اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تعمل إيه وقت الخطر ؟

Morial

Recommended Posts

لما حصل زلزال سنة 91 أنا الوحيدة في أسرتي وجيراني اللي ماكانتش مزبهلة أي{ مستغربة}

لية بقي ؟ لأني تخيلت حدوث زلازل وهمية قبل حدوث الزلزال الحقيقي مئات المرات علشان كدة وقت الخطر كنت سريعة البديهة والحركة أكتر من الاخرين المخضوضين

وعلي فكرة دراسة الكوارث وكيفية التعامل معها تعتبر مادة دراسية يتم تدريسها للأطفال منذ الصغر في عدد من الدول المتقدمة ومن بينها اليابان لأشتهارها بحدوث الزلازل مثلا

وإحنا هنا هنطرح كارثة ما- لا قدر الله يعني - ونبدأ نناقش أنسب وأأمن الإجراءات المفروض أتباعها للخروج من الكارثة بأقل خسائر ممكنة وأوقات كتير بتكون خسائر مضاعفات الكارثة الناتجة عن عدم التصرف السليم في الوقت المناسب أكبر من الكارثة نفسها لو تم التعامل معها وأحتوائها

يعني الموضوع كله قائم علي الخيال والحاجات دي مهم جدا اننا نعلمها لاولادنا حتي ولو بجهودنا الفردية

ولتكن أول كارثة مثلا حدوث زلزال يا تري كل واحد هيتصرف إذاي؟

تم تعديل بواسطة منال شوقي

رابط هذا التعليق

طيب أنا هبدأ بشوية معلومات بسيطة ومعظم الناس يعرفوها

أولا ممنوع النزول بالأسانسير لأنه وارد جدا أنه يعطل

ثانيا اذا كان فيه اكتر من مخرج واكتر من سلم فالمفروض الا نتكدس كلنا علي سلم واحد او نحاول نخرج من باب واحد لأننا كدة هنعطل بعض وحركتنا هتبقي ابطيء غير ان وارد أن حد يقع من كتر الزحام والأخرين يدسوه بالاقدام

ثالثا في الادوار العليا يستحسن أن الواحد مايحاولش ينزل لأنه بيقال أن السلم هو أضعف جزء في أي بناء وأول حاجة بتنهار

أمال نعمل إيه ؟ نحتمي تحت أي سطح قوي كأن ندخل تحت ترابيزة أو سرير مثلا علشان نحمي رؤوسنا لو لا قدر الله حصل إنهيار

ها حد عنده حاجة عايز يضيفها

تم تعديل بواسطة منال شوقي

رابط هذا التعليق

اول حاجه بفكر فيها فى المواقف اللى زى دى الاطفاااااااااااااااااااااااااااااااااال

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...