اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ياللا نهييس :مين فيكم عايز يبقي الريس ؟

Morial

Recommended Posts

هعمل اية : هحب البلد ويكون قلبى عليها

مصلحة شخصية بقى

اروح السبا اللى مدام قلب ابيض قالت علية :(

معلش تعديل صغير

كل من يتزوج بجنسية غير مصرية لا تمنح لها الجنسية المصرية - علشان رجالتنا ما يفكروش يتجوزو اى واحدة جنسية غير مصرية

لية كدا دول غلابة , طيب مفيش اى استثناء :unsure:

انت شكلك كده يا باشا مناسب عوملة براني - اه - او ناوى -

فيه واحد اسمه ( .... ) بس مش حاقول عليه - هو عارف نفسه وكلنا عارفيه وليه شعبيه جامدة فى المحاور ومحبوب وكلنا نعرفه كويس

بس بردوه حتى لو كان اتجوز غير جنسية مصرية قبل القوانين بتاعتى - حيطبق عليه القانون لانه حيمشي على الكل - كل كليله :ninja:

كلنا تحت مظله القانون

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

بس انا عاوز اقول حاجة لسيادت الريئيس اغابى

معلش كلمة محشورة فى زورى 00 بالنسبة للاحلام الوردية اللى رسمتها وهى جالسة على كرسى العرش

هل ممكن تتحقق؟

خلينا نحلم بغد افضل

ما هو لو بطلنا نحلم نموت

:unsure:

فى المشمش

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

أغابي يا حبيبتي أنا كده هقلق عليكي :P

طب ايه رايك يا استاذتى

اكشكشها :P وكفاية لحسن ابات نهاردة فى ( :lol: ..)

:lol:

لاء يا غبغوبه يا حبيبتي أنا مش قصدي اني قلقانه عليكي لدواعي أمنيه لأن بلدنا ديمقراطية تسمح بحرية التعبير

انما اللي قصدته هو قلقي عليكي من موضوع المرأة والطفل دا

حاسه انه حازز في نفسيتك قوي

وللا يكونش الكمبيوتر عندك بيهنج ؟

لا يامنال صدقيني انت جيت على الجرح اللى جوايا -- بس عاوزة اقووووول للكل مصر للاسف

اكتر فئة مظلومين فيها الاطفال والستات - اى شيء ممكن نعالجه الا احساسيس الطفل وكرامة المرأه .

الاطفال فى مصر بيصعبوا على يبقي عمره 6 سنين وبيشتغل صبي ميكانيكي ولو غلط ابسط غلطة لانه طفل يروح معلمه ينفخه بالهوا لغايه ما امعائه تنفجر - زى الحادثة اللى كان جابها مفيد فوزى مرة فى حديث المدينة وداه بيتكرر كتير - التشرد - حرمانه من التعليم وابسط حقوقه كطفل يبقي معاه لعبة يلعب بيها او يشتغل فى فرن وصاحب الفرن يلوسعه ويتفنن فى عذابه وكيه بالنار وكل القوانين اللى اتحطت لصالحة ولا بتتنفذ ولا اى حاجة - كلام × كلام

اما ظلم المرأه - بقي دي شرحه يطوووووووووووووووووووووووول فى سلسلة المهانة والظلم والقبح والافترا .... دول الفئة المظلومة فى المجتمع لانه مجتمع ذكورى وكل عادتنا وقوانينا لصالح الرجل فقط

تحياتي للجميع

:rolleyes:

كفاية الله يخليكي يا اغابي

قلبي اتقطع وامعائي انا اللي علي وشك الانفجار

ربنا يقومك بالسلامة ياريس

دلوقتي بس عرفت ليه مرارتك اتفقعت

أكيد لما سمعت عن الاطفال اللي بيتنفخوا

وخلي اللي في القلب في القلب :roseop:

تم تعديل بواسطة منال شوقي

رابط هذا التعليق

كل من يتزوج بجنسية غير مصرية لا تمنح لها الجنسية المصرية - علشان رجالتنا ما يفكروش يتجوزو اى واحدة جنسية غير مصرية

يعنى بدل لما نحسن الانتاج ونشوف ايه اللى المشاكل اللى عندنا ونحلها نقوم نوقف الاستيراد من الخارج

لكن طبعاً هنقول

ان كل رجل يتزوج بجنسيه اخرى غير مصريه لابد له ان يتزوج بواحده مصريه اخرى يعنى

وانا بالنيابه عن جمع مذكر سالم موافقون على هذا القرار

حبيبى وابن حبيبى

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

لا يا عنبي

والله بعد تجربة بدأت افكر في الاستيراد

اصل بصراحة حاولت كتير وفشلت مع المتج المصري

وفي رأيي

الفرنجي برنجي

والله بتحسر على اللي بيحصلنا

بس من اعمالنا سلط علينا

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

الماده الاولى فى الدستور ممنوع عمل المرأه

الماده الثانيه اى امراه تعترض على زواج زوجها من الثانيه او الثلثه او الرابعه على الزوج ابلاغ اقرب قسم شرطه على انه عنده احساس ان زوجته داخليا متضايقه من زواجه الثانى ...بمجرد الاخطار دون الرجوع الى الزوجه يتم حبسها فى منزلها سنه مع الشغل

خفض سن الزواج الى 16 سنه للشاب و14 سنه للبنت

اى شخص لديه اقل من اربعة اولاد يتم حرمانهم من التعليم المجانى ويتم تعليمهم وعلاجهم على نفقته الخاصه ...اقل عدد للحصول على الخدمات المجانيه هو خمسة اولاد...الا اذا كان لديه مانع من الانجاب

اوعى حد يضرب

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

انا لو صحيت من النوم لقيت نفسي رئيس

اكيد اول حاجة هاعملها اشوف هاستخبى من الشعب فين لو عملوا انقلاب

افكر ازاي اخلي الشعب ملهي في اي حاجة تشغلهم عني

اشوف حال المعتقلات والسجون وايه التطويرات اللي محتاجاها

ايه المكان اللي احول عليه الفلوس خارج مصر

اضرب صحبية مع اسرائيل وامريكا

اغير الدستور بحيث يناسب ابني تماما

ارفع شأن الكورة في البلد

كل فترة اقول خطبة فيها كلام معسول يفتح النفس

طيب يا أستاذ محمد مفيش عند حضرتك أي حاجه شيشتاويه بحته

كله نقل كده بالمسطرة

انا لو اتكلمت بجد

هاقول حاجات اكيد مش هتعجب ناس كتير

عشان كده قلت اهزر وخلاص

احيانا يفضل ان الواحد يحتفظ برأيه لنفسه

رابط هذا التعليق

الماده الثانيه اى امراه تعترض على زواج زوجها من الثانيه او الثلثه او الرابعه على الزوج ابلاغ اقرب قسم شرطه على انه عنده احساس ان زوجته داخليا متضايقه من زواجه الثانى ...بمجرد الاخطار دون الرجوع الى الزوجه يتم حبسها فى منزلها سنه مع الشغل

اى شخص لديه اقل من اربعة اولاد يتم حرمانهم من التعليم المجانى ويتم تعليمهم وعلاجهم على نفقته الخاصه ...اقل عدد للحصول على الخدمات المجانيه هو خمسة اولاد...الا اذا كان لديه مانع من الانجاب

اوعى حد يضرب

يا نهار اسود حضرتك متاكد انك لو عملت الحاجات دى هتفضل على الكرسى اصلا

الحمد الله ان برنامجك الانتخابى بان من دلوقتى واسمك اتحط خلاص على البلاك ليست من الان

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

أنا شخصيا ًهارفض أكون رئيس جمهورية أنتيكا

بصراحةأخاف على مرارتى تتفقع بعد 30 سنة من كتر الللغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغ (لغverb to )

وش شمتااااااااااااان

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

يعنى بدل لما نحسن الانتاج ونشوف ايه اللى المشاكل اللى عندنا ونحلها نقوم نوقف الاستيراد من الخارج

لكن طبعاً هنقول

ان كل رجل يتزوج بجنسيه اخرى غير مصريه لابد له ان يتزوج بواحده مصريه اخرى يعنى

وانا بالنيابه عن جمع مذكر سالم موافقون على هذا القرار

حبيبى وابن حبيبى

حبايبي من ايام اجيزة يا رجااااااااله

احب الناس الى قلبى

عنبى00 ياسر

ربنا يحبك يا جو... ااااااااااااااامي

:roseop:

و ان شاء الله دائما و ابدا

يا واد يا جامد

طب نعم ايه اذا كان اولاد اكتر م البنات...؟؟؟؟

نبعت نجيب من بره طبعا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

جرا ايه يا اخوانا هو انتوا مفيش في دماغكم غير الجواز ومصريه وللا اجنبيه والست تشتغل وللا تقعد تربي العيال

فين الحس الوطني

وفين الرؤية الاصلاحية

احنا هنفضل طول عمرنا ورا طالما كل دماغنا في الجواز والخلفه وشكرا علي كده

رابط هذا التعليق

جرا ايه يا اخوانا هو انتوا مفيش في دماغكم غير الجواز ومصريه وللا اجنبيه والست تشتغل وللا تقعد تربي العيال

فين الحس الوطني

وفين الرؤية الاصلاحية

احنا هنفضل طول عمرنا ورا طالما كل دماغنا في الجواز والخلفه وشكرا علي كده

طيب الشاب من دول بيتخرج من هنا وفي دماغه هدف واحد هو ايه

اشتغل

علشان اجيب شقة وعربية واحوش قرشين لزوم الشبكة والفرح والعفش واللذي منه علشان اتجوز

وبعد الجواز بيقعد يسد في اقساط الحاجات دي

يعني من الاخر احسن فترة في عمر الشاب من دول بتكون فقط من اجل التجهيز للجواز

فمش من حقه الغلبان ده اللي قاعد يتفحت انه يحس انه مستريح في بيته

اقلها اذا نظر اليها اسرته

بصراحة انا بشوف معانا في الشغل المصريات وغير المصريات

والفرق بيبان قوي بعد اول عيل

ويا سلام بعد اتنين تلاته بجد بس ان ........ ربنا يكون في عون جوزها

بلاش دي

انا اعرف من اخواننا الفلسطينيين ناس كتير ومن المصريين عدد لا بأس به

لغاية النهاردة مسمعتش غير عن حالة واحدة فيها مشاكل عندهم اما المصريين

كفاية الصوت العالي واسلوب التعامل الجميل اللي على الهواء مباشرة

انا حتى لو مش الريس هطالب الريس انه مش بس يسمح بالتعدد في الزواج

لأ وكمان ينظم حملات توعية بأخطار الزواج الداخلي وأثره على صحة الرجل العقلية والجسدية

:roseop:

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

تعديلات هامة في قانون الاحوال الشخصية والاسرة

اولا ممنوع منعا باتا الزواج بغير المصريات ومن لا يلتزم تسحب منه الجنسيه المصرية ويروح يعيش مع الهانم في بلدها

ثانيا الزواج للمرة الثانية يكون لعله قهريه كعدم الانجاب او المرض المستعصي وبموافقة الزوجة

كل من يخالف البند الثاني يعاقب بالحبس مدة لاتزيد عن ثلاث سنوات ولا تقل عن ثلاث سنوات ايضا

والله ولي التوفيق

رابط هذا التعليق

اوعى حد يضرب

حرام عليك يا ابو هنا يا اخويا

لا بقي ... داه حسنى مبارك ارحم

بكتيررررررر

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...