافر بره وعندي شقة قافلها ادفع ليه ايه نوع الخدمة المقدمة نظير كده ولا هوا الاواحد يطفش احسن

ومع التضخم بقولكم من دلوقت ادي دقني خلال 10 سنين ال 95% هيبقوا 5 % وهتشوفوا

بصراحة زهقت

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق
شارك

للأسف لازالت تحكمنا ثقافة تنظر الى الضرائب على أنها نوع من الإتاوة والفرده ... وليست مساهمة نقدمها لتمويل المرافق والخدمات العامة التي تعود علينا جميعا بالنفع

الجميع يريد تعليما مجانيا راقيا ورعاية صحية مجانية ممتازة ومضاعفة مرتبات موظفي الحكومة وطرقا مرصوفة على أعلى المواصفات ودعما للسلع الأساسية والوقود وجيشا قويا مزودا بأحدث الأسلحة وطبعا تحقيق ذلك دون ديون عامة تثقل كاهلنا بالفوائد وتضع عبئا على الأجيال القادمة ... يريدون ذلك كله بدون فرض ضرائب .. حد يفهمها لي؟

رد سريع على بعض النقاط التي أثارها الأفاضل doha و justme

لكن لما يفرضوا ضريبة على المساكن .. وهي ضريبة غير عادلة بكل اسف لان بتراعي حجم المسكن ومستواه مش حجم الدخل ومقداره .. وبما اننا كمصريين عندنا ثقافة متوغله فينا من ان كل واحد يعمل له قرشين فهدفه الاساسي قبل اي هدف انه يعمل ( بيت ) سواء له او لاولاده من بعده .. تلاقي الواحد ابنه لسه مدخلش مدرسة ومن دلوقت بيفكر يحوش له ثمن شقة ازاي .. والتاني اتمرمط في غربة عشرة او عشرين سنة ومعندوش ابدا مانع يحطهم كلهم في شقة بس تكون في حته كويسه ..

لما تيجي للناس دي كلها وبكل بساطه كده تقولهم هنفرض ضريبة على مسكنك يعمل ايه ويدفعها منين ؟ ولو مقدرش يدفعها .. يبطل يسكن ؟؟؟

أعتقد أن أحد أهداف القانون هو تغيير هذه الثقافة الخاطئة ... كفاية إهدار لمواردنا على شقق وبيوت لا نسكنها بل نحتفظ بها لأبنائنا بعد 20 ولا 30 سنة يمكن يحتاجوها ... نريد توجيه لهذه الموارد الى الاقتصاد الحقيقي المنتج بدل تجميدها في الخرسانه ... الآن من لديه مسكن لا يحتاجه ولا يريد أن يدفع عليه ضرائب إما أنه سيعرضه للبيع أو للإيجار وبذلك يزيد المعروض وتنخفض الأسعار (طبعا إذا كانت الضريبة فعلا كبيرة ومؤثرة كما تقولون).

القانون الجديد ده بشكله الحالي كأنه بالظبط بيقولنا يامصريين خلينا نعمل خط ( هميوني ) مابين تجمعات الناس الي معاها تدفع والآخرين ـ حزب الاغلبية ـ الي مش لاقيين .. الاولانيين يسكنوا في ( النظافة ) ونعرف انهم يستاهلوا بجد الخدمات الي هنوفرها لهم والتانيين يسكنوا بقى في اي عشوائية يكون سعر المبنى فيها لا يزيد عن نص مليون عشان نقدر نعفيهم من الدفع ..

ليه بس يا أفندم ... فيها ايه لما أسكن في منطقة نظيفة وأدفع ضرائب إذا كنت أستطيع ... اللي دافع نص مليون جنيه في شقه مش هتفرق معاه الخمسميت جنيه اللي هيدفعهم ضرائب كل سنه ... غالبا هيدفع أكثر منهم بكثير للبواب والسايس واتحاد الملاك ... ثم أن أموال الضرائب تدخل الموازنة العامة ويتم انفاقها حسب الاحتياجات وليس حسب من دفعها ... يعني الجنيه اللي دفعه الشخص الساكن في منطقة راقية غالبا سيعود لشخص ساكن في منطقة عشوائية على شكل خدمات ودعم.

هو مش المفروض منع ازدواج الضريبة

يعني الشقة دي

مش اندفع ضرايب والارض بتتسجل

واندفع ضريبة على مواد البنا (مش المصانع اللي بتعملها بتدفع ضرايب)

واندفع ضريبة على تجهيزاتها (ضريبة مبيعات

واندفع ضريبة على شرائها

وبندفع ضريبة كمان علشان ساكنينها دلوقت

ايه ده

منع الازدواج الضريبي له معنى مختلف ولا ينطبق على هذه الحالة ... ولكن حتى لو طبقنا هذا المعنى فإننا ندفع الضرائب عدة مرات على كل السلع والخدمات ... يبقى اشمعنى زعلانين بس من الضريبة العقارية

وبعدين فين العدل

لما الارض الغير مستغلة ومش مبنية متدفعش ضريبة معنى كده ان كل الكبار اللي عندهم اراضي بالملايين مش هيدفعوا ولا مليم

واصحاب الابراج اللي بيبيعوها مش متشطبة مش هيدفعوا ولا مليم

يعني الهدف الساكنين مش كده

الضريبة مرتبطة بالانتفاع من الوحدات السكنية وإمكانية تحقيقها لعائد مادي ... لذلك فإن الأراضي الفضاء المستغلة عليها ضريبة ايضا ... أما أرض لا تدر أي عائد ولا يستفيد منها أحد لماذا أدفع عليها ضرائب ... وفي كل الأحوال غالبا المستفيد النهائي من أي منتج هو الذي يدفع الضريبة عليه لأنها تحمّل له على سعر الشراء.

أما بخصوص ظاهرة "تسقيع" الأراضي والعقارات بصورة عامة فأنا أقترح ضريبة رأسمالية على الربح المتحقق من تملك الوحدات (الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء) وسأتحدث عنها بتفصيل أكبر في مداخلات لاحقة.

وبعدين النهاردة في 100 بيت عند واحد تمنهم اقل من 500 الف مش هيدفع ضريبة

واللي عنده شقة بمليون هيدفع طب مش ده حرام

عندك حق في النقطة دي ... المفروض فعلا أن يكون مقدار الضريبة حسب قيمة جميع الوحدات التي يتملكها الشخص بإسمه مجتمعة ... لكن صدقني ستظهر اعتراضات من نوعية: واحد غلبان عنده عشر عيال بنى لكل واحد شقة في بيته في منطقة شعبية قيمتها ميت ألف ... هيدفع ضريبة زي واحد ابن ذوات ساكن في شقة بمليون جنيه لوحده ... العدل المطلق غاية لا تنال ... لكن مرة أخرى معك حق يجب أن يتم أخذ تلك النقطة في الاعتبار.

واخر حاجة

انا مسافر بره وعندي شقة قافلها ادفع ليه ايه نوع الخدمة المقدمة نظير كده ولا هوا الاواحد يطفش احسن

في كل دول العالم المواطن يدفع ضرائب سواء كان مقيم في البلد أو خارجها ... أنت تستفيد من بعض الخدمات التي تقدمها الدولة في كل الأحوال مثل الإنشاءات العامة التي ترفع قيمة وحدتك وخدمات الأمن والدفاع والقضاء وحق أولادك في المستقبل في الاستفادة من العلاج والتعليم المجاني (بغضّ النظر عن جودته) وبالتالي يجب أن تدفع مقابلا لهذه الخدمات. وعموما يا سيدي إذا كنت مقيما خارج مصر فلماذا تصرّ على تملك وحدات بالملايين في مصر وتركها مغلقة ثم تشتكي من الضرائب المفروضة عليها ... لماذا لا تبيعها أو تؤجرها وتسمح لغيرك بالاستفادة منها؟

التساؤل الأخير ذكرني بموضوع فتحته منذ فترة عن ضريبة الدخل الموحدة وضاع للأسف بسبب مشكلة تقنية ... سأقوم بفتحه مرة أخرى قريبا بإذن الله.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

تتمثل المشكلة الأساسية فى أى ضريبة تفرضها الحكومة فى عدم ثقة الناس فى نية الحكومة وأنها تعمل لمصلحة البلد والديباجات دى وخاصة أن أموال البلد تهدر يمين وشمال بلا حسيب ولا رقيب ولا حساب للمخطىء، فالناس تتوقع أن هذا إستنزاف أموال الناس بالتدريج. وانظر لما حدث من مهازل فى بيع ممتلكات الدولة التى هى ملك الشعب أساساً.

كنت فى ألمانيا يوما ما والضرائب زادت والناس عادى مش زعلانة فسألت واحد مصرى هى الناس ليه مش متأثرة بزيادة الضرائب فقال لى شوف أى أعمال حفر فى الشارع، البلاطات دى موجودة من بعد الحرب العالمية بيفكوها بالمنشار الصاروخ ويرصوها فوق بعض والرمل ده موجود من أيام الحرب العالمية كل ما يتم أعمال حفر يخرجوه ويغطوه ببلاستيك وبعد ما يخلصوا شغل يرجعوا كل حاجة مكانها، فالناس شايفة إن الحكومة بتحافظ على ممتلكاتهم وبالتالى فيه ثقة فى قراراتها وبياناتها.

أما الحكومة عندنا تتعامل بمنطق أنهم "يطلعوا دين أم إللى خلفونا" كما قال المبجل وزير المالية. وأعتذر عن تكرارها ولكن هى تلخيص للثقافة.

رابط هذا التعليق
شارك

اولا وبسرعة

هو مش المفروض الضريبة دايما على الربح مش على رأس المال ولا ايه

الجميع يريد تعليما مجانيا راقيا ورعاية صحية مجانية ممتازة ومضاعفة مرتبات موظفي الحكومة وطرقا مرصوفة على أعلى المواصفات ودعما للسلع الأساسية والوقود وجيشا قويا مزودا بأحدث الأسلحة وطبعا تحقيق ذلك دون ديون عامة تثقل كاهلنا بالفوائد وتضع عبئا على الأجيال القادمة ... يريدون ذلك كله بدون فرض ضرائب .. حد يفهمها لي؟

الرعاية الصحية والله لازلت اذكر اخر مرات دخلت فيها مستشفى عام انا اخاف دلوقت حتى اققرب لها غير القادرين بس مضطررين واللي بيحصل جوه مهازل طبعا مش كلها بس 3 مستشفيات في مدينة واحدة المبرة والجامعة والمستشفى العام فاضل ايه

التعليم المجاني

انا اتخرجت من كلية وتخصصي الحاسب الآلي واخري في وقتها اني اشغل كمبيوتر واطبعلي كلمتين وازوقهم وشوية حاجات هبلة وكلام فاضي في التربية لما رحت بره عرفت انه كلام انتهى منذ سنين ومش عايز اقول منذ عشرا السنين لحسان تقولوا بيبالغ مع العلم الفاصل بين التخرج والسفر سنتين بس

دعم السلع الاساسية

طيب هقولك على حاجة ظريفة

انا والدتي بتعمل في الجامعة وسعادتك عندها كبد وضغط وسكر والادوية تقريبا فوق ال 500 جنيه على ما افتكر بيدوها تبع التأمين ب 80 جنيه بس اما اعضاء هيئة التدريس بياخدوا مفتوح وبيسافروا كمان يتعالجوا على نفقة الدولة دي مش فلوس الدولة ولا فلوس مين

وبعدين هي مش بتدفع ضرايب زيها زيهم وفي نفس المكان يبقى الدعم لمين بالظبط

اقسم لك اني اول واحد مستعد يروح يدفع الضرايب وزيادة وفوقها بوسة ولو معايا اتبرع للدولة بس احس ىان فيه عدل وخدمة حقيقية

القمامة مالية الشوارع

يامؤمن الشارع الرئيسيي اترصف واتحفر 3 مرات خلال سنتين علشان مجاري وكهربا واللذي منه طب مش دي فلوسنا تهدر

أعتقد أن أحد أهداف القانون هو تغيير هذه الثقافة الخاطئة ... كفاية إهدار لمواردنا على شقق وبيوت لا نسكنها بل نحتفظ بها لأبنائنا بعد 20 ولا 30 سنة يمكن يحتاجوها ... نريد توجيه لهذه الموارد الى الاقتصاد الحقيقي المنتج بدل تجميدها في الخرسانه ... الآن من لديه مسكن لا يحتاجه ولا يريد أن يدفع عليه ضرائب إما أنه سيعرضه للبيع أو للإيجار وبذلك يزيد المعروض وتنخفض الأسعار (طبعا إذا كانت الضريبة فعلا كبيرة ومؤثرة كما تقولون).

طب حضرتك اسأل سؤال واحد لييه

هقولك ليه

انا النهاردة معايا 100 الف

موظف عادي

وعندي عيال

ممك اشتري بيهم شقة

بعد 20 سنة الشقة دي هتبقى ب مليون

لو حطتهم في البنك هتبقى مثلا 300 الف والشقة ساعتها بمليون

لو الدولة دلخلة وعايز تساعد توفر لينا المساكن لكن روح بقى قدم في اسكان الشباب واتفرج على الحلاوة

بلاش روح خد ارض في الصحرا تبع التخصيص وشوف هتكلفك كام

اللي عمل كده لو كان شايف ان في استثمار امن بالنسبة له كان حطهم فيه

بلاش

ايه اللي خلى الناس تقفل الشقق دي

قانون الايجار القديم مع انه اتلغى بس احنا بنعاني اثاره

كل الدول اللي حوالينا ادت مهلة توفقيق اوضاع للايجارات القديمة واحنا لأ لمصلحة مين شقة في وسط البلد تمنها مليون وايجارها 10 جنيه مثلا

القانون الجديد ده بشكله الحالي كأنه بالظبط بيقولنا يامصريين خلينا نعمل خط ( هميوني ) مابين تجمعات الناس الي معاها تدفع والآخرين ـ حزب الاغلبية ـ الي مش لاقيين .. الاولانيين يسكنوا في ( النظافة ) ونعرف انهم يستاهلوا بجد الخدمات الي هنوفرها لهم والتانيين يسكنوا بقى في اي عشوائية يكون سعر المبنى فيها لا يزيد عن نص مليون عشان نقدر نعفيهم من الدفع ..

ليه بس يا أفندم ... فيها ايه لما أسكن في منطقة نظيفة وأدفع ضرائب إذا كنت أستطيع ... اللي دافع نص مليون جنيه في شقه مش هتفرق معاه الخمسميت جنيه اللي هيدفعهم ضرائب كل سنه ... غالبا هيدفع أكثر منهم بكثير للبواب والسايس واتحاد الملاك ... ثم أن أموال الضرائب تدخل الموازنة العامة ويتم انفاقها حسب الاحتياجات وليس حسب من دفعها ... يعني الجنيه اللي دفعه الشخص الساكن في منطقة راقية غالبا سيعود لشخص ساكن في منطقة عشوائية على شكل خدمات ودعم.

يعني انا بقالي 20 سنة بحوش في تمن شقة تسترني وكمان احس اني مأجرها من الحكومة بامارة ايه

بلاش يا عم

انا من الشرقية واقسم لك ان الشقة عدت في الزقازيق حاجز ال 3/4 او يمكن المليون حتى ومساحتها 200 متر وكل ذنب ىاللي عايزها انو عايز يكون قريب من اهله

وبعدين هو انا لازم اسكن في منطقة معفنة علشان ما ادفعش ضرايب وارجع تاني واقولك على منظومة الموازنة العامة مفيش شفافية

هو مش المفروض منع ازدواج الضريبة

يعني الشقة دي

مش اندفع ضرايب والارض بتتسجل

واندفع ضريبة على مواد البنا (مش المصانع اللي بتعملها بتدفع ضرايب)

واندفع ضريبة على تجهيزاتها (ضريبة مبيعات

واندفع ضريبة على شرائها

وبندفع ضريبة كمان علشان ساكنينها دلوقت

ايه ده

منع الازدواج الضريبي له معنى مختلف ولا ينطبق على هذه الحالة ... ولكن حتى لو طبقنا هذا المعنى فإننا ندفع الضرائب عدة مرات على كل السلع والخدمات ... يبقى اشمعنى زعلانين بس من الضريبة العقارية

ماهو لما تيجي لحاجة مقدرش استغنى عنها يبقى فيه كلام تاني وبعدين مش معنى ان الناس سكتت على غلط يبقى نخليه قانون

وبعدين فين العدل

لما الارض الغير مستغلة ومش مبنية متدفعش ضريبة معنى كده ان كل الكبار اللي عندهم اراضي بالملايين مش هيدفعوا ولا مليم

واصحاب الابراج اللي بيبيعوها مش متشطبة مش هيدفعوا ولا مليم

يعني الهدف الساكنين مش كده

الضريبة مرتبطة بالانتفاع من الوحدات السكنية وإمكانية تحقيقها لعائد مادي ... لذلك فإن الأراضي الفضاء المستغلة عليها ضريبة ايضا ... أما أرض لا تدر أي عائد ولا يستفيد منها أحد لماذا أدفع عليها ضرائب ... وفي كل الأحوال غالبا المستفيد النهائي من أي منتج هو الذي يدفع الضريبة عليه لأنها تحمّل له على سعر الشراء.

أما بخصوص ظاهرة "تسقيع" الأراضي والعقارات بصورة عامة فأنا أقترح ضريبة رأسمالية على الربح المتحقق من تملك الوحدات (الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء) وسأتحدث عنها بتفصيل أكبر في مداخلات لاحقة.

وبعدين النهاردة في 100 بيت عند واحد تمنهم اقل من 500 الف مش هيدفع ضريبة

واللي عنده شقة بمليون هيدفع طب مش ده حرام

عندك حق في النقطة دي ... المفروض فعلا أن يكون مقدار الضريبة حسب قيمة جميع الوحدات التي يتملكها الشخص بإسمه مجتمعة ... لكن صدقني ستظهر اعتراضات من نوعية: واحد غلبان عنده عشر عيال بنى لكل واحد شقة في بيته في منطقة شعبية قيمتها ميت ألف ... هيدفع ضريبة زي واحد ابن ذوات ساكن في شقة بمليون جنيه لوحده ... العدل المطلق غاية لا تنال ... لكن مرة أخرى معك حق يجب أن يتم أخذ تلك النقطة في الاعتبار.

واخر حاجة

انا مسافر بره وعندي شقة قافلها ادفع ليه ايه نوع الخدمة المقدمة نظير كده ولا هوا الاواحد يطفش احسن

في كل دول العالم المواطن يدفع ضرائب سواء كان مقيم في البلد أو خارجها ... أنت تستفيد من بعض الخدمات التي تقدمها الدولة في كل الأحوال مثل الإنشاءات العامة التي ترفع قيمة وحدتك وخدمات الأمن والدفاع والقضاء وحق أولادك في المستقبل في الاستفادة من العلاج والتعليم المجاني (بغضّ النظر عن جودته) وبالتالي يجب أن تدفع مقابلا لهذه الخدمات. وعموما يا سيدي إذا كنت مقيما خارج مصر فلماذا تصرّ على تملك وحدات بالملايين في مصر وتركها مغلقة ثم تشتكي من الضرائب المفروضة عليها ... لماذا لا تبيعها أو تؤجرها وتسمح لغيرك بالاستفادة منها؟

ياسيدي الفاضل هي وحدة واحدة بس مش لازم ادفع ضرايب يا اخي يعفولي وحدة واحدة بس والزيادة ياخدوا عليها وبعدين الحد الموضوع هو ثابت ومعدلات التضخم طالعة يعني بعد كام سنة كله هيدفع هيدفع

التساؤل الأخير ذكرني بموضوع فتحته منذ فترة عن ضريبة الدخل الموحدة وضاع للأسف بسبب مشكلة تقنية ... سأقوم بفتحه مرة أخرى قريبا بإذن الله.

في النهاية انا نفسي اشوف مصر احسن بلد وعارف ان ده محتاج مساهمة من الكل بس نفسي احس بجد ان اللي بدفعه بينفع حد محتاج

خالص تحياتي

تم تعديل بواسطة justme

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...