اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

وقعت؟! قوم أقف على رجلك.. وقفت على رجلك؟! خليك عارف إنك حتقع تاني..

لماضة مصرية جدا

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مقالة جميلة.... نهي العربي.... ضربة شمس.....طبعا الدستور

http://www.dostor.org/%D8%B6%D8%B1%D8%A8%D.../january/7/2192

تأتي دقات الساعة لتعلن عن قدوم الأفضل كما نأمل ويأمل الآخرون، ذلك الإيمان المفرط والقوي هو الدافع الوحيد للاستمرار علي قيد الحياة، الأمل في أن القادم دوما أفضل دون إمكانية وجود احتمالات أخري..

تخبرك الحكمة أن «لا حجر ألقيته ولا كلمة قلتها تستطيع استرجاعها»، إذن لأصدقك القول فالنظر للوراء مضيعة للوقت، وإن كان سيحدث رغما عنك، لأن أخطاءك لا تتكرر، والمواقف لا تتشابه، أنت فقط من يختزن خبرات الماضي بداخلك لتصعد في مواجهة ما يستجد، فأنت لا تتعلم كيف لا تخطئ في ذات الأمر مرة أخري ولكن تتعلم تحاشي فعل الخطأ والتكيف مع سقطاتك لتقف بعد كل عثرة أقوي مما مضي....

تحرر من كل خوفك وعبوديتك للأشياء، من الحذر والوقوف في نفس النقطة، من البدايات الجديدة، حتي الخطأ لا تخشاه، من يخشي الزلل يحيا ميتا، لا تجعل خوفك يمتص رحيق الحياة من داخلك، مدد أطرافك واحتضنها بقوة، وارقص بكل ما فيك، انفض الغبار عن قلبك وعقلك، لتستقبل هذا العام وتجد هذا الأفضل المنتظر دوما، مادمت حرا ستقدسك الحياة وتهبك ما تستحق.

إلي هنا فقد استطعت أن أجعلك تري أنوار اللعب والزينة المبهرة لشجرة الكريسماس اللي زمانها دلوقت (بعد 6 أيام) خلاص دبلت.

أما لو أخبرتك بكم الإحباطات الماضية والقادمة وما توجب عليك فعله ولم تفعله، وكرهك لبعض الأشخاص المفروض عليك الحياة معهم سنة أخري وقصة حبك الفاشلة وذكرياتك التي تطاردك بلزاجة تامة والأوغاد المتصدرون بطولة الحكاية ومحاولاتهم لعرقلتك ونجاحهم في ذلك، وأحلامك المشوشة التي لا تعرف إن كنت ستحققها أم لا؟، سأكون استطعت أيضا أن أجعلك لاتري من شجرة الكريسماس سوي لونها المختفي تحت الزينة، اللون الأخضر الغامق، الغامق جداً.

أما عن الحقيقة، فالسنة القادمة لا هي هذا ولا ذاك، ولا الماضية كانت أيضا، لكنها سنة كأي سنة فيها الكثير من زينة شجرة الكريسماس الملونة والمضيئة وأيام بلونها المتخفي الغامق، والنصائح بأن تسير علي الحبل بدقة شديدة لتضمن حياة سعيدة، نصيحة جوفاء ككتب التنمية البشرية لذيذة في القراءة والاستماع لكن غير واقعية أو قابلة للتنفيذ لأن الحبل هبوطاً وصعوداً سيتوجب عليك اتباعه فتقبله كما هو، لا يوجد أشخاص في هذا العالم دائمي الخضرة وإن وجدتهم لا تنخدع في مظهرهم ولا تجعلهم يقنعوك بأنك لا تحيا كما يجب ولا تحقد عليهم فكلنا نذبل أياما ونحيا أياما أخري.

لكن لكي تصدقني فقد وجدت أن شجرتي العام الماضي لم تكن كما أود، وزينتها تساقطت ببطء وتراكمت عليها أحداث وأحداث، ومرت أيام كانت جميلة ومبهرة كشكل الشجرة في يومها الأول من العام، وأيام أتمني لو لم أكن رأيتها علي الإطلاق، فأيقنت أنه لا مجال للندم ولا عيب في البكاء ولا ضرار من بعض الألم، لكن لم أتوقف عن محاولة فاشلة كانت أو ناجحة، ومازلت، المحاولة هي الشيء الوحيد الذي يقيك من فخ اليأس والاستماع لعبارات المعزيين أو حتي المنتقدين علي الدوام، أو تمني انتهاء العالم بشكل سريع وفوري عند تأزم الأمور وانتظار معجزة في زمن لا تأتي به معجزات ولا يزورنا فيه أنبياء ولا أولياء صالحين.

وأعلم الآن يقينا أن نجاح المحاولة لن يكفيه التكرار مرة واثنتين أو أكثر وأن أحلامي كلها لن تتحقق ولكن سأري منها شيئا ربما يغنيني عن باقي الأحلام أو ربما تغيرت كلها لاحقا فصرت أهنأ بأقل القليل منها، لذا تقبل أيامك القادمة بكل ألوانها من المبهر إلي الغامق... الغامق جدا فقط لا تتوقف عن المحاولة والتأمل.

صباحكم بالوان السما السبعة

بس خلاص

رابط هذا التعليق

نحن من نصنع الحياه فمن الاولى ان نصنعها كيف نشاء

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

....

تحرر من كل خوفك وعبوديتك للأشياء، من الحذر والوقوف في نفس النقطة، من البدايات الجديدة، حتي الخطأ لا تخشاه، من يخشي الزلل يحيا ميتا، لا تجعل خوفك يمتص رحيق الحياة من داخلك، مدد أطرافك واحتضنها بقوة، وارقص بكل ما فيك، انفض الغبار عن قلبك وعقلك، لتستقبل هذا العام وتجد هذا الأفضل المنتظر دوما، مادمت حرا ستقدسك الحياة وتهبك ما تستحق.

المووضع كلة دعوة للتفائل لكن ما شدنى هذة العبارات

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

بصراحة يا لماضة انت فتحتى موضوع بيوجع اوى انا من الناس اللى وقعت كتير لالالالالا غرقت كتير بس ربنا دائما بينجى وبيستر وبيقوى الواحد

فمثلا انا من حوالى سنتين قدمت لهجرة كندا والمحامى أخذ منى حوالى 30 الف جنية دا غير الاوراق اللى ترجمتها بحوالى 3 ألاف جنية

دة غير الكورسات اللى أخذتها انا والمدام بحوالى 10 ألاف جنية دة غير انى كنت بسيب انا والمدام الاولاد عند حماتى فترات طويلة وبعدين

جاء ميعاد الانترفيو فى سوريا وصرفنا حوالى 7 ألاف جنية فى السفرية دى وفى النهاية لم نتوفق فى مشوارنا هذا

تخيلى كمية الحباط اللى كان عندنا اد اية طبعا الفلوس كانت جزء من كأبتنا لاكن الاكثر اهمية هو الاحساس بالفشل خصوصا امام اولادى

واهل مراتى وعذاب سنتين مذاكرة فرنساوى واهمال البيت فترات طويلة

لكن بعد فترة اكتشفنا اننا غلطانين لان ارادة ربنا فوق كل شيء فالمر الذى يختارة الرب لى خير من العسل اللى اختارة لنفسى

بس فى النهاية لم ايئس من رحمة ربنا وقدمت تانى مرة بس من النت مش مع محامى وهجتهد تانى

لا حياة مع اليئس ولا يأس مع الحياة

رابط هذا التعليق

بصراحة يا لماضة انت فتحتى موضوع بيوجع اوى انا من الناس اللى وقعت كتير لالالالالا غرقت كتير بس ربنا دائما بينجى وبيستر وبيقوى الواحد

فمثلا انا من حوالى سنتين قدمت لهجرة كندا والمحامى أخذ منى حوالى 30 الف جنية دا غير الاوراق اللى ترجمتها بحوالى 3 ألاف جنية

دة غير الكورسات اللى أخذتها انا والمدام بحوالى 10 ألاف جنية دة غير انى كنت بسيب انا والمدام الاولاد عند حماتى فترات طويلة وبعدين

جاء ميعاد الانترفيو فى سوريا وصرفنا حوالى 7 ألاف جنية فى السفرية دى وفى النهاية لم نتوفق فى مشوارنا هذا

تخيلى كمية الحباط اللى كان عندنا اد اية طبعا الفلوس كانت جزء من كأبتنا لاكن الاكثر اهمية هو الاحساس بالفشل خصوصا امام اولادى

واهل مراتى وعذاب سنتين مذاكرة فرنساوى واهمال البيت فترات طويلة

لكن بعد فترة اكتشفنا اننا غلطانين لان ارادة ربنا فوق كل شيء فالمر الذى يختارة الرب لى خير من العسل اللى اختارة لنفسى

بس فى النهاية لم ايئس من رحمة ربنا وقدمت تانى مرة بس من النت مش مع محامى وهجتهد تانى

لا حياة مع اليئس ولا يأس مع الحياة

مش للأبد .. مش للأبد

حتعيش يا صاحبى ..فى كبد wst::

إطرح همومك فى الفضا wst::

وِابدُر حياتك .. بالرضا :happy:

هى كده.. أيوه كده :ninja:

طول عمرها .. الدنيا كده

ساعه كده .. وساعات كده

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

واهو من دا ودا .. حياتنا كده

مش عايزه كلااااااااام

مش عايزه كلااااااام

حيـــــاتنا كـــــده brd::

مع الاعتذار لأم كلثوم ورائعتها ((الحب كده))

:lol:

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

مش عارفة ليه يا أستاذ جو و انا بقرا خبرة حضرتك.... افتكرت مقولة كنت قريتها بتقولك.... المتعة الحقيقية هي في محاولات الوصول و ليس في الوصول ذاته

و المتعة هنا مش المقصود بيها الفرحة... لا... مقصود بيها هي خزين الخبرات اللي بنتعلمها و احنا بنقع وبنقوم... و نرجع نقع تاني

محاولات حضرتك تستحق الاحترام و التقدير... حضرتك بتحلم بحلم.... حقك جدا.... لانه حق مشروع جدا

و هتفضل تحلم بيه.... برضه حق مشروع

بس متخليش روح المقاومة عندك تتأثر باي انحناءات علي الطريق....

لان فيه خير المحه في الافق

يالا بقي و يبقي ليا الحلاوة

مساااااااااااااك فردة ضهر.....بعد انحناءة مؤقتة

رابط هذا التعليق

بقولك ايه يا جوو ماتيجي نتصاحب :blink: اصلي زيك قدمت هجره مع محامي وبعد ما دفعت ... وذاكرت .. حصل اللى حصل .. بس .. ولسه دموعي منشفتش :) بس الامل عندي مانتهاش وان شاء الله الملم اجزائي كده واستقر وهقدم تاني ان شاء الله ... بس هقولك كلمتين قريتهم فى توقيع عضو فاضل فى المحاورات

مالا يقتلني يرمدني ........... بكثرة العناء

ومن رمادي ابعث حيا ...... مارداا كالعنقاء

رابط هذا التعليق

الى جو وجيمى

انتوا معاكوا الفلوس دى كلها وبتفكروا تهاجروا الى كندا والسقعه تقرصكوا هناك انا متهيالى شمس مصر مع 50000 جنيه احسن من كندا وبردها

من قال لا اعلم فقد افتى

رابط هذا التعليق

الى جو وجيمى

انتوا معاكوا الفلوس دى كلها وبتفكروا تهاجروا الى كندا والسقعه تقرصكوا هناك انا متهيالى شمس مصر مع 50000 جنيه احسن من كندا وبردها

تخيل للحظة انك معاك خمسين الف جنيه

قولي هتعمل ايه بيهم و هتحاول تسعد بيهم نفسك ازاي

تم تعديل بواسطة الباشمهندس ياسر

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

" ينبغي أن نحاول توعية البشر علي العظمة الكامنة فيهم والتي يجهلونها " .

" اندريه مالرو "

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

:)

أن حظي كدقيق علي شوك نثروه ----------------- ثم قالوا لحفاة يوم ريحا أجمعوه

كان هذا البيت لسنين طويله من مرحلة الثانويه تقريبا و حتي بعد التخرج ثم السفر للسعوديه ثم العوده هو ما يمثل حالي و أكتئابي -- و الحقيقه أنا تارخ حياتي لم يكن ورديا علي ألاطلاق وو و هنا المفارقه و هو أن التعساء في الحياه تبهجهم أشياء بسيطه جدا و لكن لا يكاد يفرح حتي يخاف أن يصدم من أمر ما

و قد حلل أحد علماء النفس المجتمع المصري ,, من حيث حبه للفرح و مدي تمتعه بالاشاء

فوجد أن هذا الشعب المسكين ,, يميل الي الحزن الشديد ,, بل و يعتبر أن في الحزن وقار -- متجد الملبس الرسمي للرجل و الست الفلاحه المصريه هو اللون الآسود -- عبايه سوده جلبيه سوده -- و أذا ضحك المصري -- يقول بسرعه اللهم أجعله خير

و الضحك من غير سبب قلة أدب و هكذا

لكن لو عديت كام مره وقعت وو قفت ,, و مره أقف برجل واحده و مره علي عصايه

كتير

و في كل حالات الوقوع و الوقوف كانت المسئله قدريه بحته ,, و لعل أكثرهم هوعندما وقع شجار عنيف بيني و بين مدير الشركه ألامريكاني ,, وكان ران راجل منحل جدا

المهم الراجل بعد الاجتماع الصباحي ,, بعتلي مذكره مفادها ,,, مش لن نسطيع العمل سويا برجاء البحث عن عمل ) و كنت ليسه متزوج و المدام حامل في شهرين و أنا ساكن في نفس الفندق الي بشتغل فيه

روحت و أنا أعصابي مدمره ,, و تاني يوم لم أنزل من الغرفه ,, و الساعه 11 مساءا جالي تليفون من الرسبشن -- المدير العام تعبان جدا و عايزك ضروري نزلت جري --- وجدت الراجل جالس في اللوبي و مش عارف يتنفس -- جري علي المستشفي و كان بيتكلم معايا لحد باب الاستقبال ,, كان الفندق أتصل بالمستشفي ,, لقيتهم كلهم و اقفين علي الباب -- فتحت الباب و الدكتور مسك أيده علشان ينزله ,, راح واقع علي الارض

أيه يا دكتور --------- البقيه في حياتك الخواجه تعيش أنت

لم يكن له اهل في مصر فتكفلت بتجهيزه ثم تسفيره الي أمريكا بنفسي

و مازلت شغال في نفس الفندق

حصل الموضوع ده من 7 سنين

:chain:

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

اولا اشكركم على مشاركتى حياتى الشخصية

ثانيا الفلوس اللى اندفعت فى هذا الموضوع مكنوش معايا يعنى اندفعو على فترات وربنا اللى كان بيدبر

ثالثا 50 الف جنية تقدر تقول لى تجيب اية الان حتى لو هم متوفرين؟

رابط هذا التعليق

:unsure:

أن حظي كدقيق علي شوك نثروه ----------------- ثم قالوا لحفاة يوم ريحا أجمعوه

كان هذا البيت لسنين طويله من مرحلة الثانويه تقريبا و حتي بعد التخرج ثم السفر للسعوديه ثم العوده هو ما يمثل حالي و أكتئابي -- و الحقيقه أنا تارخ حياتي لم يكن ورديا علي ألاطلاق وو و هنا المفارقه و هو أن التعساء في الحياه تبهجهم أشياء بسيطه جدا و لكن لا يكاد يفرح حتي يخاف أن يصدم من أمر ما

و قد حلل أحد علماء النفس المجتمع المصري ,, من حيث حبه للفرح و مدي تمتعه بالاشاء

فوجد أن هذا الشعب المسكين ,, يميل الي الحزن الشديد ,, بل و يعتبر أن في الحزن وقار -- متجد الملبس الرسمي للرجل و الست الفلاحه المصريه هو اللون الآسود -- عبايه سوده جلبيه سوده -- و أذا ضحك المصري -- يقول بسرعه اللهم أجعله خير

و الضحك من غير سبب قلة أدب و هكذا

لكن لو عديت كام مره وقعت وو قفت ,, و مره أقف برجل واحده و مره علي عصايه

كتير

و في كل حالات الوقوع و الوقوف كانت المسئله قدريه بحته ,, و لعل أكثرهم هوعندما وقع شجار عنيف بيني و بين مدير الشركه ألامريكاني ,, وكان ران راجل منحل جدا

المهم الراجل بعد الاجتماع الصباحي ,, بعتلي مذكره مفادها ,,, مش لن نسطيع العمل سويا برجاء البحث عن عمل ) و كنت ليسه متزوج و المدام حامل في شهرين و أنا ساكن في نفس الفندق الي بشتغل فيه

روحت و أنا أعصابي مدمره ,, و تاني يوم لم أنزل من الغرفه ,, و الساعه 11 مساءا جالي تليفون من الرسبشن -- المدير العام تعبان جدا و عايزك ضروري نزلت جري --- وجدت الراجل جالس في اللوبي و مش عارف يتنفس -- جري علي المستشفي و كان بيتكلم معايا لحد باب الاستقبال ,, كان الفندق أتصل بالمستشفي ,, لقيتهم كلهم و اقفين علي الباب -- فتحت الباب و الدكتور مسك أيده علشان ينزله ,, راح واقع علي الارض

أيه يا دكتور --------- البقيه في حياتك الخواجه تعيش أنت لم يكن له اهل في مصر فتكفلت بتجهيزه ثم تسفيره الي أمريكا بنفسي

و مازلت شغال في نفس الفندق

حصل الموضوع ده من 7 سنين

:roseop:

أستاذي اكسيلانس.....

طب يعني كده اي حد ميقفشي في وش حضرتك..... ده واضح انك منك للسما ع طوووووووول......... :D

عارف يا استاذ اكسيلانس (مش عارفة استاذ هتركب علي اكسيلانس ازاي..... شكلي هقولك يا ابا الحاج..... :roseop: )

اقوي لحظات الوقوع اللي بتحس فيها ان خلاص مبقاش فيه حاجة في ايدك تعملها و هي خلصت علي كده...... و تلاقي ربنا من فوق السماوات السبع أقرب ليك.....أقرب لانينك.... و املك و رجاءك

و هي من القوة اللي بترجعك تاني للحياة بعد ما غسلت لحظات الحيرة و الشك و الغضب..... و بيتولد فيك يقينك و إيمانك....اللي مش بيضيع مع معية الله

سيدنا أبراهيم في رحلة بحثه عن إله يعبده قال....."إني ذاهب إلي ربي سيهديني"

انا حصلي بقي حاجة لطيفة خالص

كنت من حوالي سنتين مقدمة علي وظيفة.... شايفة اني هي دي ايه بقي الحت النت البت الفت (يعني جامدة جدا)

و دخلت الانترفيو..... و الحمد لله عملت شو جامد...... و طبعا يا ولاد ماخدتش الوظيفة...... عاااااااااااادي جدا

طبعا هو في الاول كنت هأجر شوية صعايدة و نروح ندغدغ الهيئة ع اللي فيها..... لان اللي وجعني مش الرفض لكن مبررات الرفض في حد ذاتها....

و طبعا حبة شحتفة..... علي حبة تخبيط في البلد..... علي الحكومة..... عارفين انتو البو ء ين بتوع القهاوي دول

المهم بعد كده......ابتديت ادرس الموضوع اللي اترفضت فيه......من باب "لعله خير"

بعديها بسنة تقريبا.... جاتلي وظيفة.... و كانها كانت بتدور عليا......مش انا اللي بدور عليها.....والسنة اللي انا قعدتها بذاكر في البيت و ضاربة القلم علي ودني اليمين....... كانت كانها تميهد من ربنا لما هو آت

نجحت في الوظيفة بفضل الله........... و بشتغل علي مستوي اعلي مما كنت حلمت بيه..... فلاش باك بقي ع الانترفيو الشنكلة....لقيت ان في حياة الواحد مطبات لازم يعديها.....و ميخفشي انه يقع.....لان بعد الوقوع هتبقي فيه قومة

و الحكمة لا في الوقوع و لا في القومة......

الحكمة ف التكتيك اللي هترفع نفسك بيه فوق الشنكلة....

و الترقب المستنير اللي هتبقي مستني بيه الشنكلة القادمة

مساااااااااااكم..... توكتيك......يحاول يفهمنا سيناريو الحياة...... علي اد ما نقدر

فوتكم بعافية

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم و ورحمة الله و بركاته

من فترة و انا فيه كلمة بترن في ودني لما جابتلي هلاوس سمعية و بصرية

"الحياة بمنطق الاتجاه المعاكس"

في وقت ما يكون الواحد بيحلم بحاجة...بيشمر ايديه....بيربط المنديل المحلاوي ع نافوخه و ينزل يعزق في غيط الحياة....بيحلم انه يلاقي المحصول....

بس المحصول....مطلعش...و الزرعة منبتتش

و ابا محمد ابو سويلم قعد يبص ع الفدانين اللي حيلته و يقول هيعمل ايه؟؟؟؟

مش هيعمل حاجة غير انه

يشمر دراعاته تاااااااااااااااااااني

و يوحبك المنيدل المحلاوي برضه تاااااااااني....و ويزرع تااااااااااااني

أكيد هتنبت.... اكيد الزرع هيطرح....اكيد الطرح هيبقي اضافة مش طرح

ابا الحاج محمد أيو سويلم.....مش عرافة هتفهم البوءين اللي جايين دول و لا لا...بس هقولهم برضه

الفشل هو الفرصة التي تتيح لك البدء من جديد – بذكاء أكبر - هنري فورد.

البحيرات سهلة الوصول إليها ينتهي الصيد فيها سريعاً، على عكس تلك صعبة الوصول.

إذا لم تحصل على الرد الذي تريده، فإنك لم تنقل رسالتك بالشكل المناسب.

مشاكلك هي قوة إيجابية متخفية تحاول تعليمك شيء ما، تعرف عليه.

و اخيرا

امسح الطاولة و ابدا من جديد

فوتك بعافية

صبااااااااحك....(يا ابا الحاج محمد أبو سويلم).....زرع... و شقا....و لفحة شمس...و فاس طالع نازل كاسر الضهر....بس اكيد هتنبت... و الله هتنبت

حد ينزل لنا بأغنية الارض لو thirsty......نرويها ب our blood

رابط هذا التعليق

حد ينزل لنا بأغنية الارض لو thirsty......نرويها ب our blood

حاضر

مشهد مؤثر لمحمد أبو سويلم في فيلم الأرض وهو بيتسحل ومع ذلك حتى اخر قطرة دم بيظل متشبثاً بأرضه وبحزمة البرسيم المزروعه

http://www.youtube.com/watch?v=YXKqG6-BR0w

كل ما اشوف المشهد ده دموعي تنزل وبيصعب عليه دياب اللي كان نفسه في الطعمية وبيحسد أهل البندر عليها

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...