Diab بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 مسيو زوهيري فاكر لما انت وانا دخلنا المنتدي كان عندنا كام سنة كام جيل عدا عليها من ايام هشام ابو زيد لياسوفيناس ولايت هاوس وغيرهم وغيرهم والافوكاتو واخناتون وابو حميد المصري ماتوا ( الله يرحمهم ) وادي هبة سابت الواحة بعد 9000 مشاركة وحشيش فتح منتدي وبقا صاحب عتب وفي ناس جديدة بقوا مشرفين هنا وانت لسة مازهقتش يا صاحبي :lol: نهارك لذيذ خد شم دي أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً Better Late Than Never رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
msayed بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 مسيو زوهيريفاكر لما انت وانا دخلنا المنتدي كان عندنا كام سنة كام جيل عدا عليها من ايام هشام ابو زيد لياسوفيناس ولايت هاوس وغيرهم وغيرهم والافوكاتو واخناتون وابو حميد المصري ماتوا ( الله يرحمهم ) وادي هبة سابت الواحة بعد 9000 مشاركة وحشيش فتح منتدي وبقا صاحب عتب وفي ناس جديدة بقوا مشرفين هنا وانت لسة مازهقتش يا صاحبي :lol: نهارك لذيذ خد شم دي أنا قرأت لبعض الناس المحترمين اللى حضرتك ذكرتهم وخاصة "الأفوكاتو" وفعلاً مواضيعه كانت قيمة ومتعوب فيها. رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أحمد سيف بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 هذا الهجوم على الشيخ انا مبسوط منه، تعرف ممكن واحد يكون اول مرة يسمع عنه وهذا الجدل حوله سيدفعه أن يسمع له ويحكم بنفسه. أما عيد الحب فكلنا يعلم أن الكثير يستعمل نظرية المحلل، يعنى يأتى بالقيمة الغربية التى لا تناسب ديننا ثم يبحث لها عن محلل حتى تنتشر تحت مظلته ويضحك بها على السذج، عاوزين تقنعونى إن اليوم ده معمول للأزواج، والله ما هاأرد، اتفرجوا على كل البرامج الشبابية وهى هاترد، أو روحوا عند أى جامعة وإتفرجوا على كمية الحاجات الحمرا، كل دول متجوزين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟! الموضوع إقتصادى مع شوية إنبهار بعادات الغرب "المؤمن" وتداس على كل القيم و"أحكام الشريعة" فى سبيله وإللى يتكلم سيف الجمود والرجعية جاهز ومسنون. كان نفسى نقلد الغرب فى الحاجات الجادة فنقفل محلاتنا الساعة 8 علشان الناس تروح تنام وتصحى بدرى تشوف أشغاله. او نقلدهم فى البحث العلمى مش الأندروير المشجر. ومش هاجيب سيرة القديس فالانتاين وبرضه مش هاجيب ورد لزوجتى لإنى بأجيبه فعلاً لما باكون حاسس إن ده يوم مناسب للورد مش علشان كل البشر رايحين يشتروا أروح. مع تحياتى للجميع يا أستاذي ما تسيبك من محاكمة النوايا ونظرية المحلل والضحك على السذج وترد على أصل الموضوع ... ايه المشكله لما يكون عندنا يوم يتذكر فيه الواحد زوجته أو خطيبته بهدية وكارت وعشوه يبسطها بيها ويرجع أيام الرومانسية ... هتقولي طيب اشمعنى اليوم ده ما تعملها في أي يوم ... ما أنا قلت لك لما يكون فيه يوم محدد الواحد مش هينساه وسط مشاغل الحياة وهتبقى عاده ... نفس المنطق اللي بيه عملوا اسبوع للمرور ويوم وطني ويوم للأرض وعيد للعمال... وإذا ما كانش عاجبنا يوم 14 فبراير نخليه أي يوم ثاني مش هتفرق. أما مسألة إن البعض بيستغله لممارسة أمور تتعارض مع قيمنا ودينا فاللي بيعمل كده مش بيستنى يوم الحب مخصوص ... أيوه اليوم ده في مجتمعاتنا الشرقية المحافظة هيكون للمتزوجين ... وهرجع ثاني وأقول بنفس المنطق نلغي عيد الفطر والأضحى لإن البعض بيستغلهم لممارسة أمور مخالفة للتقاليد والشريعة. الموضوع فيه جانب اقتصادي أيوه لكن ايه المشكلة ما الحجّ نفسه فيه جانب اقتصادي (ليشهدوا منافع لهم ويذكروا اسم الله). مش فاهم ايه التعارض بين أن نقلد الغرب في الأمور الجادة وبين أن نشارك العالم احتفاله بقيمة مشتركة بين بني البشر جميعا وهي الحب ... قيامنا بأحد الأمرين لا ينفي الآخر تلقائيا ... و اسمح لي أسألك أي جوانب الشريعة ندوس عليها عندما نحتفل بهذه القيمة بالطريقة الصحيحة ... أما حكاية الرجعية والجمود فلم يذكرها غير حضرتك ... نحن هنا في مناقشة موضوعية بالدليل والمنطق ولا نلقي الاتهامات جزافا. اليوم الوطني السعودي ... اكبر دليل علي صحة الكلام دهو بالمناسبة انا فاهم ان استحداث يوم ف السنة لتذكر شيء معين هو حل ابتكره من ابتكره للتغلب علي طبيعة الحياة الحديثة و الانشغال الدائم فيها الله يفتح عليك يا هندسه ... وما دمت حضرتك ضربت مثال بالسعودية فأنا عايز أسأل إخوانا اللي عايشين هناك ... في يوم الحب السنة اللي فاتت جماعة الهيئة منعت المحلات من بيع الورد الأحمر والهدايا رغم إن السعودية مافيش فيها ظاهرة البوي فريند والجيرل فريند نتيجة العادات الاجتماعية والتربية الدينية الصارمة فبالتالي كل اللي هيشتري هدية في اليوم ده سيقدمها لزوجته أو خطيبته ... ايه اللي كان مزعلهم لما الناس تعمل كده. والله ساعات بحس إن مشكلتهم ليست مع الاحتفال فقط لكن أساسا مع مفهوم الحب بين المتزوجين ... يعني من مناقشتي مع عدد كبير من المنتمين لهذا الفكر اكتشفت أن لديهم نظرة معينة للعلاقة بين الزوج والزوجة تختلف عن نظرتنا وبالتالي فإنهم يعتبرون مفاهيم مثل الحب مستهجنة وغريبة ولا يجوز البوح بها للطرف الآخر. إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف البرادعي 15/10/2011 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
znaty بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 فكل انسان يؤخذ منه ويرد ..الا المعصوم صلي الله عليه وسلم وموش كل من لبس عمه وقال بسم الله ..والصلاة والسلام على رسول الله ..بقي عالم يتكلم واحنا نسمع يا عزيزي هو ده اللي انا بقوله بالضبط فقط من باب النصيحة ..تمهل واستعن بالله ..فبل ان تكتب راي والا فتوي ..موش بس في الموضوع دة ..في اي موضوع .. كل كلمة محسوبة علينا ..ومحسوبة اكتر لو حد امن بيها واتبعها الموضوع خطير ..موش مجرد كلام فعلا يا سيدي الموضوع خطير و أنا أرى هذا الرجل و أمثاله من أكثر من يضرون الدين الإسلامي و لولا حفاظي على اللياقة لوصفت علاقته بالإسلام بوصف اوقع و بالتالي علي ان احارب كل من يتسبب بالضرر لديني ايا كان اسمه و لقبه و بالمناسبة فإن كثير من العلماء المعتدلين هاجموا اراءه و عندما يتاح لي الوقت سأقوم بإيراد هذه الآراء شكرا كالعادة ..تركت لب الموضوع اللي انا باتكلم عنه ..واقتبست اللي انت عاوزة مع اني باقصد بيه معني تاني وبرده اصريت ومن غير دلائل على التطاول على الشيخ طيب هاكلمك بلغة تانية دي بطاقة تعريف الشيخ ابو اسحاق الحويني : الاسم : أبو إسحاق الحويني الدولة : مصر أنت الزائر رقم 5096743 لصفحة الشيخ بموقعنا اضغط هنا للاستماع للدروس والمحاضرات الخاصة بالشيخ سيرة الشيخ ومعلومات عن حياته : هو الشيخ : حجازي بن محمد بن شريف ولد سنة 1375 هـ، وبدأ طلب علم الحديث في الحادية عشرة من عمره وحضر دروس الشيخ محمد نجيب المطيعي في الفقه الشافعي. تخرج من كلية الألسن قسم الأسباني وكان الأول على دفعته في كل أعوامها عدا السنة الأخيرة حيث كان الثاني. رابط في مكتبة المصفى مدة طويلة للاجتهاد في الطلب وكان يطلب نهارا ويعمل ليلا لينفق على نفسه. درس الشيخ أبي إسحاق على الشيخ الألباني رحمه الله من خلال كتبه ونهل من علومها . وقد مدحه الشيخ الألباني حينما سئل عمن يخلفه في المنهج العلمي فبدأ بالشيخ مقبل بن هادي ، ثم بالحويني. للشيخ كثير من المصنفات العلمية منها: تخريج تفسير ابن كثير. الثمر الداني في الذب عن الألباني. بذل الإحسان بتخريج سنن النسائي أبي عبد الرحمن. تحقيق الديباج شرح صحيح مسلم للسيوطي. تحقيق الناسخ والمنسوخ لابن شاهين مسيس الحاجة إلى تخريج سنن ابن ماجه. إتحاف الناقم بوهم الذهبي والحاكم. تنبيه الهاجد إلى ما وقع من النظر في كتب الأماجد. شرح وتحقيق المغني عن الحفظ والكتاب بقولهم لم يصح شيء في هذا الباب. وهو من المجتهدين في الدعوة إلى الله عز وجل بالتطواف في كثير من المساجد لإرشاد الناس إلى دين الله رب العالمين. ومن أهم الموضوعات التي يركز عليها في محاضراته: اتباع الكتاب والسنة بفهم السلف الصالح. توقير السلف واحتذاء آثارهم وخاصة الصحابة. أهمية طلب العلم خاصة في عصرنا هذا http://www.islamway.com/?iw_s=Scholar&...p;scholar_id=32 ممكن اعرف بس سيادتك مين ؟؟ يعني عايز اعرف باتكلم مع مين علشان اقدر افهم (((( وصف فضيلتك لصلة الشيخ بالاسلام الوصف الاوقع )))) ؟؟؟؟ عاوز اتاكد بس حصيلتك من العلم تكفيك لكي تقيم الشيوخ والدعاه تقييم دقيق والا دي قعده هانتحاسب عليها يوم القيامة وكلام قهاوي لا مؤاخذه ؟؟ انا شخصيا لا اعمل بكثير من فتاوي الشيخ بن باز مثلا او حتى بالشيخ الحويني لكن اغلط فيهم واتهمهم بانهم عدو للاسلام وبيضروا الاسلام ؟؟؟ ولولا اللياقة كنت وصفته وصف اوقع ؟؟ تطاول عجيب والله اذا كان الشيخ عدو للاسلام ..اومال مين اللي بينصره ؟؟ انت مثلا والا انا ؟؟ موش عارف يا زوهيري كل ما افتح موضوع ديني والا فتنة معينة ..الاقيك لابد في الموضوع بافكار عجيبة جدا والله يا زوهيري انا موش عارف امتي هاتزهق فعلا على راي الاخ أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أحمد سيف بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 بدأ الاسلام غريبا ..وسيعود كما بدأ غريبا .. فطوبي للغرباءاهو جه الوقت ..اللي نتفرج على ناس لا تملك في علوم دين والا الفقه ولا الحديث ..ما يكفيها اصلا ليوم الدين ..تعلق وتذم في علماء المسلمين ..ابتدائا بابن تيمية وابن القيم و مرورا بابن باز و ابن العثيمين وسيد قطب وانتهاءا بالشيخ حسان واسحاق الحويني اعوذ بالله اننا نبقي زي اليهود .ناخد اللي على مزاجنا ..ونعترض على اللي موش على هوانا ليه ...وهو الاحتفال بعيد الحب والا غيره من البدع ..هو اللي هايساعد الامة على النهوض من حالة التخلف الحالية؟ ولا الاكل باليمين والا دخول الحمام باليسار منع حد انه ياخد الدكتوراه مثلا ؟ لم اجد ايا من العلماء بيمنع المسلمين من العلم والعمل وحسن المعاملة ..اللي هما اساس الحضارة لا موش بس كدة ..دول تجراو كمان على عمرو بن العاص و سيدنا معاوية وبعض الصحابة الاجلاء كمان وبدأوا يقولوا ارائهم الحرة وتناسوا دوا اصلا يبقوا مين خلاص ..تبنوا كل ما في الغرب من اراء وترجموا حرية الرأي على اساس انه ممكن يحط راسه براس العلماء كمان ويجادل في الدين الذي لا يعلم عنه الا الصلاة ..وشوية وشوية ..ممكن يقول راية الحر كمان ..في حد من حدود الله ..والا شريعة ..اقرها الله جل جلاله من فوق سبع سماوات يبقي المفروض ان احنا نسمع اصول دينا منهم كمان ..هو دة اللي ناقص..ويقولونا دة خطر على الدين ودة كويس ..بمزاجهم واهوائهم افرايتم من اتخذ الهه هواه ؟ ثبتك الله يا شيخ اسحاق واثابك عنا كل الخير..ورحم الله كل علماء المسلمين كل ذنبك انك قلت الحق ولم تخشى في الله لومة لائم غدا يوم الفصل ..كل اللي قال كلمه.. هايتحاسب عليها ..واللي فصله وظبطله دين على مزاجه وحسب حرية راية اللي بيتشدق بيها يبقي يبرره امام رب العباد ولكن ليوم الدين ..سيظل هناك رجالا يدافعون عنه ..وينبهون الامه للبدع ومحاولات التشويه وتحليل الحرام ..دينا نزل لكل العصور ..موش محتاج يتعمله ابدايت علشان يبقي مودرن ويعجب الغرب ..ان شاالله ماعجبهم ...هذا ما ارتضاه الله ورسوله لنا ..وكفي بالله شهيدا مساء الخير يا باشمهندس زناتي أشكرك على هذه المداخلة لإنها أثبتت وجهة نظري القاضية بأن يتم إغلاق باب هدي الإسلام نهائيا ... لأنه إذا كان الرد على كل وجهة نظر مختلفة سيكون بنفس الطريقة فلا جدوى من الحوار. طالما التيار السلفي يريد اعتبار آراء شيوخه أحكاما نهائية لا تجوز مناقشتها وكل من يفعل ذلك فإنما يشوه الدين وعايز يفصل دين ثاني على مزاجه فالأحسن نفضها سيره ونوفر جهدنا ووقتنا لموضوعات يمكننا أن نطرح فيها آراء مختلفة دون أن نتهم بالخروج عن الدين والإساءة الى ثوابته. إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف البرادعي 15/10/2011 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أحمد سيف بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 خلونا نتفق على حاجه يا جماعة ... هناك طريقتين لإثبات وجهة نظرنا في موضوع معين إما أن نناقش الآراء ذاتها بالحجة والمنطق والدليل دون الالتفات لمن قالها ... وفي هذه الحالة لا يجوز التعرض للأشخاص الذين صدرت منهم هذه الآراء بالطعن أو التشكيك أو التجريح لأنهم خارج إطار المناقشة وإثبات عدم أهليتهم أو سوء نيتهم من عدمهما لا يفيد في إثبات أو نفي الرأي. أو أن يكون مدخلنا لإثبات رأي هو بالاستناد الى أن قائله هو شخص معين نعتبره متخصصا في الموضوع ومتمكنا منه وتؤخذ منه الآراء دون مناقشة ... وفي هذه الحالة فإننا نفتح الباب للطرف الآخر للطعن في أهلية هذا الشخص وعلمه وقدرته ليثبت العكس. ولا يجوز أن نلومه لأننا من أقحم العلم والقدرة التي يمتلكها هذا الشخص في سياق المناقشة. شخصيا أفضل الطريقة الأولى وأعتبرها أكثر علمية ... لكن مادام البعض يصرّّون على اختيار الطريقة الثانية فعليهم أن يتحملوا تبعاتها ولا يعودون للتباكي على ما يسمونه "الطعن" و "التشهير" الذي يمارس على مرجعياتهم ... إذا أردت صون مرجعياتك عن الجدل فاحتفظ بها بعيدا عنه. إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف البرادعي 15/10/2011 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
engmido بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 الاخوة الافاضل شفى الله الشيخ الحوينى وبارك فيه وعفوا كما قال ا/ عاشق الترحال الراجل مغلطش....اكرر مغلطش.......وانت حر تعمل بكلامه او لا ( ولا تزر وازرة وزر اخرى) دون غلط او اسفاف او تطاول.........لانه كما قال ا/زناتى التطاول على العلماء نتيجته مش كويسة ولحم العلماء مر ...لان ربنا شاهد ومطلع كما فيه نقطة احنا بذمتكم فاضيين واللا فاكرين الايام دى ده احنا فى دوامة الحياة مش فاكرين اسامينا.... كما ارجو عدم المقارنة البتة بين الشيخ الحوينى وخالد يوسف لا مقارنة بتاتا بين الافعال والنوايا فى كلا الحالتين وهيحصل ايه لو مكانش فيه يعنى عيد حب او كلام فاضى من ده وفعلا من المستفيد ومن المتضرر ( محلات الورد والدباديب هههه) والمتضرر هو الشباب والمراهقين بس.....تاعبين نفسنا احنا بحاجات ...؟؟؟ يا اخواننا نختلف فى حاجة تستاهل ا/احمد سيف اتفق مع حضرتك جدا فى ان من يريد ان يختلف يجيب حجة او بينة بس هو فيه نقطة حتى لما بنجيب ادلة منين .... خد بالك من القرآن والسنة اللى مافيهمش لا فصال ولا جدال تلاقى اللى بيفاصل لسه...شوف ازاىوتلاقى اللى مش عارف يرد يسيب النص ويجادل برده وتلاقى اللى بيفهم النص عل مزاجه والمشكلة انه الناس امثال..... ....و............و..........طبعا عارفين نفسهم حتى بعد الادلة تلاقيه مختلف للاختلاف مش عشان حاجة هو مختلف ولاااااااااااااازم يرد واصل مش عارف ايه واصل انا حر واصل التخلف واصل..... واصل..... واصل..... واقرا المداخلات فى اكتر من موضوع مش ده بس وشكراا لك ﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن ﴾ رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
الباشمهندس ياسر بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 كسبنا صلاة النبي اللهم صلي و سلم عليه بندخل الاسلاك ف بعض و تحصل القفلة رغم ان معظمنا هنا مهندسيين احساس صعب بصراحة تفاءلوا بالخير تجدوه بعضا مني هنا .. فاحفظوه رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
MZohairy بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 فكل انسان يؤخذ منه ويرد ..الا المعصوم صلي الله عليه وسلم وموش كل من لبس عمه وقال بسم الله ..والصلاة والسلام على رسول الله ..بقي عالم يتكلم واحنا نسمع يا عزيزي هو ده اللي انا بقوله بالضبط فقط من باب النصيحة ..تمهل واستعن بالله ..فبل ان تكتب راي والا فتوي ..موش بس في الموضوع دة ..في اي موضوع .. كل كلمة محسوبة علينا ..ومحسوبة اكتر لو حد امن بيها واتبعها الموضوع خطير ..موش مجرد كلام فعلا يا سيدي الموضوع خطير و أنا أرى هذا الرجل و أمثاله من أكثر من يضرون الدين الإسلامي و لولا حفاظي على اللياقة لوصفت علاقته بالإسلام بوصف اوقع و بالتالي علي ان احارب كل من يتسبب بالضرر لديني ايا كان اسمه و لقبه و بالمناسبة فإن كثير من العلماء المعتدلين هاجموا اراءه و عندما يتاح لي الوقت سأقوم بإيراد هذه الآراء شكرا كالعادة ..تركت لب الموضوع اللي انا باتكلم عنه ..واقتبست اللي انت عاوزة مع اني باقصد بيه معني تاني وبرده اصريت ومن غير دلائل على التطاول على الشيخ طيب هاكلمك بلغة تانية دي بطاقة تعريف الشيخ ابو اسحاق الحويني : الاسم : أبو إسحاق الحويني الدولة : مصر أنت الزائر رقم 5096743 لصفحة الشيخ بموقعنا اضغط هنا للاستماع للدروس والمحاضرات الخاصة بالشيخ سيرة الشيخ ومعلومات عن حياته : هو الشيخ : حجازي بن محمد بن شريف ولد سنة 1375 هـ، وبدأ طلب علم الحديث في الحادية عشرة من عمره وحضر دروس الشيخ محمد نجيب المطيعي في الفقه الشافعي. تخرج من كلية الألسن قسم الأسباني وكان الأول على دفعته في كل أعوامها عدا السنة الأخيرة حيث كان الثاني. رابط في مكتبة المصفى مدة طويلة للاجتهاد في الطلب وكان يطلب نهارا ويعمل ليلا لينفق على نفسه. درس الشيخ أبي إسحاق على الشيخ الألباني رحمه الله من خلال كتبه ونهل من علومها . وقد مدحه الشيخ الألباني حينما سئل عمن يخلفه في المنهج العلمي فبدأ بالشيخ مقبل بن هادي ، ثم بالحويني. للشيخ كثير من المصنفات العلمية منها: تخريج تفسير ابن كثير. الثمر الداني في الذب عن الألباني. بذل الإحسان بتخريج سنن النسائي أبي عبد الرحمن. تحقيق الديباج شرح صحيح مسلم للسيوطي. تحقيق الناسخ والمنسوخ لابن شاهين مسيس الحاجة إلى تخريج سنن ابن ماجه. إتحاف الناقم بوهم الذهبي والحاكم. تنبيه الهاجد إلى ما وقع من النظر في كتب الأماجد. شرح وتحقيق المغني عن الحفظ والكتاب بقولهم لم يصح شيء في هذا الباب. وهو من المجتهدين في الدعوة إلى الله عز وجل بالتطواف في كثير من المساجد لإرشاد الناس إلى دين الله رب العالمين. ومن أهم الموضوعات التي يركز عليها في محاضراته: اتباع الكتاب والسنة بفهم السلف الصالح. توقير السلف واحتذاء آثارهم وخاصة الصحابة. أهمية طلب العلم خاصة في عصرنا هذا http://www.islamway.com/?iw_s=Scholar&...p;scholar_id=32 ممكن اعرف بس سيادتك مين ؟؟ يعني عايز اعرف باتكلم مع مين علشان اقدر افهم (((( وصف فضيلتك لصلة الشيخ بالاسلام الوصف الاوقع )))) ؟؟؟؟ عاوز اتاكد بس حصيلتك من العلم تكفيك لكي تقيم الشيوخ والدعاه تقييم دقيق والا دي قعده هانتحاسب عليها يوم القيامة وكلام قهاوي لا مؤاخذه ؟؟ انا شخصيا لا اعمل بكثير من فتاوي الشيخ بن باز مثلا او حتى بالشيخ الحويني لكن اغلط فيهم واتهمهم بانهم عدو للاسلام وبيضروا الاسلام ؟؟؟ ولولا اللياقة كنت وصفته وصف اوقع ؟؟ تطاول عجيب والله اذا كان الشيخ عدو للاسلام ..اومال مين اللي بينصره ؟؟ انت مثلا والا انا ؟؟ موش عارف يا زوهيري كل ما افتح موضوع ديني والا فتنة معينة ..الاقيك لابد في الموضوع بافكار عجيبة جدا والله يا زوهيري انا موش عارف امتي هاتزهق فعلا على راي الاخ انا يا سيدي عبد الله الفقير اللي قرأ كثيرا و تعلم كثيرا و شغل مخه كثيرا لمده تقارب النصف قرن الا قليلا و لم يأخذ شيئ في دينه الا بإقتناع (طبعا السؤال التالي سيكون و ليه بتصلي الضهر 4 ركعات و المغرب 3 ركعات) و ده جاوبته كثيرا من قبل و متيقن ان دوري البسيط هو محاولة مقاومة هذا التصحر الفكري بقدر الإمكان مع احترامي للغزاه لعلمي بحسن نواياهم مع العلم ان المعترضين من علماء الدين على هذا الشيخ كثر أما عدد زوار موقع هذا الشيخ فليس له اي دلالة أو قيمة عندي ....فزوار مواقع تفسير الأحلام استنادا على الدين ستجدهم بالملايين و زوار مواقع الدروز و البهائيين بالآلاف و زوار المواقع الإباحية بالملايين لا أفكر بالأعداد و الكم فالشياطين اتباعهم لا يحصى الكيف و المعنى هو الأهم عندي بالتوفيق للجميع Vouloir, c'est pouvoir اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا Merry Chris 2 all Orthodox brothers Still songs r possible رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أحمد سيف بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 الفاضل engmido رأيك أحترمه لكن هناك بعض النقاط في مداخلتك التي لابد من الردّ عليها الراجل مغلطش....اكرر مغلطش.......وانت حر تعمل بكلامه او لا ( ولا تزر وازرة وزر اخرى) هذا رأيك وهناك رأي آخر يرى أنه مخطئ في ما يقوله ... وكما نحترم وجهة نظرك فعليك أن تحترم وجهة النظر الأخرى وترد عليها بالدليل والمنطق ... أما موضوع الحرية والمسؤولية الفردية فأمر مفروغ منه وليس هو ما نناقشه هنا. دون غلط او اسفاف او تطاول.........لانه كما قال ا/زناتى التطاول على العلماء نتيجته مش كويسة ولحم العلماء مر ...لان ربنا شاهد ومطلع هل العلماء مقدسون أو معصومون حتى يصبح الاختلاف حول آراءهم إسفافا وتطاول ... أنا لم أرى أي كلمة إسفاف في سياق المناقشة فياريت حضرتك توضح مقصدك. وتلاقى اللى بيفهم النص عل مزاجه مافيش حاجه اسمها يفهم على مزاجه ... البني آدم يفهم بعقله وليس بمزاجه ... لكننا الآن أصبحنا في زمن يصبح فيه الإنسان متهما إذا فهم بعقله إذ لابد أن يفهم بعقل غيره لكي ينفي عن نفسه التهمة. إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف البرادعي 15/10/2011 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أسد بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 لا أرى أي مشكلة أن يكون هناك يوماً ... نحتفي به بالحب .. الحب شئ رائع وجميل .. وبدونه الدنيا تتحول إلى ساحة حرب .. بدون الحب لن تكون هناك قيمة للحياة .. بغض النظر عن تسمية هذا اليوم .. إلا أن التسمية الفعلية لم تكن عيد الحب ... أي أنه ليس هناك مايسمى بعيد الحب لدى الغرب .. بل قد تم تسميته بهذا الإسم لأن الموضة هكذا .. يوم الفالنتين .. هو الاسم الصحيح .. ويحتفى بهذا اليوم في العالم كله .. على أنه يوم للحب الرومانسي .. وليس هناك أية مظاهر إحتفالية دينية في هذا اليوم .. ولذلك .. لا يمكننا القول بأنه احتفاء ديني .. ولا أرى أن هناك مشكلة أن يحتفي شخص بيوم محدد للحب طالما أنه لا توجد طقوس تعبدية مقترنة بهذا اليوم. للشيخ وغيره من المشايخ وجهة نظرهم .. وحيثيات فتواهم .. ولكن هذا لا يمنعني من أن أحتفي بالحب .. طالما لن أفعل مايغضب الله ورسوله .. فجهاز الكمبيوتر من الممكن أن يكون حرام .. أو حلال طبقاً لاستعماله .. والسيارة كذلك .. وكل شئ كذلك .. أما أن يكون هناك اصراراً على تسمية يوم معين بيوم عيد .. في حين أنه ليس بعيد .. لم يكن أسمه عيد .. ولكن اصطلح على تسميته هكذا نظراً لفقر لغوي صاحب من أطلق عليه تلك التسمية .. فهذا خطأ .. قادنا إلى أن يستنكره البعض على أساس أن أعياد المسلمين محددة .. وعن إصرارنا أن نناقش تلك الأمور .. التي أراها هامشية .. في حين أننا نهمل مناقشة أموراً أخرى أكثر أهمية تفيد الأمة ومصالحها وتبعد الخطر عنها .. فهذا تعبير آخر عن أننا لازلنا نحتاج إلى وقت كبير لنعرف ونحدد أولوياتنا في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..وتاني .. تاني .. تاني .. بنحبك يامصر .. ... "إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد" (من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
myusername بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 (معدل) فكل انسان يؤخذ منه ويرد ..الا المعصوم صلي الله عليه وسلم وموش كل من لبس عمه وقال بسم الله ..والصلاة والسلام على رسول الله ..بقي عالم يتكلم واحنا نسمع يا عزيزي هو ده اللي انا بقوله بالضبط فقط من باب النصيحة ..تمهل واستعن بالله ..فبل ان تكتب راي والا فتوي ..موش بس في الموضوع دة ..في اي موضوع .. كل كلمة محسوبة علينا ..ومحسوبة اكتر لو حد امن بيها واتبعها الموضوع خطير ..موش مجرد كلام فعلا يا سيدي الموضوع خطير و أنا أرى هذا الرجل و أمثاله من أكثر من يضرون الدين الإسلامي و لولا حفاظي على اللياقة لوصفت علاقته بالإسلام بوصف اوقع و بالتالي علي ان احارب كل من يتسبب بالضرر لديني ايا كان اسمه و لقبه و بالمناسبة فإن كثير من العلماء المعتدلين هاجموا اراءه و عندما يتاح لي الوقت سأقوم بإيراد هذه الآراء شكرا كالعادة ..تركت لب الموضوع اللي انا باتكلم عنه ..واقتبست اللي انت عاوزة مع اني باقصد بيه معني تاني وبرده اصريت ومن غير دلائل على التطاول على الشيخ أستاذى الفاضل زناتى... هذه دائما هى المشكلة! تصيد الاخطاء... و محاولة عمل حالة من التغييم و التلبيس... و عدم مناقشة المغزى المقصود به! موضوع عيد الحب قتل بحثا... و لازلنا نناقشه! عموما... سأستند الى رأى مفتى الجمهورية... و هو رجل محترم و قد عرفته قبل سنوات من توليه المنصب.. الشيخ على جمعة. الرجل قال فى هذا الامر: هو عيد اخترعوه للزناة... و ليس عيد الحب. راجعوا رأى الدكتور الفاضل على جمعة فى هذا الشأن, و أتمنى ان تعتبروا رأيه رأى معتدل... لان هذا الرجل فعلا رأيه معتدل فى كثير من الامور. أما بقى عن الحب نفسه... فقيمة الحب معلومة للجميع فى الاسلام. تم تعديل 23 يناير 2010 بواسطة myusername رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها... Je suis Québécois et je suis fier de l'être رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
msayed بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 (معدل) بداية يا أستاذ أحمد انا أحاورك ومتأكد مليون فى المية إن كلانا لن يقتنع برأى الآخر لأننا نستعمل مقاييس مختلفة ومعايير مختلفة للأمور، ولكن طالما لدى ما أضيفه فى الموضوع فسأضيفه، وأدينا بنتحاور. يا أستاذي ما تسيبك من محاكمة النوايا ونظرية المحلل والضحك على السذج وترد على أصل الموضوع ... ايه المشكله لما يكون عندنا يوم يتذكر فيه الواحد زوجته أو خطيبته بهدية وكارت وعشوه يبسطها بيها ويرجع أيام الرومانسية ... هتقولي طيب اشمعنى اليوم ده ما تعملها في أي يوم ... ما أنا قلت لك لما يكون فيه يوم محدد الواحد مش هينساه وسط مشاغل الحياة وهتبقى عاده ... نفس المنطق اللي بيه عملوا اسبوع للمرور ويوم وطني ويوم للأرض وعيد للعمال... وإذا ما كانش عاجبنا يوم 14 فبراير نخليه أي يوم ثاني مش هتفرق. يا أخى مش باحاكم النوايا إنت أكيد عارف أصل العيد وعارف أساساً مالوش دعوة بالزواج ولكن علشان يدخل بلادنا كمسلمين فلازم يلبس الرداء الشرعى "المحلل" علشان يعرف يدخل من غير ما حد يعترض، أو بمعنى آخر يدخل ولما ناس تعترض بعد دخوله وانتشاره يبدأ البحث عن التبرير . ومش مهم بعد كده بيستغل إزاى، المهم يدخل، انا مش بأحاكم النوايا لكن أنتقد أسلوب الدفاع. أما مسألة إن البعض بيستغله لممارسة أمور تتعارض مع قيمنا ودينا فاللي بيعمل كده مش بيستنى يوم الحب مخصوص ... أيوه اليوم ده في مجتمعاتنا الشرقية المحافظة هيكون للمتزوجين ... وهرجع ثاني وأقول بنفس المنطق نلغي عيد الفطر والأضحى لإن البعض بيستغلهم لممارسة أمور مخالفة للتقاليد والشريعة. الموضوع فيه جانب اقتصادي أيوه لكن ايه المشكلة ما الحجّ نفسه فيه جانب اقتصادي (ليشهدوا منافع لهم ويذكروا اسم الله). يا أحمد المقارنة غير عادلة وضدك تماما، إزاى نساوى بين شرع من الله وهو عيد الأضحى وعيد الفطر وبين يوم من صنع بشرى ماحدش يقدر يجبرنا إن نحتفل به وخاصة لما يكون الغالب فيه تقنين العلاقات المحرمة بين الشاب والفتاة- قد تكون انت ابن ناس ولاتعرف واحدة فى الحرام بدون علاقة شرعية ولو على سبيل الصحوبية، ولكن مئات الآلاف بيعملوا كده، وبرضه ها أقول لك راجع معظم مظاهر الدعاية والبرامج التى تتحدث عن عيد الحب لن تجد زوج وزوجة فى الموضوع-. لو كل الناس عملت معاصى فى عيد الفطر وعيد الأضحى فهذا لن يخرجهما عن أنهما عيد ويمكننى أن أحتفل بهما بطريقتى ويبقى لى الثواب عند الله. لكن أن أستورد عيد مش مظبوط أساساً وأحاول أقيفه علشان يبقى على مقاسى وأسعى لترسيخه بالرغم من أن الرؤيا واضحة مين إللى بيحتفل بيه وإزاى، فدى مشكلة أخرى. مش فاهم ايه التعارض بين أن نقلد الغرب في الأمور الجادة وبين أن نشارك العالم احتفاله بقيمة مشتركة بين بني البشر جميعا وهي الحب. لاتعارض لو الموضوع طبيعى وليس فيه مخالفات شرعية، لكن ما يحدث إننا نستورد شيء قبيح منهم ونحاول تجميله بكل مساحيق التجميل ومش قادرين. الحب كقيمة مطلقة معنى جميل لكن عندما تستخدم الكلمة فى كثير من أحداث الواقع بتبقى قبيحة جداً، وأظن حضرتك تعرف إن الغرب يسمون ممارسة الجنس "ممارسة الحب" حتى لو فى وضع خيانة. و اسمح لي أسألك أي جوانب الشريعة ندوس عليها عندما نحتفل بهذه القيمة بالطريقة الصحيحة تقنين الحب وما يترتب عليه بين شاب وفتاة غير متزوجين ولا تربطهم أى علاقة شرعية، والترويج لذلك فى الإعلام الرسمى والغير رسمى، هذا ليس إهمال لاحكام الشريعة؟ أما حكاية الرجعية والجمود فلم يذكرها غير حضرتك ... نحن هنا في مناقشة موضوعية بالدليل والمنطق ولا نلقي الاتهامات جزافا. أما الرجعية والجمود فيمكن إستباقاً منى لما قد يجد فى الحوار بناءاً على خبرات سابقة، ومش لازم تتقال باللفظ ولكن بتتقال بالمعنى. مع إحترامى لرقى حوارك فقد قلت كل ما تريد بدون ذرة تعمد إستفزاز لمن خالفك لأن الإستفزاز المتبادل هو سبب إنهيار لغة الحوار. تم تعديل 23 يناير 2010 بواسطة msayed رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أحمد سيف بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 بداية يا أستاذ أحمد انا أحاورك ومتأكد مليون فى المية إن كلانا لن يقتنع برأى الآخر لأننا نستعمل مقاييس مختلفة ومعايير مختلفة للأمور، ولكن طالما لدى ما أضيفه فى الموضوع فسأضيفه، وأدينا بنتحاور. سيدي الفاضل ... قرأت ردّك كاملا وأحترم وجهة نظرك لكني لازلت مختلفا معها ... قلت معظم ما عندي وإن كان لدي ما أستطيع إضافته للموضوع لكن لدي أيضا نفس قناعتك أن أيّنا لن يستطيع إقناع الآخر ... كلانا عرض رايه وحيثياته ومنطقه وللقارئ الحكم في النهاية ... لذا فالأفضل أن ينتهي النقاش عند هذه النقطة. شكرا لأسلوبك الراقي وكلي ثقة أننا سنلتقي في مواضيع أخرى قريبا. إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف البرادعي 15/10/2011 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
حسام يوسف بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 (معدل) مش سبق فى موضوع اخر http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=86129 وأثبتنا كذب ادعاء حجازي الشهير بالحويني أنه تتلمذ على يدي الشيخ الألباني لسة فيه ناس بتصدقه وعاملاله مكانة؟ تم تعديل 23 يناير 2010 بواسطة حسام يوسف رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Alshiekh بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 السلام عليكم على مدار السنوات التسع التى اشتركت فيها فى محاورات المصريين ، اثير نفس الحديث فى نفس التوقيت من كل عام ، ربما ليس من نفس الاشخاص ولكنهم يتحدثون نفس اللغة ويتكلمون بنفس المفهوم. تأتينى كل عام فى الـ " Valentine's day " عشرات الهدايا من كروت مكتوبة بخط اليد الى وردة فى كيس سيلوفان او علبة شيكولاته او دبدوب صغير ، مش عايز حد يستغرب ، انا مش فالانتينو ولا حاجة هذه الهدايا تأتينى من ابناء اصدقائى او ابناء جيرانى ( صبيان وبنات ) تقديرا منهم للجيرة او ردا لهدايا قدمتها لهم فى مناسبات تخصهم. يمكن السادة الرافضين لكل ماهى قادم من عند الناس دى ( عندهم عقدة يعنى ) لايتخيلون مدى السعادة عندما تجد من يطرق بابك ليقول لك " Happy Valentine's day " بدون ان يكون الهدف هو مايدور فى ادمغة البعض ( زنا وعلاقات خارج الزواج وبلاش نضحك على بعض ) . نعم هى مناسبة ربما تكون فى الاساس لاظهار العاطفة بين الرجل والمرأة سواء كان ذلك بين زوجين او حبيبين ، ولكنها ايضا فرصة لمن ليس لهم فى ( الجنس ) ان يعبروا عن شكرهم وامتنانهم لمن يحبون صديق او صديقة او مدرس او جار او اى انسان تربطهم به علاقة ما. والحقيقة انى استغرب ان كان الرافضين لهذا اليوم لم يمروا يوما بتجربة حب او لم يخفق قلبهم لحبيب ، الا اذا كانوا قد ولدوا وتربوا فى صحارى لاتقطنها النساء والبنات ، وعايز اسأل سؤال للمتزوجين منكم ، شعورك يبقى شكله ايه عندما ترى ان من حولك يهدون زوجاتهم ولو حتى بوردة والابتسامات تعلو وجوههم ، وانت داخل على زوجتك البيت مكشر ومبوز لانك طبعا عايز تخالف الناس دى ، ، لو كان تبسمك فى وجه اخيك صدقة ، فتخيل وردة لزوجتك تساوى كم صدقة !!! اعتقد ان عيد الحب لو كان معروفا ايام الرسول لاحتفل به وشجع عليه وهو من كان يحب نساؤه ويلاعبهم ويداعبهم فلا اعتقد انه كان ليبخل على ان يهاديهم فى مناسبة كهذه ، بل وربما لجعله يوما شهريا . كل Valentine's day وانتم طيبيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــن وتعيدوا علينا نفس الاسطوانة مع شيخ آخر ومفتى آخر -- {وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11) ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم***************مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)***************A nation that keeps one eye on the past is wise!AA nation that keeps two eyes on the past is blind!A***************رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط سلسلة كتب عالم المعرفة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
engmido بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 ا/ msayed مش عارف ....دايما اتفق معك. يعجبنى جدا اسلوبك فى الحوار ﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن ﴾ رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
justme بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 خلونا نتفق على حاجه يا جماعة ... هناك طريقتين لإثبات وجهة نظرنا في موضوع معين إما أن نناقش الآراء ذاتها بالحجة والمنطق والدليل دون الالتفات لمن قالها ... وفي هذه الحالة لا يجوز التعرض للأشخاص الذين صدرت منهم هذه الآراء بالطعن أو التشكيك أو التجريح لأنهم خارج إطار المناقشة وإثبات عدم أهليتهم أو سوء نيتهم من عدمهما لا يفيد في إثبات أو نفي الرأي. أو أن يكون مدخلنا لإثبات رأي هو بالاستناد الى أن قائله هو شخص معين نعتبره متخصصا في الموضوع ومتمكنا منه وتؤخذ منه الآراء دون مناقشة ... وفي هذه الحالة فإننا نفتح الباب للطرف الآخر للطعن في أهلية هذا الشخص وعلمه وقدرته ليثبت العكس. ولا يجوز أن نلومه لأننا من أقحم العلم والقدرة التي يمتلكها هذا الشخص في سياق المناقشة. شخصيا أفضل الطريقة الأولى وأعتبرها أكثر علمية ... لكن مادام البعض يصرّّون على اختيار الطريقة الثانية فعليهم أن يتحملوا تبعاتها ولا يعودون للتباكي على ما يسمونه "الطعن" و "التشهير" الذي يمارس على مرجعياتهم ... إذا أردت صون مرجعياتك عن الجدل فاحتفظ بها بعيدا عنه. جميل المنهج ده بس علشان الموضوع ميخرجش عن اطاره عايز اقول كام حاجة قبل كل شيء الهدف من خلافنا اننا كل واحد فينا يثبت انوا صح ولا الهدف الوصول للسليم علشان كلنا نمشي وراه ياريت السؤال ده نسأله نفسنا قبل ما نكتب حاجة 1- بالنسبة لموضوع الاحتفال بالاعياد او المناسبات النبي قال خالفوا اليهود والنصارى والدليل الكلام بخصوص يوم عاشوراء وده مش عيد دي مناسبة حديث متفق عليه عن ابن عباس قال: قدم النبي صلى الله عليه وسلم فرأى اليهود تصوم عاشوراء. فقال: ما هذا؟ قالوا: يوم صالح، نجى الله فيه موسى وبني إسرائيل من عدوهم، فصامه موسى، فقال: "أنا أحق بموسى منكم" فصامه وأمر بصيامه. ولا عجب أن يسأل المسلم: كيف وافق النبي اليهود في صيام عاشوراء مع حرصه على مخالفة الذين كفروا من أهل الكتاب والمشركين، وأمره بذلك في أحاديث شتى "خالفوا اليهود والنصارى.. خالفوا المشركين.. الخ". ولكن المتتبع للأحاديث المروية في صيام عاشوراء، يرى أن النبي عليه الصلاة والسلام كان يصوم هذا اليوم قبل الهجرة، بل كانت العرب في الجاهلية تصومه وتعظمه، وتكسو فيه الكعبة، وقيل: إنهم تلقوا ذلك من الشرع السالف، وروى عن عكرمة أن قريشا أذنبت ذنبا في الجاهلية، فعظم في صدورهم، فقيل لهم: صوموا عاشوراء يكفر ذلك عنكم طبعا ده مش كلامي الشخصي ده منقول المهم 2- بالنسبة بقى لموضوع النقد انا هنتقد الرأي في الدين من خلال دليل ثابت في الدين يعني زي ما قلت قبلها الرسول قال خالفوهم هاتولي حاجحة متفق عليها او صحيحة وانا اقولكم نعمل زيهم 3- انا لم ولن يهمني فكرة الغرب عن سلوكي كمسلم لأن ببساطة هذا سلوك ليس لإرضاء الناس وانما لإرضاء رب الناس وعلى فكرة الغرب اللي بينتقدنا مش بينتقد طوائف تانية زي الهندوس مثلا او جماعة الأميش مثلا واشمعنا النقد بس لو حد عايز يلتزم بتعاليم تحث على الفضيلة لكن محدش بيتكلم عن الكباريهات مثلا او الاماكن المليئة بما يخل الأدب والشرف ليه لو واحد قال بلاش نعمل حاجة زي الغرب في الاخلاق نزعل طيب ما نشوف لو عملنا كده هنخسر ايه لكن محدش بيقلد الغرب في البحث ولا التعليم ولا الصناعة يعني احنا عايزين ايه مش عيب نحتفل بعيدنا الوطني او عيد تحرير سيناء مثلا لأن دي عادة لينا احنا لكن لما تقلد الغرب في الاحتفال بحاجة زي دي طب مش لازم نفس اليوم ولا بنفس الكيفية لتتبعن سنن من كان قبلكم ، شبرا بشبر، وذراعا بذراع، حتى لو دخلوا جحر ضب تبعتموهم) قالوا: يا رسول الله: اليهود والنصارى؟؟!! قال: ( فمن؟)...أخرجه البخاري" ياريت نفكر في الحديث ده كويس وبعدين نتحاور بس بهدوء وبالعقل [(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32) {وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129] ( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123 ( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 ) { وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ] رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
myusername بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 اعتقد ان عيد الحب لو كان معروفا ايام الرسول لاحتفل به وشجع عليه وهو من كان يحب نساؤه ويلاعبهم ويداعبهم فلا اعتقد انه كان ليبخل على ان يهاديهم فى مناسبة كهذه ، بل وربما لجعله يوما شهريا . الفاضل Mohammad لك الحق فى اعتقاد ما تشاء.. و ان تقول ما تشاء.. و تؤمن بمن تشاء.. و تكفر بمن تشاء.. لكن لغاية سيدنا النبى و أقف الله يكرمك.. اصل الحاجات دى مفيهاش اعتقد و معتقدش. بعد اذن سيادتك.. يمكنك ان تتخيل رد فعل من تشاء.. الا رسول الله. شكرا جزيلا لتفهمك. رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها... Je suis Québécois et je suis fier de l'être رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أحمد سيف بتاريخ: 23 يناير 2010 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 يناير 2010 مش سبق فى موضوع اخرhttp://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=86129 وأثبتنا كذب ادعاء حجازي الشهير بالحويني أنه تتلمذ على يدي الشيخ الألباني لسة فيه ناس بتصدقه وعاملاله مكانة؟ معليش يا عم حسام ... بقينا متعودين على كده ... لازم كل محاور جديد تبتدي معاه من نقطة الصفر. إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف البرادعي 15/10/2011 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts