اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ياللا نهييس :مين فيكم عايز يبقي الريس ؟

Morial

Recommended Posts

صحيت من النوم لقيت نفسك خير اللهم إجعله خير رئيسا لجمهورية مصر العربية

وهو فيه حاجة تكتر علي ربنا ؟

كل شيء وارد

هتلر نفسه كان نقاش وللا معرف مبيض محاره أهي حاجة فيها جبس وخلاص

المهم تعمل إيه بقي سيادتك ؟

إيه هو البرنامج الإصلاحي اللي هتمشي عليه ؟

أهم القرارات اللي جنابك هتتخذها فورا حاجه كده من بتاعة مادة واحد تأُمم قناة السويس شركة مساهمة مصرية

إيه السياسة اللي هتتبعها في علاقة مصر بدول مثل أمريكا ,إسرائيل ,السودان والجزائر

وأرجو من السادة الرؤساء كلهم رجاء حار محدش يغلط في كندا محدش يلعب في مستقبلي انا بقولكوا أهه :closedeyes:

رابط هذا التعليق

بالنسبه لسيادتي أول قرار هاخده هو وقف تصدير الغاز لأسرائيل

معرفش الموضوع ده بالذات منغص عيشتي ليه وحازز في نفسي أوي ومحسسني إني مضحوك عليا ومتأرطسه

ثانيا هلغي سنه ساته ابتدائي :closedeyes: ياللا خلي الشعب يهيص وإخواتي تلبس وتاكل

ثالثا همنع الهجرة الداخلية نوهائيااااااااااااا للقاهرة وكفاية عليها اللي هي فيه

رابعا وأخيرا مؤقتا سوف امنع صك وتداول الدنانير وأي عملة معدنية سألقي بها إلي مزبلة التاريخ

تم تعديل بواسطة منال شوقي

رابط هذا التعليق

انا لو صحيت من النوم لقيت نفسي رئيس

اكيد اول حاجة هاعملها اشوف هاستخبى من الشعب فين لو عملوا انقلاب

افكر ازاي اخلي الشعب ملهي في اي حاجة تشغلهم عني

اشوف حال المعتقلات والسجون وايه التطويرات اللي محتاجاها

ايه المكان اللي احول عليه الفلوس خارج مصر

اضرب صحبية مع اسرائيل وامريكا

اغير الدستور بحيث يناسب ابني تماما

ارفع شأن الكورة في البلد

كل فترة اقول خطبة فيها كلام معسول يفتح النفس

رابط هذا التعليق

انا لو صحيت من النوم لقيت نفسي رئيس

اكيد اول حاجة هاعملها اشوف هاستخبى من الشعب فين لو عملوا انقلاب

افكر ازاي اخلي الشعب ملهي في اي حاجة تشغلهم عني

اشوف حال المعتقلات والسجون وايه التطويرات اللي محتاجاها

ايه المكان اللي احول عليه الفلوس خارج مصر

اضرب صحبية مع اسرائيل وامريكا

اغير الدستور بحيث يناسب ابني تماما

ارفع شأن الكورة في البلد

كل فترة اقول خطبة فيها كلام معسول يفتح النفس

طيب يا أستاذ محمد مفيش عند حضرتك أي حاجه شيشتاويه بحته

كله نقل كده بالمسطرة

رابط هذا التعليق

انا لو رئيسة الدولة مع ان استحالة الست تبقي رئيسة فى مصر احنا مش فى الفلبين يا اووووختى :lol: وانسي كيلوباترا وشجرة الدر

الست فى مصر القرن الحالى هى ( امينة .... نعم يا سيى السيد .... امرك يا اخويا ... انا مش قولت مفيش خروج من البيت يا امينة.... امرك يا اخويا .)

المهم لو بقيت رئيس جمهورية

يا بت يا اغابي

حاعمل ايه :sad:

اهم حاجة مضيقاني نظام التعليم فى مصر - فاشل - فاشل - فاشل - فاشل - كله حيتغير من الابتدائية للجامعه وانافس العالم بالمدارس اللى عندي والجامعات كمان

ارفع مستوى الرواتب فى مصر لكل الفئات والوظايف

حاولع بجاز فى الحكومة ومجلس الشعب كله يولع - نار - وحافتح باب للاحزاب الجديدة - بافكار جديدة - وحاحترم حريه افكارهم - وحرية الناس ومعتقداتهم الدينية .

قسم خاص تحت اشراف الدولة للابداع والمبدعون والابتكار والاختراع - انشالله تخترع اله للمطبخ بسيطة - جهاز عادي - اى حاجة اى ابتكار او اختراع .

والاهتمام بالطفولة اهتمام خاص واحترام حقوق المراة

و الاهتمام بالطفولة اهتمام خاص واحترام حقوق المراة و الاهتمام بالطفولة اهتمام خاص واحترام حقوق المراة والاهتمام بالطفولة اهتمام خاص واحترام حقوق المراة و الاهتمام بالطفولة اهتمام خاص واحترام حقوق المراة

تحياتي

اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

لو صحيت لقيت نفسى رئيس جمهوريه

هتخض وهنام تانى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

وكمااااااان

اعمل زى موحد للموظفات والمدرسات والمستشفيات والنقابات المهنية والمصانع وشكات قطاع الخاص والعام - كل مكان يختار الزى اللى بناسب طبيعة عمله ..... الخ

الكل متساوين فى القانون والقانون يمشي على رؤس الكل .

محاربة الفساد والرشوة والواسطة والمحسوبية وعمل مادة فى القانون لتوقيع اقصي عقوبة :sad:

الديمقراطية وحقوق الانسان والديمقراطية تاني برضوه .

السينما والتلفزيون والمسرح يوضع تحت رقابة الدولة

الاهتمام بالتنمية الزراعية والثروة السمكية وتحسين ومساعدة وتقديم افضل المساعدات والاعانات من الدولة والاهتمام بالمشاريع الصغيرة .

فتح السوق الحرة والسوق العالمى لجميع دول العالم - استيراد وتصدير .

اضافة مادة فى المناهج الدراسية تسمي سلوكيات - يقدم للطفل او الطالب سلوكيات محترمة جديدة يتعلمها - وليها نجاح ورسوب ودرجات .

كل من يتزوج بجنسية غير مصرية لا تمنح لها الجنسية المصرية - علشان رجالتنا ما يفكروش يتجوزو اى واحدة جنسية غير مصرية :lol:

الاهتمام بالطفولة اهتمام خاص واحترام حقوق المراة

الاهتمام بالطفولة اهتمام خاص واحترام حقوق المراة والاهتمام بالطفولة اهتمام خاص واحترام حقوق المراة و الاهتمام بالطفولة اهتمام خاص واحترام حقوق المراة

الاهتمام بالطفولة اهتمام خاص واحترام حقوق المراة والاهتمام بالطفولة اهتمام خاص واحترام حقوق المراة و الاهتمام بالطفولة اهتمام خاص واحترام حقوق المراة

الاهتمام بالطفولة اهتمام خاص واحترام حقوق المراة

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

كل من يتزوج بجنسية غير مصرية لا تمنح لها الجنسية المصرية - علشان رجالتنا ما يفكروش يتجوزو اى واحدة جنسية غير مصرية

يعنى بدل لما نحسن الانتاج ونشوف ايه اللى المشاكل اللى عندنا ونحلها نقوم نوقف الاستيراد من الخارج

لكن طبعاً هنقول

ان كل رجل يتزوج بجنسيه اخرى غير مصريه لابد له ان يتزوج بواحده مصريه اخرى يعنى

وانا بالنيابه عن جمع مذكر سالم موافقون على هذا القرار

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

كل من يتزوج بجنسية غير مصرية لا تمنح لها الجنسية المصرية - علشان رجالتنا ما يفكروش يتجوزو اى واحدة جنسية غير مصرية

يعنى بدل لما نحسن الانتاج ونشوف ايه اللى المشاكل اللى عندنا ونحلها نقوم نوقف الاستيراد من الخارج

لكن طبعاً هنقول

ان كل رجل يتزوج بجنسيه اخرى غير مصريه لابد له ان يتزوج بواحده مصريه اخرى يعنى

وانا بالنيابه عن جمع مذكر سالم موافقون على هذا القرار

ايوه يا اخويا خليها تخرب كمان وكمان :sad:

احنا ناقصين ما كفايا مسلسلاتنا التى تتعدى سنويا 20 مسلسل وكل مسلسل 35 حلقة

كلها عن الزواج والطلاق والخيانة وفن انتقام وامراض وشلل وبيجيلنا الشلل فى الحلقة ال 20 وضيق تنفس فى الحلقة ال25

عبال الحلقة ال 33 بيكون مات المشاهدين جميعا

:lol:

رابط هذا التعليق

هاولع فى المنتجات الصينية الى مغرقة مصر من شمالها الى جنوبها

فى كل مكان كل حاجة يا ناس من الصين كل حاجة

و الله لما بانزل الاسواق و الله باحس انى فى الصين مش فى مصر

بجد حاجة بقت تجنن

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

أغابي يا حبيبتي أنا كده هقلق عليكي :sad:

طب ايه رايك يا استاذتى

اكشكشها :lol: وكفاية لحسن ابات نهاردة فى ( :lol: ..)

wst::

رابط هذا التعليق

أغابي يا حبيبتي أنا كده هقلق عليكي :unsure:

طب ايه رايك يا استاذتى

اكشكشها :lol: وكفاية لحسن ابات نهاردة فى ( :ninja: ..)

:lol:

لاء يا غبغوبه يا حبيبتي أنا مش قصدي اني قلقانه عليكي لدواعي أمنيه لأن بلدنا ديمقراطية تسمح بحرية التعبير

انما اللي قصدته هو قلقي عليكي من موضوع المرأة والطفل دا

حاسه انه حازز في نفسيتك قوي

وللا يكونش الكمبيوتر عندك بيهنج ؟

رابط هذا التعليق

هاولع فى المنتجات الصينية الى مغرقة مصر من شمالها الى جنوبها

فى كل مكان كل حاجة يا ناس من الصين كل حاجة

و الله لما بانزل الاسواق و الله باحس انى فى الصين مش فى مصر

بجد حاجة بقت تجنن

ومين سمعك يا دهبية

وياريتنا يا اختي في الصين بنت الوزة البيضة الا صين وبنت وزة سودا ومنيلة بنيله

تعرفي ان المنتجات الصينية اللي في الخليج ارقي واجود واشيك من اللي بيتباع في مصر بمراحل

يعني حتي الصين اللي منفعينها مش عملالنا اعتبار وبتبعلنا بضاعة كسر

رابط هذا التعليق

قرار جمهوري من معاليا

وقف البناء علي الاراضي الزراعية وإزالة ماتم بناءه بالفعل

يمنع منعا باتا أقامة مشاتل للكبار والصفوة علي ضفتي النيل

الاهتمام بزراعة القطن اللي كان في يوم من الايام طويل التيلة قبل ما يقصوله تيلته ومبقاش محصل حتي التلت

الاكتفاء زاتيا من محصول القمح والاستغناء عن استيراده اصلهم كانوا بيقولوا زمااااااان في كتب التاريخ ان مصر دولة زراعية ده علي اعتبار اننا بقينا دولة صناعية والحمد لله

رابط هذا التعليق

انا وبلا فخررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

رئيس جمهورية نفسىىىىىىىىىىىىىىىى

هو احنا عارفين نمشى حال بيوتنا لما نمشى حال 100 مليون

انا هعمل زى عنبى وهنااااااااااااااااااااااااااام

تصبحو على خير

رابط هذا التعليق

بس انا عاوز اقول حاجة لسيادت الريئيس اغابى

معلش كلمة محشورة فى زورى 00 بالنسبة للاحلام الوردية اللى رسمتها وهى جالسة على كرسى العرش

هل ممكن تتحقق؟

فى المشمش

رابط هذا التعليق

هعمل اية : هحب البلد ويكون قلبى عليها

مصلحة شخصية بقى

اروح السبا اللى مدام قلب ابيض قالت علية :(

معلش تعديل صغير

لية كدا دول غلابة , طيب مفيش اى استثناء :unsure:

تم تعديل بواسطة OReX

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

أغابي يا حبيبتي أنا كده هقلق عليكي :unsure:

طب ايه رايك يا استاذتى

اكشكشها :lol: وكفاية لحسن ابات نهاردة فى ( :lol: ..)

:)

لاء يا غبغوبه يا حبيبتي أنا مش قصدي اني قلقانه عليكي لدواعي أمنيه لأن بلدنا ديمقراطية تسمح بحرية التعبير

انما اللي قصدته هو قلقي عليكي من موضوع المرأة والطفل دا

حاسه انه حازز في نفسيتك قوي

وللا يكونش الكمبيوتر عندك بيهنج ؟

لا يامنال صدقيني انت جيت على الجرح اللى جوايا -- بس عاوزة اقووووول للكل مصر للاسف

اكتر فئة مظلومين فيها الاطفال والستات - اى شيء ممكن نعالجه الا احساسيس الطفل وكرامة المرأه .

الاطفال فى مصر بيصعبوا على يبقي عمره 6 سنين وبيشتغل صبي ميكانيكي ولو غلط ابسط غلطة لانه طفل يروح معلمه ينفخه بالهوا لغايه ما امعائه تنفجر - زى الحادثة اللى كان جابها مفيد فوزى مرة فى حديث المدينة وداه بيتكرر كتير - التشرد - حرمانه من التعليم وابسط حقوقه كطفل يبقي معاه لعبة يلعب بيها او يشتغل فى فرن وصاحب الفرن يلوسعه ويتفنن فى عذابه وكيه بالنار وكل القوانين اللى اتحطت لصالحة ولا بتتنفذ ولا اى حاجة - كلام × كلام

اما ظلم المرأه - بقي دي شرحه يطوووووووووووووووووووووووول فى سلسلة المهانة والظلم والقبح والافترا .... دول الفئة المظلومة فى المجتمع لانه مجتمع ذكورى وكل عادتنا وقوانينا لصالح الرجل فقط

تحياتي للجميع

:ninja:

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...