اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المسلم بين الشخصيه المستقله والذوبان


عنبو

Recommended Posts

اولاً وقبل كل شىء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لابد ان يكون للمسلم

شخصيه مستقله وشخصيه قويه تؤثر فى الناس ولا تتأثر الا بالذى يوافق قال الله وقال رسول الله

ولكى يكون للمسلم شخصيه قويه لابد ان يكون لديه اولاً عقيده صحيحه قويه راسخه فى وجدانه تظهر على كل تصرفاته

لابد ان يكون المسلم سفيراً للاسلام فى اى مكان

ان يتعامل مع مختلف الاديان والثقافات ولكن بدون انصهار او الذوبان فيها

كتيراً ما رأيت مسلمين ولكن امرهم عجاب العجاب !!

لا تسطيع ان تستقر على ديانه لكى تصفهم بها هم عباره عن كوكتيل بين جميع الاديان !!

هنا المشكله ان يتعامل المسلم مع الاخر ويندمج وينصهر فى الاخر

فينتج عن الانصهار ديانه جديده لا هى بالاسلام ولا هى بالاخر

ممكن ان نطلق عليه مصلطح كوكتيل او كما يُقال من كل فيلم اغنيه

يجوز لك ان تصاحب وان تتعرف وان تعاشر الاخر

ولكن لابد ان يكون لك شخصيه مستقله قويه لا تتأثر الا بما يوافق قال الله وقال رسول الله

""

انا كان ليا واحد صاحبى اقعدت يمكن لحد تالته كليه فاكره انه غير مسلم لحد لما فى يوم

بشوف بطاقته لقيته مسلم كانت صدمه

بالنسبه ليا ان شخص مسلم لا يعرف اى شىء على الاسلام

ان شخص كل كلامه يؤكد لك انه غير مسلم ""

انا ليس لدى مانع من مصاحبة او التعرف على اى شخص اين كانت ديانته ولكن بشرط الا يؤثر ذلك فى عقيدتى الاسلاميه

انا هنا لا ادعوا الى التقوقع ولكن ادعو الى الانفتاح ولكن لابد قبل الانفتاح ان اعرف واعى ما علي وما لى حتى لا اذوب

وتضيع هويتى الاسلاميه

يعنى فى مصر تلاقى ناس حصل عندهم موضوع الذوبان ده وبقوا نظام كوكتيل

يعنى لا تقدر تقول عليه مسلم ولا تقدر تقول عليه مسيحى

طبعاً دى مشكله كبيره قووى

لابد ان يكون للمسلم شخصيه مستقله نابعه من عقيدته الاسلاميه

وهذا لن يتعارض ابداً مع موضوع المواطنه او مع موضوع العلاقات الاجتماعيه بين المسلمين والمسحين

فالعلاقات الاجتماعيه علاقات انسانيه فى المقام الاول والاسلام امرنا بمعاملة اهل الكتاب بالحسنى

ومافيش خلاف على هذا ولكن بدون ذوبان فى العقيده

لابد ان يكون لدى عقيده مستقله نابعه من القرأن والسنه

لا تتأثر بأى عقيده اخرى وهذا حق من حقوقى

هذه بدايه ولنا عوده بإذن الله

شكراً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ازيك يا عنبي

جزئية الذوبان انا شايفها مش منطقية

اولا تقصد انهي زاوية من الذوبان

الذوبان في الاخلاق ولا الذوبان في العبادات؟

لو في الاخلاق , اعتقد ان الاديان السماوية جميعها بتحث على نفس الاخلاق

انما في العبادات , اعتقد ان ده مش منطقي نهائي ومش بيحصل على الاطلاق

عمري ماتشوفت لما يكون واحد مسلم مصاحب واحد مسيحي ... المسيحي يروح مع المسلم المسجد او يقرا قران مع صديقه

او المسلم يروح الكنيسه ويصلي مع المسلم

فنا مش فاهم صراحة تقصد ايه بالتحديد بعملية الذوبان

تحياتي

رابط هذا التعليق
شارك

مفيش اي مانع شرعي ان المسلم يروح مثلا يزور جاره الغير مسلم يطمن معاه ويقف معاه وممكن يساعده

لكن المشكلة الحقيقة ان تلاقي مثلا مسلم ترك عاداته واعياده وراح يستورد من بره بحجة التطور

قال ايه علشان مبيبقاش متشدد

الدين مش مجرد صلاة وصوم وزكاة وخلاص

الدين منهج حياة

يعني من أول ما تصحى من النوم لغاية اما تسلم وتتكلم مع الناس وتشتري وتبيع وحتى في الشغل واتقانك لعملك

هوه ده الدين منهج

مش قرآن نقرءه وبعدين وركعتين في السريع واسيبه وانا طالع من المسجد

مش الواحد يبقى متدين في رمضان وطول السنة....

ان لو بتتعامل مع يهودي متاكلش حقه علشان يهودي

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

للمسلم شخصيتة المستقلة التي تتضح معالمها من خلال كتاب الله وسنته , ويتعامل الانسان المسلم مع غيره من الديانات في المجتمع الذي يعيش فيه , وهو في ذلك الصدد أمر بحسن التعامل مع من يخالفون عقيدته , وحسن معاشرتهم

فلقد جاء الإسلام منهجاً للحياة، شمل العقيدة والفكر والثقافة والسلوك والعبادة وجميع ميادين الحياة.

وهو بهذا يحدد المنطلقات والصيغ الثقافية والتربوية، التي يفترض أن تكون موجهة للأمة والفرد نحو الغاية والهدف الذي خلق من أجله الإنسان.

وشهدت الأمة اليوم تغيرات واسعة حيث ساهمت المعرفة المتفجرة بعولمتها إلى حد كبير في تغيير الأنماط الثقافية الإسلامية السائدة في كافة المجتمعات.

فتعيش الأمة الإسلامية أزمة العثور على ذاتها وسط طوفان الأفكار والمذاهب المعاصرة، مما أفقدها قدرتها وقوتها التي تمكنها من العيش مع الأقوياء من الأمم الأخرى، ودائماً ينظر إلى النظم التربوية – باعتبارها المسئولة عن بناء شخصية الأبناء، والحفاظ على هويتهم – ويوجه لها الاتهام حيث تخلت عن جذورها وأصولها وراحت تتقصى أثر المناهج الغربية فأصابها الضعف والهوان وغاب عنها أن التربية بنْت مجتمعها، وأن استعارة النظم من هنا وهناك لا يعود بالفائدة على الأمة وأبنائها بل يكمن في جعلها تابعاً، والتبعية في مجال التربية والفكر والثقافة من أخطر أنواع التبعية على الأمة ، إذ تلغي عقول أبنائها ويجعلهم يفكرون بعقل الآخرين وتفقدهم ثقتهم بأنفسهم وتجعلهم غير قادرين على إدارة شئونهم وعلى المنافسة الحضارية.

فلا بد من وقفة متأنية صادقة وملحة من جميع المخلصين لإعداد برامج ثقافية ترتكز على قاعدة عامة، تحدد الهوية الإسلامية عبر أصل التوحيد الذي يشكل جوهر ثقافة المسلم، والتي تنبذ العنف والظلم والاستبداد، وتعشق المودة والتسامح والتعارف وهذه أصل في ثقافتنا الإسلامية.

بسم الله الرحمن الرحيم

يا أيها الذين آمنوا قوا أنفسكم وأهليكم ناراً وقودها الناس والحجارة عليها ملائكة غلاظ شداد لا يعصون الله ما أمرهم ويفعلون ما يؤمرون

(التحريم: 6)

ولا شك أن الهوية الثقافية لأمة من الأمم أو دين من الأديان هي ذلك القدر الثابت والجوهري المشترك من السمات والقسمات العامة التي تميز حضارة هذه الأمة عن غيرها من الحضارات والتي تجعل للشخصية الوطنية أو القومية طابعاً تتميز به عن الشخصيات الأخرى.

فلكل إنسان هويته هكذا شاء خالقه حين خلقه من ذكر وأنثى حيث قال تعالى: وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا (الحجرات: 13).

لقد خطط الغرب المستعمر لزعزعة هذه الأمة وتمزيق أوصالها والقضاء على عقيدتها، وتشويه معالمها، ونشر الفوضى والإباحية بين ربوعها بأساليبه المختلفة وذلك عن طريق اقتناص الطلبة المسلمين في جامعاته ومدارسه لتوجيههم الوجه المدبرة ، فخرج الشاب لا يعرف ابن من هو؟ ولا إلى من ينتمي ولا يعرف أصله وإنما يسير وراء من ظنوا فيهم إنقاذاً وتقدماً وحضارة يقلدونهم تقليداً أعمى.

وإذا صح القول بأن نهوض الأمة ومعاودة استردادها لدورها مرهون إلى حد بعيد باستقراء طرف وشروط ميلاده في الأول، حينها يظهر أهمية الاقتداء بقيم الكتاب والسنة وتطبيقات السيرة في بعث الأمة المسلمة من جديد.

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق
شارك

الذوبان وتلاشى معالم الدين من حياة المسلم خاصة فى الغرب يحدث إما نتيجة الشعور بالدونية أو التهوين من قدر النفس فى مقابل الإنبهار بالآخر أو نتيجة الإستهانة بقدر الدين نفسه.

وأنا قابلت كثير ممن يعيشون فى الغرب متمسكون بدينهم جداً جداً ومندمجون فى المجتمع فى نفس الوقت ويعتزون بثقافتهم الإسلامية وبعاداتهم وتقاليدهم المستمدة من الدين الإسلامى.

رابط هذا التعليق
شارك

الذوبان وتلاشى معالم الدين من حياة المسلم خاصة فى الغرب يحدث إما نتيجة الشعور بالدونية أو التهوين من قدر النفس فى مقابل الإنبهار بالآخر أو نتيجة الإستهانة بقدر الدين نفسه.

وأنا قابلت كثير ممن يعيشون فى الغرب متمسكون بدينهم جداً جداً ومندمجون فى المجتمع فى نفس الوقت ويعتزون بثقافتهم الإسلامية وبعاداتهم وتقاليدهم المستمدة من الدين الإسلامى.

السلام عليكم

اسمحلي مش فاهم يعني ايه معالم الدين اللي ممكن تذوب في دين تاني ؟؟

انا عايز افهم النقطة دي

ويعني ايه عادات وتقاليد مستمدة من الدين؟؟

العادات والتقاليد حاجة والدين حاجة

كتير جدا بنلصق العادات والتقاليد بالدين عشان نبيح ما ورثناه من اجدادنا

الدين مافيهوش عادات وتقاليد

الدين له تعاليم المفروض اننا بنحافظ عليها , سواء اتفقت مع العادات والتقاليد او اختلفت

ممكن نقول عادات وتقاليد المجتمع المصري او عادات وتقاليد المجتمع المغربي او السعودي او الماليزي

انما عادات وتقاليد اسلامية مش راكبه اسمحلي

تم تعديل بواسطة محمد الششتاوي
رابط هذا التعليق
شارك

انا فاكرة اني مرة وانا طفلة رحت الكنيسة مع صاحبتي يوم احد وقالتلي انها مناسبة دينية بس انا مش فاكراها

وانا رحت معاها لأتها كانت صاحبتي جدا وكنا تقريبا زي الاخوات

وكانوا بيرددوا ترانيم واناشيد ورا ابوهم

ولما سألتها عن معني الكلام قالتلي انها متعرفش معناه لأنه باللغة القبطية وهما بيحفظوه كده وخلاص

المهم اني عايزة اقول اني معتبرتش مرواحي معاها الكنيسة ذنب ولا حسيت بتأنيب ضمير لأن معتقداتي لم تتأثر ولا واحد في المية

وعلي الرغم من اني حضرت معاها في نفس اليوم كلاس ديني بالعربي الا اني طول الوقت كنت عارفة ومدركة ومتأكدة من ان الكلام ده لا يخصني

ومش موجه ليا

بل كنت معتبراها كرحلة في مكان لم تطأه قدمي من قبل اي انها رحلة استكشافية مش اكتر

ومفتكرش فيه مسلم ممكن يحصله تأثر بعقائد وعبادات من الديانات الاخري الا مسلمي شهادات الميلاد فقط وهؤلاء قله لا تحسب علي الاسلام والمسلمين ذي المرتدة اللي اسمها نجلاء الامام مثلا

تم تعديل بواسطة منال شوقي

40d2a7ecd8.gif

رابط هذا التعليق
شارك

انا فاكرة اني مرة وانا طفلة رحت الكنيسة مع صاحبتي يوم احد وقالتلي انها مناسبة دينية بس انا مش فاكراها

وانا رحت معاها لأتها كانت صاحبتي جدا وكنا تقريبا زي الاخوات

وكانوا بيرددوا ترانيم واناشيد ورا ابوهم

ولما سألتها عن معني الكلام قالتلي انها متعرفش معناه لأنه باللغة القبطية وهما بيحفظوه كده وخلاص

المهم اني عايزة اقول اني معتبرتش مرواحي معاها الكنيسة ذنب ولا حسيت بتأنيب ضمير لأن معتقداتي لم تتأثر ولا واحد في المية

وعلي الرغم من اني حضرت معاها في نفس اليوم كلاس ديني بالعربي الا اني طول الوقت كنت عارفة ومدركة ومتأكدة من ان الكلام ده لا يخصني

ومش موجه ليا

بل كنت معتبراها كرحلة في مكان لم تطأه قدمي من قبل اي انها رحلة استكشافية مش اكتر

ومفتكرش فيه مسلم ممكن يحصله تأثر بعقائد وعبادات من الديانات الاخري الا مسلمي شهادات الميلاد فقط وهؤلاء قله لا تحسب علي الاسلام والمسلمين ذي المرتدة اللي اسمها نجلاء الامام مثلا

انا من فترة مش بعيد كنت بروح منطقة ماري جرجس وكنت بدخل كل الكنائس اللي هناك ودخلت المعبد اليهودي الموجود هناك واتفقد كل شيء بداخلهم

واعجبت جدا بالرسومات الموجودة والاشغال اليدوية الموجودة كناحية فنية

وعندي فضول كبير اني اشوف واتعرف على كل شيء يتعلق بأي دين أخر حتى ولو دين غير سماوي لغرض التعرف على تاريخ الانسانية

الفضول ده مش لاماكن العبادة للاديان الاخرى وطقوسها فقط

انما لاي شيء يتعلق بالانسانية وتاريخها

وانا شايف ان ده شيء ايجابي مش سلبي

رابط هذا التعليق
شارك

هناك مقولة تقول:

الدين لله والوطن للجميع

وهناك قاعدة يجب الا يغفلها اى دارس لمبادئ الكيمياء

الذوبان يختلف عن الانصهار

الذوبان يختلف عن المداهنة ، فالمداهنة نفاق وابطان مالايظهر

الذوبان:

عند اذابة عدة مواد معا ، فآن كل المواد الداخلة فى المحلول الناتج ( الوطن ) تظل محتفظة بخواصها ، المسلم سيظل مسلم ، والمسيحى سيظل مسيحى واليهودى سيظل يهودى وغير ذلك سيظل غير ذلك.

وعند الرغبة فى فصل المواد المكونة للمحلول ( الوطن ) فالعملية ليست معقدة ويسهل فصل كل المكونات بطرق بسيطة لن تخل بالخواص الاصلية .

الانصهار:

أما عند الحديث عن الانصهار ، فالمعروف ان الناتج هو منتج جديد مختلف تماما عن المواد الداخلة فى عملية الانصهار .

وعند الرغبة فى فصل المواد الداخلة فى تكوين المنتج الجديد ( الوطن ) فلن يمكن ان يتم ذلك بسهولة بل قد يكون من الصعب اداء ذلك .

المداهنة:

المداهنة والعياذ بالله شيئ قبيح مذموم يسعى صاحبه للحصول على مصلحة فى مقابل التفريط فى دينه وقيمه ، فهى غش وخداع .

لذلك فيرجى مراعاة عدم الخلط بين ذوبان مكونات الوطن مع احتفاظ كل مكون بما يحمله من خصائص وخصوصيات ، والانصهار الذى يعنى عكس ذلك تماما ، والمداهنة التى ذمها الله وكرهها البشر فى كل زمان ومكان على وجه الارض .

نريد ذوبان لكل فئات المجتمع حتى نستطيع ان ننهض بالمجتمع بدلا من ان نتفرق فرقا وشيعا

ذوبان المجتمع فى التواد والتراحم ، فى الاعمال الطيبة والعلاقات الطيبة ، علاقات البشر كبشر دون تمييز .

ذوبان يجعل تبرعات المسلم والمسيحى تذهب لذوى الحاجة والفاقة والمعوزين دون النظر لانتمائهم الدينى .

ذوبان ينشر المودة والتراحم بين ابناء الوطن الواحد وبين البشر فى اى مكان فى العالم .

ذوبان يجعل المسلم والمسيحى وغيرهم متجاورين فى السكن والعمل دون اى حساسيات .

ذوبان يجعل كل عضو فيه يحترم معتقد الآخر ولايقلل من شأنه او يزدريه .

ذوبان لايميز بين شخص وآخر اعتمادا على دينه او لونه او عرقه او جنسه .

ذوبان ينسج أجمل لوحة للوطن مكونة من انسجة مختلفة من الحرير والقطن والكتان والتيل .

ذوبان تختفى فيه سيارات الشرطة والحراسة من امام ابواب الكنائس والمعابد لانها عار على المجتمع .

ذوبان مرجعيته " لكم دينكم ولى دين " .

هذا هو الذوبان وهو بلا شك يختلف عن الانصهار ، لذا لزم التنويه .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

الذوبان وتلاشى معالم الدين من حياة المسلم خاصة فى الغرب يحدث إما نتيجة الشعور بالدونية أو التهوين من قدر النفس فى مقابل الإنبهار بالآخر أو نتيجة الإستهانة بقدر الدين نفسه.

وأنا قابلت كثير ممن يعيشون فى الغرب متمسكون بدينهم جداً جداً ومندمجون فى المجتمع فى نفس الوقت ويعتزون بثقافتهم الإسلامية وبعاداتهم وتقاليدهم المستمدة من الدين الإسلامى.

السلام عليكم

اسمحلي مش فاهم يعني ايه معالم الدين اللي ممكن تذوب في دين تاني ؟؟

انا عايز افهم النقطة دي، ويعني ايه عادات وتقاليد مستمدة من الدين؟؟

العادات والتقاليد حاجة والدين حاجة

كتير جدا بنلصق العادات والتقاليد بالدين عشان نبيح ما ورثناه من اجدادنا، الدين مافيهوش عادات وتقاليد

الدين له تعاليم المفروض اننا بنحافظ عليها، سواء اتفقت مع العادات والتقاليد او اختلفت

ممكن نقول عادات وتقاليد المجتمع المصري او عادات وتقاليد المجتمع المغربي او السعودي او الماليزي

انما عادات وتقاليد إسلامية مش راكبه اسمحلي

أخى الكريم

أنا لم أقل إن دين يذوب فى دين تانى ولكن قلت إن دين الواحد نفسه تتلاشى معالمه بالتدريج.

وده واقع مش خيال فبعد فترة فى ثقافة مغايرة تجد البعض أصبح يتهاون فى أمور كثيرة من أمور دينه ومش لازم أحكى تفاصيل فنحن هنا نتحدث فى أفكار عامة.

أما تعرضى للتقاليد فأنا حددت جيداً بالتعبير "العادات والتقاليد المستمدة من الإسلام" فكيف لا يكون دين حياتى كالإسلام ليس له تأثير على حياة الناس وعاداتهم، يعنى لما يدخل فى مكان بتفضل عادات الناس زى ما هى ولا ها تتغير العادات.

وبذلك تكون العادات والتقاليد عند المسلمين ثلاث أنواع:

1- نوع نشأ بسبب أحكام الإسلام وحتى فى الغرب بيسموها Islamic Traditions.

2- نوع ينشأ بالعرف ولكنه لا يتعارض مع الإسلام بل إن الإسلام يحترم الأعراف المختلفة طالما لم تتعارض مع أحكامه.

3- نوع ثالث يخالف أحكام الإسلام.

تم تعديل بواسطة msayed
رابط هذا التعليق
شارك

الذوبان وتلاشى معالم الدين من حياة المسلم خاصة فى الغرب يحدث إما نتيجة الشعور بالدونية أو التهوين من قدر النفس فى مقابل الإنبهار بالآخر أو نتيجة الإستهانة بقدر الدين نفسه.

وأنا قابلت كثير ممن يعيشون فى الغرب متمسكون بدينهم جداً جداً ومندمجون فى المجتمع فى نفس الوقت ويعتزون بثقافتهم الإسلامية وبعاداتهم وتقاليدهم المستمدة من الدين الإسلامى.

السلام عليكم

اسمحلي مش فاهم يعني ايه معالم الدين اللي ممكن تذوب في دين تاني ؟؟

انا عايز افهم النقطة دي، ويعني ايه عادات وتقاليد مستمدة من الدين؟؟

العادات والتقاليد حاجة والدين حاجة

كتير جدا بنلصق العادات والتقاليد بالدين عشان نبيح ما ورثناه من اجدادنا، الدين مافيهوش عادات وتقاليد

الدين له تعاليم المفروض اننا بنحافظ عليها، سواء اتفقت مع العادات والتقاليد او اختلفت

ممكن نقول عادات وتقاليد المجتمع المصري او عادات وتقاليد المجتمع المغربي او السعودي او الماليزي

انما عادات وتقاليد إسلامية مش راكبه اسمحلي

أخى الكريم

أنا لم أقل إن دين يذوب فى دين تانى ولكن قلت إن دين الواحد نفسه تتلاشى معالمه بالتدريج.

وده واقع مش خيال فبعد فترة فى ثقافة مغايرة تجد البعض أصبح يتهاون فى أمور كثيرة من أمور دينه ومش لازم أحكى تفاصيل فنحن هنا نتحدث فى أفكار عامة.

أما تعرضى للتقاليد فأنا حددت جيداً بالتعبير "العادات والتقاليد المستمدة من الإسلام" فكيف لا يكون دين حياتى كالإسلام ليس له تأثير على حياة الناس وعاداتهم، يعنى لما يدخل فى مكان بتفضل عادات الناس زى ما هى ولا ها تتغير العادات.

وبذلك تكون العادات والتقاليد عند المسلمين ثلاث أنواع:

1- نوع نشأ بسبب أحكام الإسلام وحتى فى الغرب بيسموها Islamic Traditions.

2- نوع ينشأ بالعرف ولكنه لا يتعارض مع الإسلام بل إن الإسلام يحترم الأعراف المختلفة طالما لم تتعارض مع أحكامه.

3- نوع ثالث يخالف أحكام الإسلام.

السلام عليكم

صباح الخير :unsure:

في نقطة ذوبان دين انا شوفت وجايز اني اكون فهمت غلط ان مداخلتك عبارة عن تأكيد للجزئية دي من الموضوع

ا

كتيراً ما رأيت مسلمين ولكن امرهم عجاب العجاب !!

لا تسطيع ان تستقر على ديانه لكى تصفهم بها هم عباره عن كوكتيل بين جميع الاديان !!

هنا المشكله ان يتعامل المسلم مع الاخر ويندمج وينصهر فى الاخر

فينتج عن الانصهار ديانه جديده لا هى بالاسلام ولا هى بالاخر

ممكن ان نطلق عليه مصلطح كوكتيل او كما يُقال من كل فيلم اغنيه

اما العادات والتقاليد , أنا فقط لا اشعر انها مصطلح يليق بالدين الاسلامي

واراها تسفيه له ,, ربما الغرب يسمونها كذلك لان اغلبهم يرى الدين الاسلامي من صنع الانسان , والعادات والتقاليد من صنع الانسان

فانت تعلم ان مفهوم كلمة "عادة" انها ممارسة تظهر بدون ترتيب وكلمة "تقليد " هو التقليد بدون تفكير

لذلك اراها اقل من يعبر بها عن الدين الاسلامي

وهذه هي رؤيتي الشخصية

تحياتي

:unsure:

تم تعديل بواسطة محمد الششتاوي
رابط هذا التعليق
شارك

تنبيه : اقصد هنا ذوبان العقائد

محمد الششتاوي مشاركة بتاريخ أمس, 11:35 PM

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ازيك يا عنبي

جزئية الذوبان انا شايفها مش منطقية

اولا تقصد انهي زاوية من الذوبان

الذوبان في الاخلاق ولا الذوبان في العبادات؟

لو في الاخلاق , اعتقد ان الاديان السماوية جميعها بتحث على نفس الاخلاق

انما في العبادات , اعتقد ان ده مش منطقي نهائي ومش بيحصل على الاطلاق

عمري ماتشوفت لما يكون واحد مسلم مصاحب واحد مسيحي ... المسيحي يروح مع المسلم المسجد او يقرا قران مع صديقه

او المسلم يروح الكنيسه ويصلي مع المسلم

فنا مش فاهم صراحة تقصد ايه بالتحديد بعملية الذوبان

تحياتي

ازيك يا بشمهندس

اللى اقصده وانا موضح فى اول كلامى انى اقصد ذوبان العقائد مع بعضها وده شىء موجود بالفعل

يعنى واحد مسلم بيعبد ربنا بعبادات اسلاميه ولكن العقيده مسيحيه ده موجود بالفعل

اما بالنسبه لذهاب المسلم للكنيسه واستمتاعه بالصلوات فده بيحصل فعلاً

هنا يكون الذوبان فى العقيده

justme مشاركة بتاريخ اليوم, 12:00 AM

مفيش اي مانع شرعي ان المسلم يروح مثلا يزور جاره الغير مسلم يطمن معاه ويقف معاه وممكن يساعده

لكن المشكلة الحقيقة ان تلاقي مثلا مسلم ترك عاداته واعياده وراح يستورد من بره بحجة التطور

قال ايه علشان مبيبقاش متشدد

الدين مش مجرد صلاة وصوم وزكاة وخلاص

الدين منهج حياة

يعني من أول ما تصحى من النوم لغاية اما تسلم وتتكلم مع الناس وتشتري وتبيع وحتى في الشغل واتقانك لعملك

هوه ده الدين منهج

مش قرآن نقرءه وبعدين وركعتين في السريع واسيبه وانا طالع من المسجد

مش الواحد يبقى متدين في رمضان وطول السنة....

ان لو بتتعامل مع يهودي متاكلش حقه علشان يهودي

فعلاً الاسلام منهج حياه لابد ان تدل كل افعالك فى الحياه على انك مسلم والا ازاى هنفذ قول الله سبحانه وتعالى

(( وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإِنسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ)) الذاريات 56

رضوي مشاركة بتاريخ اليوم, 12:29 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

للمسلم شخصيتة المستقلة التي تتضح معالمها من خلال كتاب الله وسنته , ويتعامل الانسان المسلم مع غيره من الديانات في المجتمع الذي يعيش فيه , وهو في ذلك الصدد أمر بحسن التعامل مع من يخالفون عقيدته , وحسن معاشرتهم

فلقد جاء الإسلام منهجاً للحياة، شمل العقيدة والفكر والثقافة والسلوك والعبادة وجميع ميادين الحياة.

وهو بهذا يحدد المنطلقات والصيغ الثقافية والتربوية، التي يفترض أن تكون موجهة للأمة والفرد نحو الغاية والهدف الذي خلق من أجله الإنسان.

وشهدت الأمة اليوم تغيرات واسعة حيث ساهمت المعرفة المتفجرة بعولمتها إلى حد كبير في تغيير الأنماط الثقافية الإسلامية السائدة في كافة المجتمعات.

فتعيش الأمة الإسلامية أزمة العثور على ذاتها وسط طوفان الأفكار والمذاهب المعاصرة، مما أفقدها قدرتها وقوتها التي تمكنها من العيش مع الأقوياء من الأمم الأخرى، ودائماً ينظر إلى النظم التربوية – باعتبارها المسئولة عن بناء شخصية الأبناء، والحفاظ على هويتهم – ويوجه لها الاتهام حيث تخلت عن جذورها وأصولها وراحت تتقصى أثر المناهج الغربية فأصابها الضعف والهوان وغاب عنها أن التربية بنْت مجتمعها، وأن استعارة النظم من هنا وهناك لا يعود بالفائدة على الأمة وأبنائها بل يكمن في جعلها تابعاً، والتبعية في مجال التربية والفكر والثقافة من أخطر أنواع التبعية على الأمة ، إذ تلغي عقول أبنائها ويجعلهم يفكرون بعقل الآخرين وتفقدهم ثقتهم بأنفسهم وتجعلهم غير قادرين على إدارة شئونهم وعلى المنافسة الحضارية.

فلا بد من وقفة متأنية صادقة وملحة من جميع المخلصين لإعداد برامج ثقافية ترتكز على قاعدة عامة، تحدد الهوية الإسلامية عبر أصل التوحيد الذي يشكل جوهر ثقافة المسلم، والتي تنبذ العنف والظلم والاستبداد، وتعشق المودة والتسامح والتعارف وهذه أصل في ثقافتنا الإسلامية.

بسم الله الرحمن الرحيم

يا أيها الذين آمنوا قوا أنفسكم وأهليكم ناراً وقودها الناس والحجارة عليها ملائكة غلاظ شداد لا يعصون الله ما أمرهم ويفعلون ما يؤمرون

(التحريم: 6)

ولا شك أن الهوية الثقافية لأمة من الأمم أو دين من الأديان هي ذلك القدر الثابت والجوهري المشترك من السمات والقسمات العامة التي تميز حضارة هذه الأمة عن غيرها من الحضارات والتي تجعل للشخصية الوطنية أو القومية طابعاً تتميز به عن الشخصيات الأخرى.

فلكل إنسان هويته هكذا شاء خالقه حين خلقه من ذكر وأنثى حيث قال تعالى: وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا (الحجرات: 13).

لقد خطط الغرب المستعمر لزعزعة هذه الأمة وتمزيق أوصالها والقضاء على عقيدتها، وتشويه معالمها، ونشر الفوضى والإباحية بين ربوعها بأساليبه المختلفة وذلك عن طريق اقتناص الطلبة المسلمين في جامعاته ومدارسه لتوجيههم الوجه المدبرة ، فخرج الشاب لا يعرف ابن من هو؟ ولا إلى من ينتمي ولا يعرف أصله وإنما يسير وراء من ظنوا فيهم إنقاذاً وتقدماً وحضارة يقلدونهم تقليداً أعمى.

وإذا صح القول بأن نهوض الأمة ومعاودة استردادها لدورها مرهون إلى حد بعيد باستقراء طرف وشروط ميلاده في الأول، حينها يظهر أهمية الاقتداء بقيم الكتاب والسنة وتطبيقات السيرة في بعث الأمة المسلمة من جديد.

كلام جميل وجزاكى الله خيراً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

msayed مشاركة بتاريخ اليوم, 12:48 AM

الذوبان وتلاشى معالم الدين من حياة المسلم خاصة فى الغرب يحدث إما نتيجة الشعور بالدونية أو التهوين من قدر النفس فى مقابل الإنبهار بالآخر أو نتيجة الإستهانة بقدر الدين نفسه.

الاستاذ محمد سيد انا متفق تماماً واكد موضوع التهاون بأمر الدين نفسه وده سبب مشاكل كتير قوى سواء فى الداخل او الخارج

وأنا قابلت كثير ممن يعيشون فى الغرب متمسكون بدينهم جداً جداً ومندمجون فى المجتمع فى نفس الوقت ويعتزون بثقافتهم الإسلامية وبعاداتهم وتقاليدهم المستمدة من الدين الإسلامى.

ده اللى انا اقصده كت متفحتاً واعرف واقرأ ما تريد ولكن لا يؤثر ذلك على الشخصيه الاسلاميه لديك النابعه من العقيده الاسلاميه

منال شوقي مشاركة بتاريخ اليوم, 02:12 AM

انا فاكرة اني مرة وانا طفلة رحت الكنيسة مع صاحبتي يوم احد وقالتلي انها مناسبة دينية بس انا مش فاكراها

وانا رحت معاها لأتها كانت صاحبتي جدا وكنا تقريبا زي الاخوات

وكانوا بيرددوا ترانيم واناشيد ورا ابوهم

ولما سألتها عن معني الكلام قالتلي انها متعرفش معناه لأنه باللغة القبطية وهما بيحفظوه كده وخلاص

المهم اني عايزة اقول اني معتبرتش مرواحي معاها الكنيسة ذنب ولا حسيت بتأنيب ضمير لأن معتقداتي لم تتأثر ولا واحد في المية

وعلي الرغم من اني حضرت معاها في نفس اليوم كلاس ديني بالعربي الا اني طول الوقت كنت عارفة ومدركة ومتأكدة من ان الكلام ده لا يخصني

ومش موجه ليا

بل كنت معتبراها كرحلة في مكان لم تطأه قدمي من قبل اي انها رحلة استكشافية مش اكتر

ومفتكرش فيه مسلم ممكن يحصله تأثر بعقائد وعبادات من الديانات الاخري الا مسلمي شهادات الميلاد فقط وهؤلاء قله لا تحسب علي الاسلام والمسلمين ذي المرتدة اللي اسمها نجلاء الامام مثلا

اختى الكبيره منال شوقى

اللى حصلك ده دليل على كلامى حضرتك قولتى "" اني طول الوقت كنت عارفة ومدركة ومتأكدة من ان الكلام ده لا يخصني

ومش موجه ليا "" ده الشخصيه المستقله اللى انا بتكلم عنها انا ممكن اسمع نصيحه او حكمه من اى انسان واخد بمشورة اى انسان

اين كان ولكن لا يؤثر ذلك على شخصيتى المستقله

محمد الششتاوي مشاركة بتاريخ اليوم, 02:24 AM

انا من فترة مش بعيد كنت بروح منطقة ماري جرجس وكنت بدخل كل الكنائس اللي هناك ودخلت المعبد اليهودي الموجود هناك واتفقد كل شيء بداخلهم

واعجبت جدا بالرسومات الموجودة والاشغال اليدوية الموجودة كناحية فنية

وعندي فضول كبير اني اشوف واتعرف على كل شيء يتعلق بأي دين أخر حتى ولو دين غير سماوي لغرض التعرف على تاريخ الانسانية

الفضول ده مش لاماكن العبادة للاديان الاخرى وطقوسها فقط

انما لاي شيء يتعلق بالانسانية وتاريخها

وانا شايف ان ده شيء ايجابي مش سلبي

متعرف وتتعرف وتروح وتيجى واعمل اللى انت عاوزه ولكن لابد ان يكون لك فى الاخر شخصيه مستقله خاااااصه بك كمسلم يعنى

وزى لما قولت اقبل كده انا بتأثر بأى شىء ولكن بشرط الا يكون يخالف قال الله وقال رسول الله

العلم والمعرفه لا حدود له اعرف وتعلم ما تشاء

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

Mohammad مشاركة بتاريخ اليوم, 05:04 AM

هناك مقولة تقول:

الدين لله والوطن للجميع

الاستاذ محمد

وانا مقولتش اى شىء يخالف هذه الكلمه واكيد حضرتك عارف كده

وهناك قاعدة يجب الا يغفلها اى دارس لمبادئ الكيمياء

الذوبان يختلف عن الانصهار

شكراً على المعلومه

الذوبان:

عند اذابة عدة مواد معا ، فآن كل المواد الداخلة فى المحلول الناتج ( الوطن ) تظل محتفظة بخواصها ، المسلم سيظل مسلم ، والمسيحى سيظل مسيحى واليهودى سيظل يهودى وغير ذلك سيظل غير ذلك.

وعند الرغبة فى فصل المواد المكونة للمحلول ( الوطن ) فالعملية ليست معقدة ويسهل فصل كل المكونات بطرق بسيطة لن تخل بالخواص الاصلية .

انا هرد على حضرتك اولاً من الناحيه العلميه ك كيميائى

حضرتك تقصد تجربة السكر والمياه حيث يذوب السكر فى المياه ثم اذا اردت ان تفصل السكر عن المياه عليك بتبخير المياه حيث سوف تحصل على السكر فى القاع ثم تكثيف البخار حتى تحصل على المياه مره اخرى

كانت علمية الفصل سهله جداً نظراً لان هنا فرق فى الخواص الكيميائيه والفيزيائيه بين السكر والمياه وكلما زاد الفرق كلما كان من السهل الفصل

ولكن عندما تتقارب المادتين فى الخواص فهنا يصعب الفصل ويتم الفصل بطرق غاااااايه فى التعقيد كفصل سائل عن اخر

اذاً علمياً الفصل ليس بالعميله السهله خصوصاً اذا كانوا الماديتن متقربين فى الخواص

____________ هذا من الناحيه العلميه

_____________ المقصود من التشبيه بعملية الذوبان

اللى انا اقصده بقى ان حضرتك لو تم اذابة المياه والسكر مع بعض سوف يتغير طعم المياه وسوف يحد من استخداماته ايضاً فمعلوم ان الماء اللى له طعم مسكر يختلف استخدماه عن الماء العادى يختلف عن الماء اللى له طعم مالح

اذا السكر اثر على الماء ونتج ماء ولكن له طعم تانى وكيميائياً خواص ثانيه فدرجة غليان المياه المخلوط بسكر تختلف عن درجة غليان الماء النقى ولو ذهبنا الى الكيمياء الفراغيه لوجدت بينهم اختلاف ونحن ليس بصدد هذا الان

وهذا ما اقصده تماماً ان عندما تختلط العقيده الاسلاميه مع العقيده المسحيه ينتج عنها حاجه ليها طعم تانى "" ماء + سكر ""

لا تقدر تقول دى عقيده مسلمه او عقيده مسيحه زى بالظبط الماء مع السكر اينعم هو ماء ولكن طعم يختلف تماماً عن الماء النقى

ارجو ان تكون نقطة الذوبان قد اتضحت لحضرتك

لذلك فيرجى مراعاة عدم الخلط بين ذوبان مكونات الوطن مع احتفاظ كل مكون بما يحمله من خصائص وخصوصيات ، والانصهار الذى يعنى عكس ذلك تماما ، والمداهنة التى ذمها الله وكرهها البشر فى كل زمان ومكان على وجه الارض .

الذوبان انا وضحت لحضرتك المقصود به

الانصهار حضرتك متفق معايا فيه

المداهنه لا خلاف عليها

نريد ذوبان لكل فئات المجتمع حتى نستطيع ان ننهض بالمجتمع بدلا من ان نتفرق فرقا وشيعا

ذوبان المجتمع فى التواد والتراحم ، فى الاعمال الطيبة والعلاقات الطيبة ، علاقات البشر كبشر دون تمييز .

ذوبان يجعل تبرعات المسلم والمسيحى تذهب لذوى الحاجة والفاقة والمعوزين دون النظر لانتمائهم الدينى .

ذوبان ينشر المودة والتراحم بين ابناء الوطن الواحد وبين البشر فى اى مكان فى العالم .

ذوبان يجعل المسلم والمسيحى وغيرهم متجاورين فى السكن والعمل دون اى حساسيات .

ذوبان يجعل كل عضو فيه يحترم معتقد الآخر ولايقلل من شأنه او يزدريه .

ذوبان لايميز بين شخص وآخر اعتمادا على دينه او لونه او عرقه او جنسه .

ذوبان ينسج أجمل لوحة للوطن مكونة من انسجة مختلفة من الحرير والقطن والكتان والتيل .

ذوبان تختفى فيه سيارات الشرطة والحراسة من امام ابواب الكنائس والمعابد لانها عار على المجتمع .

ذوبان مرجعيته " لكم دينكم ولى دين " .

انا متفق تماماً مع الكلام ده ومكنش فى كلامى اى شىء يخالف الكلام ده اللى اقصده حضرتك ذوبان العقائد واكيد حضرتك غير مختلف معى فى الموضوع ده

ايه رأيك لما نغير كلمة ذوبان ونخليها تعاون يعنى علشان الناس بتوع الكيمياء ميزعلوش مننا

هذا هو الذوبان وهو بلا شك يختلف عن الانصهار ، لذا لزم التنويه .

شكراً لحضرتك

ملحوظه :: انا اقصد ذوبان العقائد

ده كلامى فى اول الموضوع

لابد ان يكون للمسلم شخصيه مستقله نابعه من عقيدته الاسلاميه

وهذا لن يتعارض ابداً مع موضوع المواطنه او مع موضوع العلاقات الاجتماعيه بين المسلمين والمسحين

فالعلاقات الاجتماعيه علاقات انسانيه فى المقام الاول والاسلام امرنا بمعاملة اهل الكتاب بالحسنى

ومافيش خلاف على هذا ولكن بدون ذوبان فى العقيده

تحياتى محمد العنبى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

خوف بعض المسلمين من الآخر و التأثر به و الإنصهار معه لهذه الدرجه أراه نوع من الهوس و الخوف المرضي و يدل في رأيي على أنه يظهر الإسلام بمظهر شديد الهشاشة و هو شيئ مخالف تماما للواقع.

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

خوف بعض المسلمين من الآخر و التأثر به و الإنصهار معه لهذه الدرجه أراه نوع من الهوس و الخوف المرضي و يدل في رأيي على أنه يظهر الإسلام بمظهر شديد الهشاشة و هو شيئ مخالف تماما للواقع.

يا راجل يا طيب دى صورة تانية خالص غير إللى بنناقشها هنا

الإسلام قوى ويتعايش مع كثير من الثقافات

الشخص نفسه هو الذى قد يكون هشاً فتضيع معالمه ولا تفرقه عن صاحب أى ملة أخرى

وقد يكون قوياً فيؤثر ويتأثر بالثقافات الأخرى لكن هذا التأثر لا ينسحب إلى ركائزه الدينية ولا تفرعاتها، بل بالعكس عندما يجد أن التأثر سيصل إلى الدين تكون له وقفة حاسمة.

رابط هذا التعليق
شارك

انا هرد على حضرتك اولاً من الناحيه العلميه ك كيميائى

حضرتك تقصد تجربة السكر والمياه حيث يذوب السكر فى المياه ثم اذا اردت ان تفصل السكر عن المياه عليك بتبخير المياه حيث سوف تحصل على السكر فى القاع ثم تكثيف البخار حتى تحصل على المياه مره اخرى تحياتى محمد العنبى

تجربة السكر والماء هى ذوبان عنصر واحد فقط فى الماء " الوطن " .

الذوبان الذى اقصده ، وانت ككيميائى سيد العارفين هو ذوبان اكثر من مكون ، سكر ، ملح الطعام ، واى املاح اخرى ، فى الماء " الوطن " ، كل عنصر سيظل محتفظا بخواصه وخصائصه .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

أيها السادة

فارق كبير بين معني الذوبان و معني الاندماج .. و أن اعني الاندماج الذي يعطي مؤشرا يفوق مرحلة التعايش و الوئام

أنا أحد دعاة الاندماج التام و أعيشه فعلا مع أصدقائي و لكني ضد الذوبان بإطلاقه

تحياتي

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

msayed مشاركة بتاريخ أمس, 06:06 PM

إقتباس(mzohairy @ Mar 17 2010, 01:21 PM)

خوف بعض المسلمين من الآخر و التأثر به و الإنصهار معه لهذه الدرجه أراه نوع من الهوس و الخوف المرضي و يدل في رأيي على أنه يظهر الإسلام بمظهر شديد الهشاشة و هو شيئ مخالف تماما للواقع.

يا راجل يا طيب دى صورة تانية خالص غير إللى بنناقشها هنا

الإسلام قوى ويتعايش مع كثير من الثقافات

الشخص نفسه هو الذى قد يكون هشاً فتضيع معالمه ولا تفرقه عن صاحب أى ملة أخرى

وقد يكون قوياً فيؤثر ويتأثر بالثقافات الأخرى لكن هذا التأثر لا ينسحب إلى ركائزه الدينية ولا تفرعاتها، بل بالعكس عندما يجد أن التأثر سيصل إلى الدين تكون له وقفة حاسمة.

ياستاذ زوهيرى احنا هنا بنتكلم عن ذوبان العقيده لتصبح كوكتيل من العقيده وده حاصل بالفعل ليس بسبب ضعف فى لعقيده نفسها

ولكن بسبب الجهل او قلة الوعى باهمية الدين او الطيبه او الساذجه فى بعض الاوقات

لكن العلاقات الاجتماعيه فده لا خلاف عليها

Mohammad مشاركة بتاريخ أمس, 06:35 PM

تجربة السكر والماء هى ذوبان عنصر واحد فقط فى الماء " الوطن " .

الذوبان الذى اقصده ، وانت ككيميائى سيد العارفين هو ذوبان اكثر من مكون ، سكر ، ملح الطعام ، واى املاح اخرى ، فى الماء " الوطن " ، كل عنصر سيظل محتفظا بخواصه وخصائصه .

مهو يا ستاذ محمد فى الاخر هيطلع طعم مختلف تماماً عن كل واحد لوحده وهنا المشكله

الباشمهندس ياسر مشاركة بتاريخ اليوم, 12:05 AM

أيها السادة

فارق كبير بين معني الذوبان و معني الاندماج .. و أن اعني الاندماج الذي يعطي مؤشرا يفوق مرحلة التعايش و الوئام

أنا أحد دعاة الاندماج التام و أعيشه فعلا مع أصدقائي و لكني ضد الذوبان بإطلاقه

تحياتي

فعلاً نعم للاندماج ولا للذوبان

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

اندماج ايه يا عم؟

ده خوف من تقليده في كل شيئ حتى لبس البرنيطه ذات الرفرف

ده كلام؟

اعترف و قول احنا زودناها شويه

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...